تلاش جوان لرستانی برای ایجاد اشتغال جوانان روستا/ اشتغال روستایی بستر تحقق رونق اقتصادی است

کارآفرین لرستانی گفت: تلاش می کنم با جذب مشارکت ارگان های دولتی و هدایت توانمندی های مردم روستا، بستر اشتغال جوانان را فراهم کنم.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، روستا نماد سرسبزی، کار، تلاش، تولید وآب و هوای مطبوع است، اما محرومیت سایه ای سنگین دارد که همه زیبایی های را در تاریکی قرار داده و مشقت را به مردمان روستا تحمیل می کند.

 

باوجود تلاش های قابل توجهی که در حوزه توسعه زیرساخت های مناطق روستایی انجام گرفته است اما آمار مهاجرت روستانشینان به سمت مناطق شهری از دیر زمانی در استان محروم لرستان شروع شده است و همچنان ادامه دارد.

 

یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت روستانشینان به مناطق شهری مسئله اشتغال و مشکلات اقتصادی است.

 

گرچه صحبت های از اشتغال روستائیان به گوش می رسد اما مشکلات و مسائل مرتبط با اشتغال روستاییان و ارائه تسهیلات روستایی همچنان از سد های حوزه اشتغال روستایی است.

 

پیگیری و رسیدگی به مناطق روستایی، افزایش سهم مشاغل روستایی، تخصیص بودجه افزایی و انسجام و همکاری دستگاه های اجرایی به این بخش بستر رونق اقتصادی در روستاهاست.  
امید است تا خدمت رسانی به مردم  در راستای اشتغال زایی مناطق روستایی در دستورکار دولت جدید قرار گیرد و با تعامل و همکاری مسئولین و استفاده حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های استان، بستر توسعه کمی و کیفی روستا ها فراهم شود.

 

تشکیل شرکت تعاونی با هدف فقر زدایی در شهرستان چگنی

 

«محسن چگنی» متولد 1371 از روستای پل شورآب بخش ویسیان شهرستان چگنی در خصوص زندگی خود، گفت: در سال 1390دوران متوسطه تحصیلی خودم را به پایان رساندم و توانستم در رشته فنی و حرفه ای مدرک دیپلمم را بگیرم.

 

وی با بیان اینکه از کودکی به دلیل پرورش در دامان طبیعت به گل و گیاه علاقه زیادی داشتم، افزود: متاسفانه نه بضاعت مالی آنچنانی داشتم که بتوانم گلخانه ای را احداث کنم یا بتوانم به دانشگاه بروم.

 

چگنی ادامه داد: با کمک پدرم که کشاورز ساده است وزمین های کشاورزی اندکی داشت هر سال جو و گندم کاشت می کردیم.

 

وی با بیان اینکه در سال 1391 به خدمت سربازی رفتم، بیان کرد: بعد از اتمام سربازی تنها به رونق کشاورزی و اشتغال در این حوزه فکر می کردم وبه امید اینکه از نهادهایی مثل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی حمایت جذب کنم به آنها سر زدم و و خواستم که کمکم کنند.

 

چگنی بیان کرد متاسفانه به علت اینکه زمین های روستای ما بیشترشون منابع ملی هستند موفق نشدن از حمایت های منابع طبیعی و جهاد کشاورزی بهره مند شوم.

 

 وی ادامه داد: در سال 1395 دوباره پیگیری کردم و به منابع طبیعی رفتم و سر زدم و این بار از طریق یکی از کارکنان منابع طبیعی تشویق به این شدم که یک شرکت تعاونی ثبت کنم.

 

چگنی خاطر نشان کرد: با این پیشنهاد به این فکر افتادم که زیر نظر این شرکت تعاونی کشت گیاهان دارویی و یا باغ مثل باغ گل محمدی رو کاشت کنم و بتوانم یک شغل برای هم سن های خودم و جوانان روستا تشکیل بدهم.

 

وی ادامه داد: در سال 1395تعاونی تشکیل شد و بعد از گذشت 6 ماه از ثبت شرکت تعاونی متاسفانه حمایتی از طرف ارگان های دولتی نشد و در نهایت این تعاونی به اهداف مورد نظر نرسید.

 

چگنی افزود: بیکاری و مشکلات ناشی از آن و ناکام ماندن طرح ایجاد اشتغال باعث شد برای تامین مخارج روزانه خودم جهت یافتن شغلی به تهران مهاجرت کنم.

 

وی با اشاره به مشقت های مهاجرت، شغل و دستمزدهای حداقلی، ابراز کرد: بعد از 2 سال به روستا آمدمو از فکر ادامه مهاجرت منصرف شدم.

 

چگنی بیان کرد: بعد از 2 سال در موکب زائرین امام حسین با یک نفر آشنا شدم که جهادگرسپاه پاسداران  بود و در یکی از روستای چگنی فعالیت می کرد.

 

وی افزود: با هم همراه بودیم و از درد و دل های خود و سختی های مهاجرت و یافتن شغل صحبت ها کردم.

 

چگنی افزود: پس از صحبت های  من این جهادگر من را به ادامه تلاش تشویق کرد و راهی جدید به من نشان داد.

 

وی ادامه داد: مدتی فعد به سپاه پاسداران ناحیه چگنی رفتم و با کمک ایشون به جهاد کشاورزی برم و مقدار 4 هکتار زیره و رازیانه کشت کنم.

 

چگنی افزود: با حمایت های بسیج سازندگی همچنین موفق شدم حدود 1 هکتار زعفران کشت کنم و خدا را شکر 5 نفر مستقیم و 15 نفر غیرمستقیم مشغول کار شدند.

 

این تولید کننده لرستانی افزود: با حمایت بسیج و تلاش و پشتکار خودم امروز می توانم ادعا داشته باشم که در کارم موفق هستم.

 

وی افزود: با یاری خداوند متعال تلاش می کنم امسال با اجاره سوله ای، مقدار 100 متر زیربنا برای کشت قارچ در نظر بگیرم.

 

چگنی بیان کرد: تلاش می کنم با جذب مشارکت ارگان های دولتی و هدایت توانمندی های مردم روستا، بستر اشتغال جوانان را فراهم کنم.

 

این تولید کننده لرستانی افزود: به امید خدا امیدوارم با کمک مسئولان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و حمایت جهاد سازندگی شهرستان چگنی و امید خداوند بتوانیم همه اهالی روستا را مشغول کار کنیم و یک تولید کننده موفق برای کشورمان و استانمان باشیم .

کد خبر 1109315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha