از نظر رأفت و رحمت هیچ کس با پیامبر(ص) برابر نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: پیامبر(ص) بر اهل ایمان رحمت دارند، از نظر مهربانی در رأفت هیچ کس با او برابر نیست مگر امیرمومنان امام علی(ع).

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: قرآن کریم پیامبراسلام را رحمتی برای همه عوالم معرفی می‌کند.

وی افزود: قبل از رسالت پیامبر(ص) امت‌های مختلف به هر گناهی که مبتلا می‌شدند خداوند همه آنها را عذاب می کرد. قوم لوط، قوم عاد و ثمود، یا فرعون به واسطه گناهانی که انجام دادند هلاک شدند، پس از پیامبر(ص) این گناهان انجام می‌شود اما هلاک نمی‌شوند درباره این مساله خداوند در قرآن کریم می فرماید به دنبال این نیستم که آنها را از آب کنم تا مادامی که تو بین آنها هستی، در دنیا به واسطه وجود پیامبر(ص) عذاب نازل نمی شود.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) برای همه عوالم رحمت است، عنوان کرد: وقتی پیامبر در بستر بیماری بودند که منجر به رحلت ایشان شد از جبرئیل پرسید فردای قیامت خداوند با گناهکاران امت من چه می‌کند، جبرئیل پاسخ داد خداوند سلام می رساند و می‌فرماید آنقدر من به تو می بخشم که از من راضی بشوی.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: طبق آیات قرآن سختی، رنج و گرفتاری امت برای پیامبر(ص) سخت و دردناک است او نسبت به هدایت امت حریص است دوست دارد همه وارد بهشت بشوند.

 

وی با تاکید بر اینکه پیامبر(ص) بر اهل ایمان رحمت دارند، گفت: از نظر مهربانی در رأفت هیچ کس با او برابر نیست مگر امیرمومنان امام علی(ع)، به واسطه رحمت پیامبر(ص) از رحمت خداوند صحبت می‌کنیم که چه می کند.

استاد حوزه علمیه افزود: در قرآن واژه رحمت ۱۷۰ بار در مقابل ۲۳ بار واژه غضب تکرار شده است که رحمت خداوند را بیشتر متذکر شده‌ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه خداوند در اولین تکلم با انسان پس از خلقت او از واژه رحمت استفاده کرد، گفت: در حدیث آمده است که خداوند وقتی آدم را شبیه یک انسان متعادل در آورد اولین سخنی که به او گفت رحمت بر تو باد است.

 

وی با بیان اینکه رحمت خداوند چندین ویژگی دارد، اظهار کرد: طبق آیات قرآن خداوند رحمت را بر خود واجب کرده است. ممکن است شخصی بگوید که پس چرا رحمت او شامل حال من نمی شود، باید گفت باران سبب رویش است اما اگر در شوره زار ببارد چیزی رشد نمی‌کند وقتی در شالیزار ببارد برنج رشد می کند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: امواج رحمت الهی در آسمان پراکنده است شما باید گیرنده خود را قوی کنید اگر گیرنده خود را قوی کردید انواع رحمت را دریافت خواهید کرد. رحمت خدا هست شما باید خود را به جایی برسانید که شامل این رحمت بشوید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه ویژگی دیگر رحمت خداوند این است که محدودیت و انتها ندارد، اظهار کرد: خداوند در سوره انعام آیه ۱۴۷ می‌فرماید ای پیامبر اگر تو را ترک کردند بگو به آنها پروردگار شما صاحب رحمت وسع است که تمام نمی شود.

 وی با بیان اینکه رحمت خداوند تمام شدنی نیست حتی برای ابلیس، ابراز کرد: طی یک روایتی خداوند به حضرت موسی(ع) فرمودند اگر ابلیس بر قبر آدم سجده کند او را می‌بخشم اما ابلیس نپذیرفت.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ویژگی دیگر رحمت خداوند وسیع و گسترده بودن آن است، عنوان کرد: خداوند می‌فرماید رحمت من همه چیز را فرا گرفته است یعنی فراگیری رحمت او مومن یا کافر، زن یا مرد، بزرگ و کوچک ندارد و شامل همه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه رحمت خداوند انتها و استثنا ندارد، اظهار کرد: رحمت خدا بر غضب او سبقت دارد، بر خلاف ما که در تعامل با مردم اول قهر خود را نشان می دهیم . هیچ کس حق ندارد از رحمت خداوند ناامید شود چرا که انتها و استثنا ندارد.

 

کد خبر 1109335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha