امام صادق (ع) موسس دانشگاه بزرگ تشیع برای محافظت از اسلام ناب محمدی

امام جعفر صادق (ع) ششمین پیشوای شیعیان در طول زندگی خود توانست نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع و پایه‌های علمی مکتب شیعه را محکم کند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: مذهب شیعه در میان مسلمانان به عنوان شیعه جعفری یاد می شود و به این دلیل است که امام جعفرالصادق (ع) با تاسیس بزرگترین آموزشگاه اسلامی مذهب شیعه را تاسیس کرد.

 

امام جعفر صادق (ع)، ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیع‌الاول متولد شدند که این حضرت در طول زندگی مبارک خود توانست نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را آغاز و پایه‌های علمی مکتب شیعه را محکم کند تا جایی که از مذهب شیعه اثنی عشری با عنوان «مذهب جعفری» و از آن حضرت با عنوان رئیس این مذهب یاد می‌شود.

 

انقلاب اسلامی برگرفته از حرکت های جهادی امامان معصوم است

یک کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: دوران امامت جعفر بن محمد(ع) با اختناق و ظلم و ستم شدید خلفای بنی امیه و بنی عباس همراه بود و ارزشمندترین اقدام امام صادق(ع) در این دوران نشر معارف اصیل اسلام ناب محمدی و نخبه پروری بود.

 

«حجت الاسلام محمدرضا طاهری» می افزاید: امام جعفر صادق (ع) با تربیت شاگردان برجسته و اعزام آنها به سرزمین ها و بلاد مختلف اسلامی توانست خدمات بسیار ارزنده‌ای به جامعه اسلامی ارائه کند و بر همین اساس امروزه بیشترین احادیث صحیح از امام صادق (ع) در همه مذاهب اسلامی نقل می شود.

 

وی با بیان اینکه بر اساس روایات و احادیث رسیده ایشان چهار هزار شاگرد تربیت کرده اند ادامه می دهد: شاگردان تربیت شده در مکتب آن حضرت با حضور در سرزمین های مختلف فضای جامعه آن روز را به کلمات نورانی قرآن و احادیت اهل بیت (ع) معطر و مردم را ماهیت واقعی اسلام آشنا می کردند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی برگرفته از حرکت های جهادی امامان معصوم است اضافه می کند: امام خمینی (ره) نیز یکی از پرورش یافتگان مکتب امام  صادق (ع) بود که با اتکاء به قدرت الهی و بهره مندی از میراث علمی آن حضرت توانست تحول عظیمی در دنیای اسلام به وجود بیاورد.

 

حجت الاسلام طاهری تصریح می کند: دوران امامت امام صادق (ع) به دلیل قرار داشتن در انتهای حکومت بنی‌امیه و ابتدای روی کار آمدن بنی‌عباس، فرصت و بستر اجتماعی مناسبی را در اختیار حضرت قرار داد و امام صادق (ع) از این فرصت طلایی در راستای احیای اسلام ناب محمدی (ص) استفاده کرد و به همین خاطر است که از ایشان در تاریخ اسلام به عنوان احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) یاد می‌شود.

 

عصر امام صادق (ع) عصر جنبش های فرهنگی بود

یک پژوهشگر دینی در گفت وگو با خبرگزاری شبستان می گوید: یکی از مهمترین اقدامات امام جعفر صادق (ع) مبارزه با افکار و مذاهب انحرافی بود به طوری‌که ایشان با گروه های انحرافی مناظره می کرد و همواره آنها در این مناظرات تسلیم دلایل محکم و مستدل امام صادق (ع) می شدند.

 

«حجت الاسلام سید رضا حسینی» ابراز می کند: می دانیم بعد از فوت پیامبر (ص) افراد بسیاری در صدد تحریف اسلام ناب محمدی برآمدند، اما ائمه اطهار (ع) با تلاش خود همواره از تحریف اسلام ناب محمدی جلوگیری می کردند و این راه را با تربیت شاگردان توسعه دادند؛ امام صادق (ع) در جلوگیری از توسعه مذاهب ضاله در زمان خود بسیار کوشش کردند.

 

وی عنوان می کند: عصر امام صادق (ع) عصر جنبش های فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود، پس از زمان رسول خدا (ص) دیگر چنین فرصتی پیش نیامده بود تا معارف اصیل اسلامی ترویج یابد، به خصوص که قانون منع حدیث و فشار حکام اموی باعث تشدید این وضع شده بود؛ لذا خلاء بزرگی در جامعه آن روز که تشنه هرگونه علم و دانش و معرفت بود، به چشم می‌خورد.

 

این پژوهشگری دینی با بیان اینکه امام صادق (ع) با تربیت شاگردانی چون هشام‌، محمد بن‌ مسلم‌ و ... زمینه انحراف اسلام را از بین برد تاکید می کند: بر اساس متون تاریخی و مستند هر یک‌ از اینان‌ از طرفی‌ خود، بازگوکننده‌ منطق‌ امام‌ (ع) که‌ همان‌ منطق‌ اسلام‌ است‌ و پاسدار میراث‌ دینی‌ و علمی‌ و نگهدارنده‌ تشیع‌ راستین‌ و از طرف‌ دیگر مدافع‌ و مانع‌ نفوذ افکار ضداسلامی‌ و ویرانگر در میان‌ مسلمانان‌ نیز بودند.

 

وی یاد آور می شود: تأسیس‌ چنین‌ مکتب‌ فکری‌ و‌ نوسازی‌ و احیاگری‌ تعلیمات‌ اسلامی‌، سبب‌ شد که‌ امام‌ صادق‌ (ع‌) به‌ عنوان‌ رئیس‌ مذهب‌ جعفری‌ مشهور شود.

 

امام صادق با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدر بزرگوار خود را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته‌های مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت کرد. شاگردانی چون هشام بن حکم، مفضل بن عمر کوفی، محمد بن مسلم ثقفی، هشام بن سالم، مومن طاق، جابربن حیان و ... .

 

کد خبر 1109376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha