باید با ریشه‌های فساد مبارزه کنیم/ شفافیت در مجلس؛ فقط شفافیت آراء نیست

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه اینکه شفافیت در مجلس فقط به شفافیت آراء خلاصه نمی‌شود و شفافیت آراء؛ یکی از موارد شفافیت در مجلس است، گفت: باید با ریشه‌های فساد مبارزه کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، احمد امیرآبادی فراهانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته (دوشنبه 3 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه شفافیت در مجلس فقط به شفافیت آراء خلاصه نمی‌شود و شفافیت آراء؛ یکی از موارد شفافیت در مجلس است، گفت: باید با ریشه‌های فساد مبارزه کنیم و برای اینکه از فساد پیشگیری کنیم لازمه آن مبارزه با ریشه هاست.

 

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در ریشه فساد مورد بحث است؛ تعارض منافع استف گفت: تعارض منافع به این معناست که فرد بین منافع فردی، سازمانی و مردم گیر می‌افتد که اگر طرف منافع خود را بگیرد قطعاً تعارض منافع قابل قبول نیست و فساد شکل می‌گیرد.

 

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه اکنون در جامعه و دستگاه‌های حاکمیتی و بخش خصوصی مانند نظام مهندسی، نظام پزشکی، وکلا و بخش‌های مختلف شاهد تعارض منافع هستیم، ادامه داد: این که مهندسین برای خودشان حق الزحمه تعیین کنند یک نوع تعارض منافع است یا یک اتحادیه‌ای اعلام کند که در یک منطقه‌ای به هیچ عنوان صنف مجوز کسب نمی‌دهم که این هم یک نوع تعارض منافع است و از این موارد زیاد داریم، ولی بخش دولتی بیشتر دیده می‌شود، بنابراین باید به این موضوع؛ جامع نگاه کنیم.

 

نائب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ادوار گذشته بعضی از این اتفاقات در مجلس افتاده و مورد نقد هم قرار گرفته است و بعضاً خود نمایندگان و مجلس با آن برخورد کرده و بعضی مواقع هم برخورد نشده، چون ممکن است فرد در جریانی که در مجلس حاکم بوده قدرت داشته است، تصریح کرد: شفافیت در مجلس فقط به شفافیت آراء خلاصه نمی‌شود و شفافیت آراء یکی از موارد شفافیت در مجلس است؛ در دیده بان شفافیت؛ یک تعهدنامه را نمایندگان قبل از ورود به مجلس امضا کردند و چند مورد آن را در دوره دهم و یازدهم مورد بحث قرار دادیم.

 

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه در دوره دهم؛ پنج موضوع را مطرح کردیم، ادامه داد: اول این که نمایندگان متعهد شوند زمانی که وارد مجلس شدند آراء را شفاف کنند، دوم؛ اموال خودشان را شفاف کنند، سوم؛ هزینه‌هایی که برای انتخابات کردند را شفاف کنند، چهارم؛ توصیه نامه‌هایی که برای وزرا می‌نویسند هم شفاف کنند.

 

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در مجلس داریم؛ مسأله رأی این گونه هیأت‌ها و کمیسیون‌ها از خود نماینده هاستف گفت: به عنوان مثال هیأت رئیسه مجلس باید با نماینده‌ها در موضوعاتی که در آیین نامه آمده برخورد کند، اما چون سال بعد به رأی نمایندگان برای این که در هیأت رئیسه بماند نیاز دارد؛ بنابراین تعارض منافع است یا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از افرادی که انتخاب می‌شوند با رأی نماینده انتخاب می‌شوند؛ مثلاً رئیس این هیأت؛ نایب رئیس اول مجلس است که نایب رئیس اول مجلس هر سال توسط نماینده‌ها رأی می‌گیرد که نایب رئیس بماند و این تعارض منافع است.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آقای زنگنه در در دو دوره مسئولیتش در دولت های آقایان خاتمی و روحانی ، 60 نفر از نمایندگان را در وزارت نفت استخدام کرد، گفت: او تنها در دوره قبل, 25 نماینده و از سال 1392 تا سال 1400 هم که دوباره وزیر شد، 35 نماینده را به وزارت نفت برده است.

 

وی افزود: یکی از نمایندگان در قرارداد نفتی با خارجی ها ، از این قرارداد ایراد گرفت و با من شروع به دعوا کرد و پس از اینکه در دوره بعدی مجلس, رای نیاورد بلافاصله هیئت مدیره یکی از شرکت های نفتی شد؛ بنابراین دعوای او به خاطر آن مسئله بود . در طول 10 دوره گذشته مجلس، 8 هزار نفر به ایران خودرو توسط نمایندگان مجلس معرفی شدند و فقط یک نماینده به تنهایی ، 300 نفر را معرفی کرد.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد دخالت در عزل و نصب ها، زمانی که وزیر مربوط در جلسه رای اعتمادش, به نمایندگان می گوید که فرماندار و استاندار را با نظر شما انتخاب می کنم این موضوع علاوه بر اینکه اشتباه است بلکه توقع نمایندگان را بالا می برد و اگر وزیر مربوط، این کار را انجام ندهد ممکن است بین دو قوه اختلاف ایجاد شود .

 

وی با اشاره به اینکه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در کمیسیون مربوط اصلاح شده و به زودی در صحن مجلس مطرح می شود، افزود: این قانون سخت گیرانه می شود. قانون ”از کجا آورده ای“ را تصویب کردیم و امیدواریم قوه قضائیه زودتر آن را اجراء کند و مسئولانی که پس از انقلاب مسئولیت گرفتند بگویند اموال خود را از کجا آورده اند.

 

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه در این قانون، مردم به عنوان گزارشگران به وزارت اطلاعات، و اطلاعات سپاه و دادستانی ها هستند و اعلام می کنند و شعبه مربوط باید سریع رسیدگی کند، گفت: قانون مربوط به این موضوع ابلاغ شده است. درخواست اجرای آن را داریم.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان دوره یازدهم, همه اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کردند و پایان دوره هم باید اموال خود را اعلام کنند تا به ناحق اضافه نشود. در مورد شفافیت آراء هم آئین نامه داخلی, گزارش خود را تهیه کرده و در نوبت رسیدگی در صحن مجلس است.

 

کد خبر 1109408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha