آئین نامه داخلی مجلس باید اصلاح شود

حجت الاسلام قربانی با اشاره به اینکه آئین نامه داخلی مجلس باید اصلاح شود، گفت: استرداد امضاء باید حتما حذف شود, رای گیری ها باید شفاف شود و رای ممتنع هم باید حذف شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام موسی قربانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی (دوشنبه 3 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در بخش‌های مختلف چه در قانون گذاری و نظارت که شامل تذکر، تحقیق و تفحص سؤال و استیضاح می‌شود؛ متأسفانه تعارض منافع وجود دارد.
 
 
 
وی با اشاره به اینکه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان هم به دلایل متعدد کارایی ندارد، گفت: این امر به این دلیل است که از ابتدا باید از نمایندگان رأی گرفته می‌شد و علیرغم این که بعد از توصیه مقام معظم رهبری نمایندگان طرح دارند و با فوریت ۱۷۰ امضا کردند، ولی در زمان رأی دادن فوریت آن؛ ۷۰ رأی آورد و بعد از یک سال ناچار شدند کلیات آن را تصویب کنند.
 
 
 
حجت الاسلام قربانی با بیان اینکه بهترین دلیل بر ناکارآمدی هیأت نظارت مجلس؛ این است که در مجلس دهم ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس به خاطر گزارش‌هایی که آمده بود رد صلاحیت می‌شوند؛ شورای نگهبان عمل کرد، ولی در مجلس یا دستگاه‌ها نفرستادند یا هیأت به وظایف خود به خوبی عمل نکرد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مملکت درست شود باید مجلس درست شود؛ اگر قرار باشد مجلس درست باشد باید آیین نامه داخلی مجلس درست شود؛ در آیین نامه داخلی مجلس باید استرداد امضاء برداشته شود.
 
 
 
این نماینده سابق مجلس با تصریح این نکته که در مجلس دهم ۳۰۸۵ سؤال نمایندگان از وزرا تقدیم هیأت رئیسه شده است که ۱۸۰ سؤال به صحن مجلس رسیده است که از این تعداد بیش از ۹۰ درصد آن مجلس اعلام کرده که پاسخ وزیر قانع کننده است، ادامه داد: ۳۶ استیضاح در مجلس دهم مطرح شده که شش استیضاح به صحن مجلس رسیده است که از این تعداد؛ چهار وزیر انتخاب شده و دو وزیر استیصاح شده است.
 
 
 
حجت الاسلام قربانی با بیان اینکه استرداد امضاء باید از آیین نامه مجلس حذف شود، گفت: به عنوان مثال در جلسه استیضاح عباسی، وزیر تعاون هنوز شروع نشده رئیس اعلام کرد که از حد نصاب افتاد که ممکن است در جلسه تعدادی از نمایندگان قانع شده باشند، ولی وسط مذاکرات مجلس؛ استیضاح در دستور قرار گرفته چه اتفاقی رخ داده که نماینده قانع شده باشد؟ این غیر لابی گری نیست.
 
 
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آئین نامه داخلی مجلس باید اصلاح شود، گفت: استرداد امضاء باید حتما حذف شود، رای گیری ها باید شفاف شود و رای ممتنع هم باید حذف شود. در نحوه رای گیری در مجلس باید بازنگری شود و شفافیت آراء از مسائل بسیار مهم است .
 
 
 
حجت الاسلام قربانی با بیان اینکه رئیس و نائب رئیس یک ساله نمی تواند بر نمایندگان نظارت کند و این موضوع باید اصلاح شود، اضافه کرد: اگر نماینده ای از ابتدای نمایند شدن تا آخر دوره 4 ساله نمایندگی اش, هیچ اقدامی نکند و در مخالفت ها و موافقت ها مشارکت نداشته باشد هیچ اتفاقی نمی افتد و این درست نیست .
 
 
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر عملکرد نمایندگان باید نظارت شود و جلوی سوءاستفاده ها از تریبون مجلس گرفته شود، تاکید کرد: همه این ها می تواند در اصلاح آئین نامه داخلی مجلس، گنجانده شود.
کد خبر 1109414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha