تاج آباد، روستای که کوچه هایش کتاب می خوانند

روستای «رسول آباد سفلی» یا به قول ساکنان آن «تاج آباد» از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار است تا جایی که نام کوچه های روستا برگرفته از نام کتاب ها و مشاهیر ادبی است.

خبرگزاری شبستان- همدان:  روستای «رسول‌آباد سفلی» یا به قول ساکنان آن «تاج آباد»، از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار است. علاقه مردم این روستا به کتاب و کتابخوانی، این روزها دیگر زبانزد خاص و عام شده است؛ تا جایی که نام کوچه‌­های روستا برگرفته از نام کتاب‌ها و مشاهیر ادبی است؛ از «بهشت گمشده» و «بوستان» و «شازده کوچولو» و «مسیر سبز» و «قانون» گرفته تا «سیلاب بهاری» و «مناجات‌نامه» و «حافظ»، «شاهنامه»، «رودکی»، «کیمیاگر»، «هزار و یک شب»، «صد سال تنهایی» و «مثنوی معنوی»

روستای تاج آباد ۲۳۰۰ نفر جمعیت دارد که حدود یک چهارم آنها عضو فعال کتابخانه روستا هستند. ساکنان این روستا که در استان همدان واقع شده است، کُردزبان هستند و به امید جهانی‌شدن به واسطه فرهنگ غنی کتابخوانی در آن، نام کتاب‌ها و شخصیت‌های ادبی را به زبان‌های فارسی، کردی و لاتین بر تابلوی کوچه‌هایشان حک کرده‌اند.

همانجا فردوسی از داد و دهش می‌گوید تا به نیکویی برسیم و مقام فریدون حاصل آید، انسان باید همچون رستم در هر کارزاری خاضعانه در برابر پروردگار سر تعظیم فرود آورد، رستم علیرغم زور بازویش می‌آموزد که پیروزی در گرو یاری خداست.

شاید شازده کوچولو راز گل سرخش را در همین گلستانی بیابد که حافظ در آن نشسته و پی در پی از راز گل و بلبل و باغ رازگونه می‌گوید.

 

 

 وازه‌ یار مهربان همان یار دیرین در گوشه گوشه بهشت گمشده حک شده و آدمی را وامی‌دارد تا با هر کوچه همراه شود و به جستجوی راز نامش برآید، هنگام  جستجوی خانه‌های کاهگلی در ساحل رودخانه  همه چیز در چشمانم سحرآمیز می‌شود، اینجا است که به این راز بزرگ پی می‌برم« اشیا جان دارند فقط باید بیدارشان کرد.

 

کانون امام مهدی (عج) ، مسجد صاحب الزمان کتابخانه ای غنی در روستا

 

«مصطفی باقری» مدیر کانون فرهنگی و هنری کانون  امام مهدی از اهالی روستای تاج آباد گفت: پس از این­ که مجوز کانون را گرفتیم، کتابخانه کانون را فعال کردیم.

 

وی ادامه داد: کتاب‌های کتابخانه دست به دست می‌شد؛ گاهی در کوچه می‌دیدم موضوع صحبت خانم‌ها کتاب است. «سووشون» سیمین دانشور آنقدر در میان اعضا چرخیده بود که فرسوده شده بود.

 

وی بیان کرد: در اوایل نام کتابخانه را «زانیار» گذاشتیم به معنای دانستن، دانایی، یار دانا و یار دانش. در مدت حدود ۵ سال کتاب‌هایمان به چند هزار جلد رسید و ۴۵۰ عضو فعال کتابخانه فعالیت‌های خود را آغاز کردند. چند قفسه شیک و صندلی چوبی هم از اداره ارشاد گرفتیم و رونق کتابخانه بیشتر شد.

 

 

ایده نام‌گذاری کوچه‌ها به نام کتاب‌ها چگونه شکل گرفت؟

در دوره دوم شورا که رای آورد شورای مشاوران را تشکیل دادیم تا در برنامه‌های روستا کمک کنند. خانم آینه‌چیان از همراهان و یاوران کتابخانه در تمامی این سال‌ها به‌ روستا آمد و ایده نامگذاری خیابان‌ها به نام کتاب را مطرح کرد؛ روستای دوستدار کتاب. مردم کتابخوان سزاوار این نامگذاری هستند. ایده‌ای بکر و جالب که متن کتاب‌ها را بر روی دیوارها کار کنیم. دنبال سرمایه‌گذار می‌گشتیم تا برای خط و نقش کتاب‌ها کمک کند. گردشگر فرهنگی، اشتغال روستا را نیز متحول می‌کرد و چه شود!


به همراه مشاوران شورای نامگذاری تشکیل دادیم و ۳۰ نام از لیستی را که خانم آیینه‌چیان پیشنهاد کرده بود، بعد از ۶ ماه بررسی و جلسه و نظرسنجی از اهالی روستا برگزیدیم و بعد از طی فرآیندی قانونی اقدام به نصب تابلوها کردیم. رامین، جوانی تابلوساز از روستا، شبرنگ‌ها را تهیه و چاپ کرد، حامد، جوانی دیگر روستا که جوشکار است، ورقه‌ها را آماده و تابلوها را نصب کرد. هیچکدام دستمزد نگرفتند، هزینه مواد اولیه را هم من پرداخت کردم.

 

همراهی اهالی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مثال‌زدنی است به طوری که درست پس از راه‌اندازی کتابخانه کلاس‌های سوادآموزی و آموزشی برای دانش آموزان تشکیل شد.

 

اغلب کتاب‌های موجود در کتابخانه اهدایی از سوی اهالی، مراجع تقلید و نویسندگان مشهور همچون مهرداد تویسرکانی است و اهالی به تناسب فصل کشاورزی و در زمان‌های بیکاری کتاب به امانت می‌برند.

ا

گزارش : اشرفی طاهرپور
 

 

کد خبر 1109546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha