ماموریت آموزش زبان عربی در مدارس درک معنایی از متون دینی است

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ماموریت زبان عربی ارتباط نیست بلکه باید دانش آموزان بتوانند درک معنایی از متون دینی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، محمود امانی تهرانی در نشست خبری که امروز چهارم آبان ماه برگزار شد با اشاره به اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه ای به معلمان گفت: شیوه نامه اجرایی برای صلاحیت حرفه ای باید تهیه شود و در دستور کار معاونت توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش است.  

 

وی با بیان اینکه یکی از شرایط رتبه بندی داشتن گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان است، افزود: یک بازه زمانی پنج ساله نیاز داریم تا معلمان گواهینامه صلاحیت حرفه ای را دریافت کنند. فارغ التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی یا طی شدن دوره مهارت آموزی یک ساله همان صلاحیت حرفه ای است که هر پنج سال یک بار نیز تکرار می شود.

 

امانی تهرانی تصریح کرد: در رتبه بندی سه موضوع استانداردها، سنجش و ارزش گذاری آن دارای اهمیت است و آنچه از بیرون در رتبه بندی پررنگ شده است، بحث مالی آن است در صورتی که فلسفه رتبه بندی تنها مادیات نیست.

 

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر تنها به بخش افزایش حقوق در رتبه بندی توجه شود، فلسفه این موضوع از بین می رود و البته نمی توانیم معیشت را نیز از رتبه بندی جدا کنیم. باید به گونه ای باشد که بحث معیشتی موجب ارتقای حرفه ای معلمان شود.

 

امانی تهرانی در بخش دیگری از سخنان خود آموزش زبان در مدارس را انتخابی و نیمه تدریسی دانست و گفت: باید فضایی فراهم شود تا دانش آموزان با توجه به اقتضائات شان زبان مورد علاقه خود را انتخاب کنند. اخیرا نیز در شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه ای را در دستور کار داریم که امکان انتخاب زبان به دانش آموز می دهد که آنها می توانند به جای گذراندن زبان در مدرسه در آموزشگاه های مجاز این دوره را بگذرانند و نمره از سوی مدرسه پذیرش و ثبت شود.

 

وی در واکنش به پرسشی درباره ناتوانی دانش آموزان در مکالمه زبان انگلیسی و عربی پس از فارغ التحصیلی گفت: باید بین آموزش زبان عربی و انگلیسی تفاوت قایل شویم چون ماموریت آنها از یکدیگر متفاوت است. ماموریت زبان عربی ارتباط نیست بلکه دانش آموزان از این آموزش ها  باید درک معنایی از رسوم دینی را پیدا کنند.

 

وی همچنین درباره مصوبه کنکوری که شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسانده، بیان کرد: اصلاح روند کنکور ضرورت دارد و باید جامعه از این مصوبه پشتیبانی کند.

 

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش درباره شیوه های جذب نیز گفت: باید نیروهایی که در آموزش و پرورش استخدام می شوند از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد سیستم شوند در عین حال درباره شیوه های جذب و استفاده از ظرفیت و توان سایر دستگاه ها نیز در متن مصوبه دیده شده است. اگر به مصوبات کنونی اهمیت داده شود به تدریج به تعادلی میان معلم سازی و جذب معلم می رسیم.

 

وی تاکید کرد: تامین معلم دوره ابتدایی به دلیل مسئولیت بالا و تخصص باید از دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد و باید سازوکارهای ویژه ای برای تربیت معلمان ابتدایی داشته باشیم.

کد خبر 1109676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha