دیپلماسی هنر، مدیریت ذهنیت، تصویر و روایت‌هاست

نشست تخصصی «نقش هنر در دیپلماسی» به صورت برخط با حضور محمدرضا دهشیری، سفیر ایران در سنگال برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از  روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی «نقش هنر در دیپلماسی» عصر روز گذشته، سوم آبان 1400، با سخنرانی محمدرضا دهشیری، سفیر ایران در سنگال، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، میثم یزدی، دبیر نشست، با بیان اینکه در طی سال‌های پس از جنگ سرد، چرخشی از دیپلماسی رسمی به دیپلماسی عمومی شکل گرفته است، ادامه داد: نسبت میان دیپلماسی و هنر از راهبردهای مهمی است که بسیاری از کشورها، از جمله ایران، به‌طور جدّی، با راه‌اندازی سازمان فرهنگ و ارتباطات، به آن پرداخته‌است و هنر به دلیل سابقه و قدمتی که در فرهنگ و تمدن ایران‌زمین دارد یکی از منابع مهم برای آن است.

محمدرضا دهشیری، استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، با ذکر اینکه بحثش دارای سه محور کلی «مفهوم دیپلماسی هنر»، «کارکردهای آن در دیپلماسی فرهنگی» و «بایسته‌‌های هنر در دیپلماسی ایران» است، سخن آغاز کرد و گفت: هدف دیپلماسی برقراری ارتباط و تغییر ذهنیت مردم دیگر کشورها نسبت به ماست و هنر، به‌عنوان یک زبان بین‌المللی، می‌تواند ابزاری برای برقراری ارتباط در عصر کنونی باشد. اگر بخواهیم هدف دیپلماسی هنر را بیان کنیم، شامل نشان‌دادن تصویر خودمان به دیگران و آگاه‌کردن جامعه خود از ذهنیت دیگران نسبت به خودمان است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دیپلماسی هنر، از نظر من، شامل مدیریت ذهنیت، مدیریت تصویر (از خود، دیگران از ما و تصویر بازنمایی‌شده ما از خود) و مدیریت روایت‌هاست که هر چه بتوانیم روایت‌های ایجابی از خود ایجاد کنیم، در روابطمان موفق‌تریم؛ به‌ویژه با توجه به رویکردی تجسمی که هنر دارد، می‌توانیم از آن برای برقراری ارتباط بهتر استفاده کنیم.
او ادامه داد: با این تعاریف، دیپلماسی هنر به دَه شکل می‌تواند تعریف و توصیف شود که شامل این موارد می‌شود: بهره‌گیری از هنر برای نشان‌دادن فرهنگ و هنر کشور خود؛ قراردادن آثار هنری در اماکن دیپلماتیک؛ معرفی اماکن دیپلماتیک؛ معرفی هنر به‌عنوان برند ملی کشور یا شهر؛ رساندن پیامی مشخص به جهانیان؛ استفاده از کنوانسیون‌های بین‌المللی برای تضمین حفاظت از آثار هنری؛ تقویت روابط دیپلماتیک یا خارج‌کردن روابط دیپلماتیک از حالت سردی؛ استفاده از بازیگران هنری به‌عنوان سفیران حُسن‌نیت و اعطای نشان‌های بین‌المللی؛ افزایش نمایانی یک کشور؛ و بهره‌گیری از هنر برای روایت‌سازی.
سفیر ایران در سنگال در بخش دوم سخنان خود نُه کارکرد برای هنر در دیپلماسی فرهنگی برشمرد: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی؛ اعتمادسازی؛ تصویرسازی؛ نماد و الگوپردازی و برندسازی؛ جریان‌سازی؛ گفتمان‌سازی؛ هویت‌سازی؛ فرهنگ‌سازی؛ شبکه‌سازی.
او در انتهای صحبت‌های خود، به مبحث بایسته‌های دیپلماسی هنری جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: این بایسته‌ها شامل بهره‌گیری از هنر برای افزایش توان رقابتی در عرصه بین‌المللی؛ بهره‌گیری از دیپلماسی هنر در سازمان‌های بین‌المللی؛ تقویت فضاهای فرهنگی مانند موزه‌ها و گالری‌ها در تولید فرهنگی و بازاریابی و بازنمایی فرهنگی؛ سیاست‌گذاری هنری؛ بهره‌گیری از تجربیات دیگر کشورها؛ استفاده از هنر به‌عنوان ابزار تقویت مناسبات دیپلماتیک؛ تقویت رویکرد حقوقی در دیپلماسی هنری؛ تقویت رویکرد بازاریابی در دیپلماسی هنری؛ و داشتن رویکرد تمدنی به فرهنگ و هنر است.


این نشست با پرسش و پاسخ همراهانِ برخط پایان یافت.

کد خبر 1109710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha