سیره اهل بیت (ع) بهترین الگو برای مسلمانان

اهل بیت (ع) به عنوان الگو برای مسلمانان ویژگی های خاصی دارند که باید هر مسلمانی از رفتارها و زندگی این بزرگواران تاسی گرفته تا بتواند در دنیا و آخرت رستگار شود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: اهل بیت (ع) بهترین و کامل‌ترین الگو برای همه انسان ها هستند و به تعبیر مقام معظم رهبری که در کتاب انسان 250 ساله ذکر شده است همه اهل بیت (ع) یک انسان واحد هستند که در زمان ها و مکان های گوناگون به پرورش انسان ها پرداخته اند.

 

اهل بیت (ع) به عنوان الگو برای مسلمانان ویژگی های خاصی دارند که باید هر مسلمانی از رفتارها و زندگی این بزرگواران تاسی گرفته تا بتواند در دنیا و آخرت رستگاری را نائل شود.

 

رعایت شان انسانیت توسط اهل بیت (ع)

کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: چگونگی برخورد پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) با عیوب و خطاهای مؤمنین مختلف بوده است و هرکسی را به تناسب خطا و رفتاری که انجام می دهد با آن برخورد می کردند.

 

«حجت الاسلام سید علی موسوی کیا» می افزاید: اهل بیت (ع) همواره در برخورد با دیگران شان انسانیت را رعایت می کردند و به نحوی برخورد نمی کردند که شان انسانیت زیر سوال برود، گاهی تغافل و چشم پوشی می کردند، گاهی تذکر می دادند و گاهی با تندی برخورد می کردند.

 

وی با بیان اینکه اهل بیت (ع) در برابر خطاهایی که سهوی بوده و از سر جهالت افراد انجام می گرفت چشم پوشی می کردند ادامه می دهد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد چشم پشی از خطای سهوی دیگران است، این اتفاق باعث می شود که جامعه رو به خشونت برود.

 

این کارشناس مذهبی عنوان می کند: تنها مواردی که اهل بیت (ع) نسبت به آن برخورد جدی داشتند موضوعات مرتبط با محرمات و موضوعات اخلاقی بوده و این همان امر به معروف و نهی از منکر است و در صورتی که جامعه بتواند امر به معروف و نهی از منکر را به درستی اجرا کند جامعه با کمترین مشکل مواجه می شود.

 

ویژگی بارز پیامبر (ص) نرم خویی وی بوده است

استاد دانشگاه الهیات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: عموما در طول تاریخ رهبران دینی که از جانب خدا ماموریت دارند به طبیب جامعه شباهت دارند، زیرا رهبران دینی علاوه بر انتقال دستورات خداوند وظیفه برطرف کردن مشکلات روحی و اخلاقی افراد را برعهده دارند.

 

«عبدالرضا سماواتی» اضافه می کند: یکی از مهمترین مشکلاتی که در جامعه وجود دارد عیب یابی توسط مردم است، ما در سیره اهل بیت (ع) می خوانیم که هیچگاه در پی یافتن عیوب دیگران نبودند و همواره در پی پوشاندن عیب های دیگران بودند.

 

وی با بیان اینکه ویژگی بارز پیامبر (ص) نرم خویی وی بوده است ابراز می کند: قرآن با تمجید نرم‌خویی رسول خدا (ص) تأکید می‌‌کند که اگر ایشان تندخو می‌‌بود، مردم از اطرافش پراکنده می‌‌شدند؛ تند خویی باعث می شود افراد روحیات الهی و عاطفی خود را از دست بدهند، ما در روایت داریم که پیامبر (ص) حتی از احوال افرادی که وی را آزار می دادند پرس و جو می کرد و اگر بیمار می شدند پیگیر وضعیت جسمانی آنها می شد.

 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رسول خدا (ص) خوش‌اخلاقی را موجب جلب خیر دنیا و آخرت می دانند تصریح می کند: چقدر شایسته و زیبا است که امروز اخلاق اسلامی زنده شود و در هر مسلمانی پرتوی از خلق و خوی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان باشد که قطعا می توان در این مسیر، بسیاری از مردم را به سوی اسلام جذب و امتیازات بی شماری را کسب کرد.

 

یکی از اصول مشترک و بسیار مهم زندگی امامان (ع) حالات عرفانی و معنوی و اصول اخلاقی و شیوه های رفتاری آن بزرگمردان است که هم نقش بسزایی در پیشروی اسلام و جذب انسان ها و طرد بیگانگان داشته، هم خط اسلام ناب را نشان می داد و هم درس های سازنده و بالنده و گنجینه پر بار معرفت و اخلاق برای همه انسان ها در طول تاریخ بوده و هست.

 

کد خبر 1109815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha