تصویب ۱۴ مصوبه در جلسه شورای عالی آب/تا ظهر ۵ آبان سامانه کارت سوخت در همه جایگاه ها فعال می شود

میزان رشد جمعیت در کشور به کمتر از یک درصد رسیده است، تا ظهر ۵ آبان سامانه کارت سوخت در همه جایگاه ها فعال می شود، ۱۴ مصوبه در جلسه شورای عالی آب تصویب شد، هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۵ آبان شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان رسید

امروز (چهارشنبه ۵ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۵ درصد افت به ۱۱,۶۳۳,۰۰۰ ریال و انس جهانی طلا با ۰.۷۵ درصد افت به ۱,۷۹۴.۱۸ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۲۶ درصد افت به ۱۱۸,۲۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۱ درصد افت به قیمت ۱۱۵,۰۱۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۰.۲۵ درصد افت به قیمت ۶۱,۷۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۲۸ درصد افت به قیمت ۳۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۱۳ درصد افت به قیمت ۲۲,۴۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۵ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۰۵ درصد رشد به ۲۷۵,۷۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۱۸ درصد افت به ۳۱۹,۴۲۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۰۱ درصد رشد به ۳۷۹,۳۹۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه ۴ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۵۳ درصد رشد به ۱۱,۶۹۱,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۸ درصد رشد به ۱,۸۰۶.۸۷ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۱۹ درصد افت به ۱۱۸,۵۷۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۳ درصد رشد به قیمت ۱۱۵,۴۸۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۰.۲۵ درصد افت به قیمت ۶۰,۸۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۲۸ درصد رشد به قیمت ۳۵,۶۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۹ درصد افت به قیمت ۲۲,۴۸۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته (سه شنبه ۴ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۱۵ درصد افت به ۲۷۵,۶۲۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۴۳ درصد افت به ۳۲۰,۰۰۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۰۸ درصد افت به ۳۷۹,۳۴۰ ریال رسید.

 

میزان رشد جمعیت در کشور به کمتر از یک درصد رسیده است

علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار شب گذشته (سه شنبه 4 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه آخرین رقم جمعیت کشور در ساعت جمعیتی، حدود ۸۴ میلیون و ۹۸۲ نفر شمارش شده است، گفت: بعد از سرشماری سال ۹۵ جمعیت کشور بالغ بر ۸۰ میلیون نفر بود. در سال ۹۵ رشد جمعیتی ۱.۲۴ درصد اعلام شد، اما اکنون با روند کاهش آمار موالید به ویژه در پنج سال اخیر مواجه هستیم.

 

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار با بیان اینکه سال گذشته با ثبت یک میلیون و ۱۱۴ هزار موالید در کشور، میزان رشد جمعیت به زیر یک رسید، ادامه داد: برآورد‌های ما نشان می‌دهد که میزان رشد طبیعی جمعیت بر اساس این روند کاهشی که در موالید اتفاق افتاد حدود ۰.۷۳ درصد است به عبارتی به کمتر از یک درصد رسیده است.

 

محزون با اشاره به اینکه برآوردها نشان می‌دهد، اکنون جمعیت سالمند کشورمان با رقم حدود ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به عبارتی ۱۰.۴ درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند، گفت: سهم سالمندی ما از رقم ۸.۲ درصدی سال ۹۰ به رقم ۱۰.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده‌ است، یعنی طی ۱۰ سال ۲.۲ درصد به جمعیت سالمندی کشور اضافه شده است.

 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۱۰ سهم سالمندی جمعیت به ۱۴.۱ درصد و در سال ۱۴۲۰ به رقم ۱۹.۴ درصد و در سال ۱۴۳۰ به رقم ۲۶.۱ درصد می‌رسد، گفت: رشد کلی جمعیت در ایران در سال ۹۵، ۱.۲۴ درصد افزایش داشته در حالیکه نرخ رشد جمعیت سالمندان۳.۶۲ درصد نزدیک به سه برابر رشد کلی جمعیت کشور بوده‌ است.

 

سرعت رشد میزان سالمندی در ایران به علت کاهش باروری در دنیا بی نظیر است

محمدجواد محمودی، رئیس کمیته مطالعات جمعیتی دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی شب گذشته (سه شنبه 4 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه سرعت رشد میزان سالمندی در ایران به علت کاهش باروری، در دنیا بی نظیر است، گفت: اگر رشد باروری ما با میزان پایین ادامه یابد در سال ۲۰۶۰ حدود ۴۶ درصد جمعیت ما را سالمندان تشکیل می‌دهند.

 

در ادامه این برنامه کاظمی‌پور جمعیت شناس گفت: بهترین راهکار اجرای درست سیاست‌های سالمند فعال است.

 

وی با بیان اینکه باید از فرصت ۳۰ ساله تا پیر شدن جمعیت کشور استفاده کنیم، تصریح کرد: از سال ۹۳ تاکنون هیچ اقدام موثری برای افزایش جمعیت کشور انجام نشده است.

 

تا ظهر ۵ آبان سامانه کارت سوخت در همه جایگاه ها فعال می شود

جواد اوجی، وزیر نفت شب گذشته در پی ایجاد اختلال در جایگاه های سوخت در کشور از جایگاه سوخت میدان فردوسی تهران بازدید کرد و گفت: تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه سه شنبه شب حدود دو هزار و 200 جایگاه کشور فعال شدند. با تدابیری که اتخاذ شد تا ظهر چهارشنبه سامانه کارت سوخت در همه جایگاه ها فعال خواهد شد.


وزیر نفت با بیان اینکه سهمیه بنزین در کارت های سوخت محفوظ است و هیچ مشکلی درباره کارت ها نخواهیم داشت افزود: به مردم اطمینان می دهیم هیچ گونه بحثی درباره افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. ذخایر سوخت بنزین به وفور است و از هفته های آینده صادرات بنزین به کشورهای همسایه آغاز می شود.


وی که این مطالب را به صدا و سیما گفته است با قدردانی از صبوری، همراهی و اعتماد مردم به وزارت نفت افزود: تلاش می کنیم حوزه امنیتی کارت های سوخت را نیز افزایش دهیم که مردم حتی در کوتاه مدت دچار مشکل نشوند. گروه های تخصصی و بخش نرم افزاری در حوزه نفت برای ارتقاء امنیت کارت های سوخت در تلاش هستند و امیدواریم دیگر شاهد این مشکل نباشیم.


اوجی با اشاره به اینکه حملات سایبری که از پیش از ظهر سه شنبه با اخلال در سیستم کارت هوشمند سوخت انجام شد در همه نقاط کشور و جایگاه های سوخت بود و کارت سوخت و نازل های سوخت رسانی را از کار انداخت، گفت: در ستاد بحرانی که به سرعت در وزارت نفت و شرکت پخش فراورده های نفتی تشکیل شد تصمیم گرفتیم استفاده از کارت های هوشمند از چرخه خارج و جایگاه ها به صورت آفلاین فعال شوند.

 

۱۴ مصوبه در جلسه شورای عالی آب تصویب شد

در نخستین جلسه شورای عالی آب در دولت سیزدهم، ۱۴ مصوبه در زمینه‌های رفع مشکلات حوزه آب، مدیریت مصرف و تقاضا، فعال کردن دیپلماسی آب، اصلاح الگوی مصرف، افزایش بازده در حوزه کشاورزی، تسریع در اجرای پروژه‌های مربوط به آب، انتقال آب برای بخش کشاورزی، افزایش نصب آب‌شیرین‌کن‌ها و اصلاح الگوی کشت به تصویب رسید. در این جلسه همچنین گزارشی از آخرین وضع سال آبی جاری، منابع و مصارف آن و طرح‌های در حال اجرا در این حوزه ارائه شد.

 

بنابراین گزارش، آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور در این جلسه با تأکید بر ضرورت رعایت عدالت در توزیع آب در کشور، خواستار تسریع در اجرای طرح‌های حوزه آب برای تأمین آب شرب پایدار شد و گفت: مردم از دولت انتظار اجرای عدالت دارند و در توزیع آب لازم است گزارش میزان موجودی و نحوه تقسیم آن با توجه به منابع، به مردم ارائه شود و در این شرایط قطعاً مردم نیز همکاری می‌کنند. دستگاه‌های اجرایی، ادارات و سازمان‌ها، باید برنامه‌های توسعه‌ای خود را متناسب با وضعیت آبی کشور تدوین کنند و کلیه طرح‌های صنعتی و کشاورزی با توجه به کاهش مصرف به اجرا درآید.

 

رئیس جمهور بر تسریع در اجرای طرح‌های مربوط به بخش آب تأکید کرد و گفت: طرح‌های مربوط به آبرسانی و جمع‌آوری فاضلاب، در کنار افزایش نصب آب شیرین‌کن‌ها برای شهرها و روستاهای ساحلی با تلاش مضاعف تکمیل شود تا مردم از مزایای آن برخوردار شوند. بر این باور هستم که اگر وزارت جهاد کشاورزی با اقناع و اعطای جوایز و طرح‌های تشویقی، کشاورزان را برای اصلاح و تغییر الگوی کشت به همکاری دعوت کند، قطعاً کشاورزان مشارکت می‌کنند. لازم است حقابه ایران با دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه و همجوار شرقی و غربی، با جدیت پیگیری شود.

 

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف در حوزه آب، برق و انرژی را ضروری می‌دانم، گفت‌: در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۰ احکامی برای تعدیل مصرف وجود دارد که باید آیین‌نامه‌های مدنظر قانون‌گذار درباره اصلاح مصرف آب، برق و انرژی تهیه و اجرا شود.

کد خبر 1109841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha