کاهش ۱۱ درصدی صید ماهیان استخوانی در گیلان

نیک پور از صید ۱۲۱ تن انواع ماهیان استخوانی طی ۱۰ روز گذشته در سواحل گیلان خبر داد و گفت: این مقدار صید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است.

«مسعود نیک پور» امروز (چهارشنبه، 5 آبان) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی گفت: از آغاز فصل صید (۲۰ مهر) تاکنون ۱۲۱ تن انواع ماهیان استخوانی در استان گیلان صید شده که از این میزان ۱۰۴ تن ماهی کفال، ۱۴تن ماهی سفید و سه تن کپور و سایر گونه‌ها مانند سوف، سیم و انواع کولی‌ها را شامل می‌شود.  

 

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات گیلان با بیان اینکه در ۱۰ روز اول صید در ماهی سفید ۱۳ درصد و در صید ماهی کفال با هفت درصد کاهش روبرو بوده ایم اظهارداشت: چهار هزار صیاد استان گیلان این مقدار ماهی را با هزار و ۶۵۲ مرحله پره کشی صید کردند که در مقایسه باسال گذشته با هزار و 738 مرحله پره کشی در تلاش های صیادی و تعداد پره کشی ها با پنج درصد کاهش مواجه بودیم.

 

نیک پور سرما و کولاک زودرس را از دیگر عوامل این کاهش عنوان کرد و افزود: شرایط جوی نامناسب و کولاک و سرمای زودرس موجب مهاجرت ماهی کفال ( آب‌های گرم این ماهی را به سطح دریا نزدیک می کند) به اعماق دریا شده است.

 

وی ارزش فروش ناخالص صید را ۸۸ میلیارد ریال اعلام کرد و تاکید کرد: چهار هزار صیاد در قالب ۵۱ شرکت تعاونی پره از ۲۰ مهر تا ۱۵ فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی استان به صید ماهی می پردازند.

 

نیک پور همچنین با اشاره به افزایش ۶ درصدی صید کیلکا در استان گیلان متذکر شد: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار و ۴۱۳ کیلوگرم کیلکا در سواحل گیلان صید شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل با چهار هزار و ۱۶۳ کیلوگرم، ۶ درصد رشد داشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: از این مقدار چهار هزار و ۳۱۰ تن برای تولید پودر ماهی راهی کارخانه فعال استان شده و ۱۰۳ تن نیز برای مصرف انسانی روانه بازار و کارخانه های فرآوری شده است.

کد خبر 1109886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha