نامگذاری هفته وحدت از سوی امام (ره) نشانه دوراندیشی برای وحدت در جامعه بود

حجت الاسلام گواهی با بیان اینکه امام (ره) برای انس و الفت میان اهل سنت و تشیع هفته وحدت را نامگذاری کردند گفت: نامگذاری هفته وحدت از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی نشانه دوراندیشی برای وحدت در جامعه بود.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: وحدت در هر جامعه ای می تواند زمینه رشد و شکوفایی اقشار مختلف مردم را فراهم کند و از آنها سدی محکم در برابر نفوذ هر دشمن داخلی و خارجی فراهم کند و از سوی دیگر تفرقه و نفاق اولین هدف دشمن برای عملی کردن نقشه های خود در هرکشوری است بر همین اساس همواره دین اسلام به وحدن و انسجام در جامعه اسلامی تاکید دارد. در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام عبدالعلی گواهی رییس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح در مورد ضرورت وحدت و اهمیت آن در جامعه اسلامی از دیدگاه امام (ره)  به شرح زیر ارایه می شود  

 

نگاه انقلاب اسلامی به موضوع وحدت در جامعه را توضیح بفرمایید؟

هفته وحدت از دوازدهم ربیع الاول تا هفدهم ربیع الاول به روایت و به نقل از اهل تسنن و اهل تشیع نامگذاری شده است و یکی از برکات انقلاب اسلامی برقراری هفته وحدت بود که تعامل بیشتر و بهتری در این هفته در میان شیعیان اهل سنت و تسنن برقرار می شود. هفته وحدت از برکات بی شمار انقلاب اسلامی است که بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) با پیش بینی و آینده نگاری بسیار کامل و جامعه آن را نامگذاری کردند و از جمله نادرترین اقدامات در طول انقلاب اسلامی محسوب می شود.

 

  در مورد ضرورت وحدت در جامعه اسلامی  توضیح بفرمایید؟ هدف دشمن از ایجاد تفرقه در میان اهل سنت و تشیع چیست؟

 

 تولد پیامبر اکرم (ص) و وجود نازنین حضرت محمد (ص) حقیقتا منشأ برکات الهی و نزولات الهی بوده است و چیزی را نمی توان در عالم پیدا کنیم که منشا و منبع آن در دست رسول خدا (ص) نباشد. اختلاف میان مسلمانان یکی از اقداماتی بوده است که شاید در 100 سال اخیر و حتی از بدو تولد اسلام تاکنون از آن زمان یهودی ها و تا ادیان دیگر و حتی اکنون فرقه های خودساخته مانند وهابیت، تکفیری ها و افراطی ها در این مدت چند سال در پی آن بودند که اختلافی میان شیعه و سنی ایجاد کنند و مانند دو لبه قیچی بر روی یکدیگر قرار دهند تا در کارزار با یکدیگر قرار بگیرند .

 

نگاه امام خمینی(ره) و اقدام دوراندیشانه بنیانگذار انقلاب اسلامی را توضیح بفرمایید؟

 امام خمینی (ره) با توجه به دوراندیشی و تیزهوشی این هفته را نامگذاری کردند تا بیشتر علمای اهل سنت و تشیع با یکدیگر بنشینند و نکات افتراق اگر وجود دارد با یکدیگر به تفاهم برسند.

افرادی که با برچم اسلام به دنبال تفرق و تشتت میان فرق اسلامی هستند که امام (ره) با دوراندیشی بسیار این روزها را می دیدند و به همین دلیل این روزها را نامگذاری کردند تا انس و الفت بیشتری میان اهل سنت و تشیع به وجود آید. خدا ، دین شیعه و سنی ، رسالت و نبوت و پیامبری میان اهل سنت و شیعه مورد اتفاق و وحدت است. همچنین قرآن و مکتب اسلام همه یکی است و هیچ یک جدا از دیگری نیست و احترامی که به برادران اهل سنت و صلاله پاک رسول خدا و فرزندان ائمه هدی (ع) می گذاریم، قابل تحسین است.

 

اهل سنت و تشیع چگونه در استانهای مختلف قرار دارند و ارتباط آنها با یکدیگر چگونه توصیف می شود؟

حقیقتا در جمهوری اسلامی در استان های مختلف اقوام اهل سنت در کردستان، سیستان و بلوچستان، گلستان و شمال کشور و خراسان جنوبی، شمالی و رضوی و نقاط مختلف شاهد آن هستیم که اقوام کرد مسلمان، شیعه و اهل سنت و در میان اقوام ترکمن و بلوچ نیز شاهد حضور اقوام سنی با گویش های مختلف هستیم اما این اقوام در کنار یکدیگر بدون هیچ ذره ای اختلاف زندگی می کنند و علمای شیعه و سنی با یکدیگر ارتباط بسیار خوبی دارند. دانشگاه های شیعه به روی تمام ادیان باز است و اقوام و هموطنان سنی ما در رده های مختلف وارد سطوح مختلف تحصیلی می شوند.

 

امروز شاهد آن هستیم که انتصاب برخی مدیران در رده های ارشد مدیریتی از اقوام اهل تسنن  انجام می شود بسیاری از مدیران محترم در کشور، ائمه جمعه در نقاط مختلف از اهل سنت فعالیت می کنند و حتی روابط خانوادگی بسیار خوب میان اهل تشیع و اهل سنت وجود دارد و دشمنان نمی توانند این صحنه های خوب را ببینند زیرا انقلاب اسلامی نشات گرفته از انقلاب رسول خدا (ص) است و حاکمیتی که رسول خدا (ص) ایجاد کرده اند، همان در انقلاب اسلامی ادامه یافته و مشی انقلاب اسلامی انقلاب رسول اکرم (ص) است.

 

نگاه جمهوری اسلامی به اهل تسنن در سایر کشورها چگونه است؟

امروز در فلسطین با وجود اهل سنت برخی تصور می کنند که اگر ایران دستی به سر بسیاری از ملت ها می کشد و توجه به آنها می کند هم مسلک و هم دین باشد اما در فلسطین عموما مسلمانان اهل سنت هستند، در غزه برادران سنی ما در فشار قرار دارند، در سوریه نیز همین گونه است. در برخی از کشورهای دیگر مانند افغانستان نیز شاهد حضور برادران اهل سنت هستیم؛ آن چیزی که برای ما مهم است، حاکمیت اسلام با توجه به ارزش های دین اسلام است؛ به همین دلیل هفته وحدت بسیار ارزشمند است و باید همگان در جهت وحدت میان ادیان الهی حرکت کنند.

 

برای افزایش وحدت در میان اهل تسنن و تشیع و کمرنگ شدن اختلافات آنها چه اقداماتی باید انجام شود و رهبر انقلاب در این زمینه چه نگرشی  داشتند؟

اگر کوچکترین اختلافی احساس می کنیم که موجب تکدر و آشفتگی خاطر یک مذهب می شود، باید از آن پرهیز شود و توصیه های مقام معظم رهبری تاکید بر کاهش این عوامل است. رهبر انقلاب با حضور در کردستان درخواست پخش اذان اهل تسنن را می پذیرند و اذان اهل سنت در استان کردستان پخش می شود و رهبر انقلاب موافقت کرده و می فرمایند چه ایرادی دارد که اذان اهل سنت پخش شود.

 

برخی این اختلافات کوچک را بت اعظم می سازند و بزرگ جلوه می دهند و به دنبال تفرقه میان اهل سنت و تشیع هستند. این افراد دوستداران اسلام نیستند و اهل سنت و تشیع هر دو باید مراقب باشند تا آن تعبیری که رهبر انقلاب تاکید کردند، شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی را شناسایی کنیم و اهل فن و اهل علم و دانشمندان این دو مکتب بنشینند و با همفکری یکدیگر افرادی را که از این فضا می خواهند سوء استفاده کنند، شناسایی و به مردم معرفی کنند.

 

 

 

کد خبر 1110015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha