۱۴ هزار پرونده کرونایی در کردستان تحت پوشش بیمه سلامت است/ خدمات رایگان‌بیمه سلامت به بیماران خاص

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان گفت: ۱۴ هزار پرونده کرونایی در استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، انور اسماعیلی مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان در جمع اصحاب رسانه کردستان با تبریک هفته بیمه سلامت و هفته وحدت اظهار کرد: روز شمار هفته سلامت از سوم آبان با عنوان پوشش همگانی و حفاظت مالی از بیمه‌شدگان آغاز شده است که در این راستا از دو طریق سایت بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان دفترچه بیمه بصورت رایگان برای متقاضی صادر می‌شود.

 

 

وی پوشش همگانی را بعنوان یکی از رسالت‌های بیمه سلامت دانست که امسال عملیاتی شده است، افزود: طبق قانون وظیفه بیمه سلامت آن است که افرادی که توان تامین بیمه‌های درمانی ندارند بیمه سلامت را برای آنها صادر کند‌ و افراد فاقد بیمه درمان را پوشش دهد.

 

 

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان اعلام کرد: در ایران بصورت میانگین ۵۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند که ۴۲ میلیون نفر را شامل می‌شود و دو صندوق روستایی با ۲۳ میلیون نفر و جمعیت همگانی با ۱۳ میلیون نفر تحت پوشش هستند.

 

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه یک میلیون و 150 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند، افزود: از این تعداد ۶۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی هستند.

 

 

وی بیان کرد: صندوق بیمه همگانی و نظام ارجاع نیز حدود ۳۵۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد که بیانگر توسعه نیافتگی استان است چرا که افزایش جمعیت این صندوق بیانگر توسعه نیافتگی استان است.

 

 

وی با اعلام اینکه کردستان در صدور دفترچه‌های بیمه سلامت رایگان جزو استان‌های نخست کشور است تصریح کرد: در هر استانی که پوشش بیمه سلامت بالاتر باشد بیانگر توسعه‌نیافتگی و کم برخوردار بودن آن استان است.

 

 

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به بحث پوشش مالی بیمه سلامت تصریح کرد: قانون تکلیف می‌کند اگر متقاضی وجهی برای دفترچه پرداخت کند برای اماکن دولتی و غیردولتی می‌تواند بهره ببرد در حالیکه ۹۵۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش بیمه سلامت دارای دفترچه رایگان هستند.

 

 

اسماعیلی اظهار کرد: رعایت نظام ارجاع از سوی فرد تحت پوشش منجر به پرداخت هزینه درمان می‌شود یعنی فرد تحت پوشش ابتدا باید به پزشک عمومی، سپس متخصص و بعد به فوق تخصص مراجعه کند.

 

 

برای ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش مناطق روستایی پزشک خانواده دایر شده است

 

 

وی اضافه کرد: از سال ۸۴ تاکنون برای ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش مناطق روستایی پزشک خانواده دایر شد که مدیریت آن با بیمه سلامت و خدمات ارائه شده با دانشگاه علوم پزشکی است.

 

 

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان اعلام کرد: ۸۵ درصد داروهای روستایی از سوی بیمه سلامت پرداخت می‌شود و دندانپزشکی آنها نیز رایگان است و قانون به آنها بیان می‌کند  که این افراد باید به مراکزی که دولتی هستند مراجعه کند.

 

 

وی با بیان اینکه در صورت نیاز بیماران روستایی تحت پوشش بیمه سلامت به مراکز خصوصی نیز از سوی مدیریت بیمه سلامت ارجاع می‌یابند، بیان کرد: ۳۵۰ هزار نفر از کردستان مشمول نظام ارجاع شهری هستند که استان ما با همراهی سه استان دیگرِ کشور پایلوت اجرای طرح نظام ارجاع شهری است.

 

 

۱۶۱ پزشک مطب‌دار عمومی و متخصص در شهرهای استان با بیمه سلامت قرارداد دارند

 

 

اسماعیلی یادآور شد: قرارداد با ۱۶۱ پزشک مطب‌دار عمومی و متخصص در شهرهای استان انجام شده است که تا امروز ۲۰۰ هزار نفر از ۳۵۰ هزار بیمه شده توسط این پزشکان غربالگری شده‌اند.

 

 

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت استان یا نظام ارجاع دارند و یا تحت پوشش پزشک خانواده هستند، اعلام کرد: افراد تحت پوشش کمیته امداد که نظام ارجاع را رعایت کنند صد در صد بستری شدن انها در بیمارستان رایگان خواهد بود.

 

 

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به بیماران خاص، هموفیلی، دیالیز، پیوند کلیه، دیالیز و ام.اس بیان کرد: تمام خدمات به این افراد رایگان بوده و سازمان پیگیر است تا در بحث بیماران صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار دهیم که در صورت قطعی شدن عملیاتی خواهد شد.

 

 

اسماعیلی اعلام کرد: اکنون ۷۵۰ مرکز در کردستان با بیمه سلامت قرار داد دارند و افراد تحت پوشش با مراجعه به این مراکز از خدمات بیمه سلامت برخوردار خواهند بود.

 

 

از ابتدای کرونا تاکنون بالای ۱۲۰ میلیارد تومان در استان هزینه شده است

 

 

وی با اشاره به کرونا و حمایت بیمه‌ای به عنوان شعار روز دوم هفته بیمه سلامت یادآور شد: از ابتدای کرونا تاکنون بالای ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است که رایگان شدن آزمایش تشخیص کرونا در مراکز دولتی از جمله اقدامات است.

 

 

اسماعیلی تصریح کرد: ۱۴ هزار پرونده کرونایی و ۱۰۳ تخت آی سی یو علاوه بر ظرفیت قبلی به بیمارستان‌ها اضافه شد و تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

 

 

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان گفت: گردش مالی استان به صورت ماهانه ۴۰ میلیارد تومان است، فرانشیز روستایی یک‌هزار و ۵۰۰ تومان و در صورت رعایت نظام ارجاع پزشک متخصص شش هزار تومان است.

 

 

اسماعیلی اذعان کرد: تاکنون مطالبات سرپایی کل استان پرداخت شده و مطالبات بخش بستری شده نیز تا ابتدای شهریور ماه پرداخت شده است.

 

 

وی حذف دفتر چه را از مزایای الکترونیکی و هوشمندسازی بیمه سلامت استان دانست و گفت: دفترچه‌های قبلی نیز اعتبار ندارد و همه موارد الکترونیکی انجام می‌شوند.

 

 

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان گفت: بالاترین درصد کشور از نظر نظام ارجاع و پزشکی خانواده مربوط به کردستان است و امسال چهارمین سال پیاپی بود که بیمه سلامت استان جزو ادارات برتر در جشنواره شهید رجایی شناخته شد.


 

وی افزود: افراد تحت پوشش بیمه رایگان با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره 09182840713 می‌توانند از پزشک خانواده خود آگاهی یابند و برای فعال شدن دفترچه و بیمه رایگان باید به پزشک خانواده مراجعه کنند تا غربالگری شوند که از 350 هزار نفر تحت پوشش تاکنون 92 هزار نفر مراجعه نکرده‌اند.

 

 

اسماعیلی با اشاره به سامانه شهروندی بیمه سلامت گفت: افراد با وارد کردن کدملی و شماره تماس در این سامانه می‌توانند سابقه بیماری و دارویی خود را در این سامانه ببینند.

 

 

وی اذغان کرد: انتقادات و پیشنهادات هر فردی نیز از سوی بیمه سلامت پاسخ داده می‌شود که با 1666 می‌توانند تماس حاصل کنند.

 

کد خبر 1110315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha