مسجد، مدرسه و کتابخانه مثلث فرهنگی هر محله و منطقه‌ای محسوب می‌شوند

دبیر کل کتابخانه‌های عمومی گفت: مسجد، مدرسه و کتابخانه مثلث فرهنگی هر محله و منطقه‌ای محسوب می‌شوند که در صورت فعال بودن این مثلث در محلات، آن محله بعنوان محله نمونه فرهنگی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در حاشیه افتتاح خدمات کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی در چند سال اخیر رشد فوق‌العاده‌ای پیدا کرد و توانستیم با نوسازی کتابخانه‌ها و افزودن بیش از 700 کتابخانه عمومی به ناوگان کتابخانه کشور حرکت رو به رشدی داشته باشیم.

 

وی افزود: متاسفانه شیوع بیماری کرونا منجر به کندی این حرکت شد که امیدواریم با واکسینه شدن مردم، روند خدمات دهی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی کتابخانه‌ها به مردم به ویژه نوجوانان و جوانان استمرار یابد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد: امسال در پایتخت کتاب پنج شهر نامزد نهایی شدند که پنج شهر نامزد نهایی شدند و سنندج دومین رتبه را از بین این پنج شهر دارد که نتیجه نهایی در اسفند ماه معلوم خواهد شد و امیدواریم  سنندج به عنوان پایتخت کتاب معرفی شود.

 

مختارپور با اشاره به اینکه در تاریخ اسلام و ایران مساجد، مرکز کتابخانه بوده‌اند، افزود: بزرگترین کتابخانه‌های ایران قبلا متعلق به مساجد بوده است و مسجد علاوه بر مرکز عبادت، محل رجوع اختلافات و رفع مشکلات محله بوده است و محل فرهنگی بزرگی بوده که امیدواریم این کارکردها پررنگتر شوند.

 

وی مسجد، مدرسه و کتابخانه را مثلث فرهنگی خواند و بیان کرد: اگر این سه مکان در محلات فعال باشند آن محله قطعا به محله‌ای نمونه در شهر و منطقه خود تبدیل خواهد شد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه حدود 60 هزار ذوستا در کشور داریم، افزود: اکنون تعداد کمی روستا بالای دو هزار و 500 نفر جمعیت دارند و هیچ دستگاهی نمی‌تواند در. روستاهای کم جمعیت کتابخانه بسازد.

 

مختارپور اعلام کرد: دو راه حل برای فعال کردن کتابخانه در روستاها وجود دارد  که به پولت ارائه شده و امیدواریم  به نتیجه برسد.

 

وی افزود: به عنوان راه حل اول می‌توان گفت هر روستا دارای حداقل یکی از این چهار مرکز مسجد، مدرسه، دفترمخابرات و مرکز بهداشت است که می‌توان از این مراکز کتابخانه‌هایی کوچک را برای استفاده مردم راه‌اندازی کرد.

 

وی اذعان کرد: دومین ظرفیت و راه حل پیشنهادی که در حال انجام است، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار است که در طول هفته با مراجعه به روستاها نیاز اهالی روستا را فراهم می‌کنند.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: امیدواریم با همراهی کانون پرورش فکری کودکان بتوانیم با افزایش کتابخانه‌های سیار مشکل کتابخانه‌های روستاها را حل کنیم.

 

 

 

کد خبر 1110484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha