ایران و چین دیدگاه مشترکی درباره ریشه‌کنی تروریسم در افغانستان دارند

سفیر کشورمان در چین در گفت‌وگو با گلوبال تایمز مواضع کشورمان را درباره حل‌وفصل موضوع افغانستان بیان کرده و اهمیت اجلاس همسایگان افغانستان+روسیه که اخیرا در تهران برگزار شد را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد کشاورز زاده سفیر ایران در چین در گفت‌وگو با روزنامه گلوبال تایمز چین گفت: ایران و چین دیدگاه مشترکی درباره ریشه‌کن کردن تروریسم در افغانستان و اشاعه آن به کشورهای همسایه دارند، همچنین برای سیاستی عاری از مداخله در افغانستان و حفظ تمامیت ارضی این کشور ارزش قائلند.

کشاورز زاده اشاره کرد که ایران از به کارگیری طرح اقتصادی چین موسوم به یک جاده-یک کمبرند برای بهبود اقتصاد و معیشت مردم در افغانستان حمایت می‌کند.

او از وعده چین برای میزبانی دور سوم نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان+روسیه تمجید کرده و افزود ایران کمک‌ها و حمایتش را در این زمینه به چین ارائه خواهد کرد.

سفیر کشورمان در چین در این باره گفت: ایران به سهم خود در این زمینه از چین حمایت خواهد کرد، این نشست، همکاری و تفاهم میان کشورهای همسایه افغانستان را بالا خواهد برد و به تلاش‌های مشترک‌ آن‌ها در راستای کمک به مردم افغانستان در راستای صیانت بهتر از منافعشان و گام نهادن در مسیر صلح، مشارکت همه در حاکمیت، دوستی و رفاه به طور موثری کمک خواهد کرد.

او گفت: ایران همچنین از اهمیت قائل شدن برای نقشی که طرح‌ها و سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای از جمله طرح یک جاده-یک کمربند، سازمان همکاری شانگهای و اکو می‌توانند در بهبود اقتصاد و معیشت مردم افغانستان داشته باشند، حمایت می‌کند.

سفیر ایران در چین به گلوبال تایمز گفت که دیدار کشورهای همسایه افغانستان در این چارچوب، «یک تدبیر منطقه‌ای بسیار مهم برای حمایت از صلح،‌ آشتی و اتحاد ملی در افغانستان» است.

کشاورز زاده افزود که کشورهای همسایه افغانستان بسیار نگران تروریسم در این کشور هستند. او از طالبان خواست در راستای عمل به تعهداتش برای مبارزه با تروریسم بکوشد.

او در این راستا بیان کرد: به عقیده ما،‌ تشکیل یک ساختار فراگیر سیاسی که نماینده تمامی گروه‌های قومیتی و مذهبی این کشور باشد، یک امر لازم‌الاجر است و ایران طی نشست همسایگان افغانستان در تهران، دوباره تاکید کرد که به رسمیت شناختن طالبان در سطح بین‌المللی بدون آشتی ملی و تشکیل دولتی با مشارکت تمام عیار تمامی گروه‌های داخلی میسر نخواهد بود. کشورهای منطقه و اعضای جامعه بین‌المللی باید به ایجاد اتفاق نظر در افغانستان و تامین صلح و شکوفایی پایدار کمک کنند.

سفیر کشورمان در پکن در ادامه این گفت‌وگو به چگونگی مواجهه با مداخله خارجی در منطقه اشاره کرد. او گفت: باید از هرگونه اقدامی که به وقوع دوباره اقدامات غیرمسئولانه و زورگویانه در افغانستان منجر شود دوری کرد و آمریکا و متحدان ناتو که این وضعیت نابسامان را ایجاد کرده‌اند، نباید از مسئولیت‌هایشان شانه خالی کنند.

او همچنین به اهمیت دسترسی افغانستان به منابع مالی‌اش به منظور جلوگیری از متحمل شدن رنج و سختی بیشتر با توجه به نزدیک شدن فصل سرما اشاره کرد.

گلوبال تایمز نوشت: سفیر ایران در چین به طور مستقیم به این سوال پاسخ نداد که ایران چه شروطی برای به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان به عنوان دولت قانونی افغانستان قائل است اما در عوض اشاره کرد ایران به عنوان یک کشور همسایه که روابطی دیرینه و مرزهایی طولانی با افغانستان دارد،‌ از چنین موضعی به مسائل افغانستان نگاه نمی‌کند.

کشاورز زاده در این باره گفت: ساختار سیاسی افغانستان و مسیر پیش‌رفت آن به خود ملت افغانستان بستگی دارد. تمامی گروه‌های قومیتی و سیاسی و تمامی احزاب باید در دولتی فراگیر مشارکت داشته باشند که وجود آن به آشتی ملی، صلح و یک‌پارچگی منجر خواهد شد.

کد خبر 1111023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha