بررسی نشت دارو به بازار سیاه/کمبود کالا در بازار نداریم

بررسی نشت دارو به بازار سیاه، کمبود کالا در بازار نداریم، قیمت‌ها با توجه به اهمیت کالا‌ها بر اساس کمترین دخالت تعیین می شود، هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۹ آبان شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید

امروز (یکشنبه ۹ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۲ درصد افت به ۱۱,۷۹۳,۰۰۰ ریال و انس جهانی طلا با ۰.۸۶ درصد افت به ۱,۷۸۳.۳۹ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۱۱ درصد رشد به ۱۱۸,۷۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۵ درصد رشد به قیمت ۱۱۶,۰۱۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۴۵ درصد افت به قیمت ۶۰,۴۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۱.۱۲ درصد رشد به قیمت ۳۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۱.۰۲ درصد رشد به قیمت ۲۲,۷۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۹ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۱۶ درصد افت به ۲۷۶,۱۴۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۸۱ درصد افت به ۳۱۸,۲۹۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۴ درصد افت به ۳۷۹,۰۴۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (یکشنبه نهم آبان ماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها بدون تغییر باقی ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۵۰۹ ریال و یورو ۴۵ هزار و ۸۳۰ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۸۳۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۸۸ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۶۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۲۲ ریال، روپیه هند ۵۶۱ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۱۳۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۵۳۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۸۲۸ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۴۰۰ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۸۸۱ ریال، دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۸۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۵۵ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۳۶۶ ریال، روبل روسیه ۵۹۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۵۶۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۳۷ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۲۰۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۹۰ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۸۳۸ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۱۷ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۳۶ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۵۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۹۲۴ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۴۰ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۷۴۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۲۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۱۳ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۶۲ ریال، افغانی افغانستان ۴۶۳ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۲۷۶ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۰ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۱۵۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۳۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

بررسی نشت دارو به بازار سیاه از سوی رئیس گروه تدوین تعهدات سازمان‌های بیمه گر

کاظم میکائیلی، رئیس گروه تدوین تعهدات سازمان‌های بیمه گر شب گذشته (شنبه 8 آبان) در برنامه گفتگوی ویزه خبری شبکه دو سیما با اشاره به موضوع نشت دارو به بازار سیاه گفت: زمانی که دارویی به کمبود می‌رسد یا دارایی انبار‌ها مقداری می‌رسد که می‌توان برآورد کرد یک دارو در ۲ ماه آینده با کمبود موجودی مواجه خواهد شد سازمان غذا و دارو اقدام به فراخوان یا واردات دارو می‌کند.

 

رئیس گروه تدوین تعهدات سازمان‌های بیمه گر ادامه داد: این فرآیند اعلام تا تخصیص ارز معمولاً همیشه زمانبر است و این زمان باعث می‌شود تا دارو‌ها به موقع ترخیص نشوند و منجر به کمبود دارو در داروخانه‌ها و مراکز درمانی شود و همین زمان و فاصله است که شکل گیری بازار سیاه دارو را ایجاد می‌نماید.

 

کمبود کالا در بازار نداریم/ گرانی و گرانفروشی داریم

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران شب گذشته (شنبه 8 آبان) در برنامه تیترامشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه اصناف در تصمیم سازی و تصمیم گیری دخالتی ندارد، اما بعد از ابلاغ ما اجرا می‌کنیم، گفت: کمبود کالا در بازار نداریم اما گرانی و گرانفروشی در بازار داریم. ما در گرانی دخالتی نداریم، اما با گرانفروشی برخورد می‌کنیم.

 

نوده‌فراهانی با اشاره به اینکه به واحد‌های صنفی و بازرسان قیمت‌های تعینی ابلاغ می‌شود و ما بر اساس این برنامه ابلاغی عمل می‌کنیم، افزود: برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها درباره واحد‌های صنفی بدون پروانه با ما همکاری نمی‌کنند.

 

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه سیستم هوشمند رصد و نظارت هنوز کامل نشده و لازمه خوب اجرایی شدن این سیستم آموزش است، افزود: این سیستم در برخی کالا‌ها انجام می‌شود و در برخی کالا‌ها انجام نمی‌شود. این سامانه باید به صورت یکپارچه در تمام استان‌ها ابلاغ شود.

 

مشکل در کالا‌هایی است که قیمت نمی‌خورند

محمدعلی اسفنانی، معاون سازمان تعزیرات حکومتی شب گذشته (شنبه 8 آبان) در برنامه تیترامشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه تصمیم نظارت هوشمند در یک مجموعه یکپارچه اگر اجرایی شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد، اما این پیچیده و زمانبر است، گفت: برخی از واحد‌های صنفی در این سامانه نیستند و کنترل آن‌ها در این سامانه مشکل خواهد شد از طرفی هیچ الزامی نداریم که واحد صنفی کالایی را عرضه کند.

 

معاون سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه برخی کالا‌ها قیمت می‌خورند و ما مشکلی نداریم اگر بالاتر از آن فروخته شود نوعی گرانفروشی است، گفت: مشکل در کالا‌هایی است که قیمت نمی‌خورند، مثل میوه ها.

 

وی افزود: مشکل دیگر سامانه یکپارچه، کالا‌های خدماتی است، این خدمات مرجع قیمت گذاری یکسانی ندارند و نظارت بر این‌ها مشکل خواهد بود.

 

قیمت‌ها با توجه به اهمیت کالا‌ها بر اساس کمترین دخالت تعیین می شود

صدیف بیک‌زاده، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (شنبه 8 آبان) در برنامه تیترامشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار از حلقه اول (تولید) تا حلقه آخر (توزیع) با مدیریت هوشمند انجام می‌شود، گفت: ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار از بخش پولی و مالی گرفته تا کالا‌های نهایی ومصرفی شکل هوشمند به خود گرفته است.

 

وی با بیان اینکه تغییرات در یکی دو ماه اخیر علاوه بر تغییرات مدیریتی، تغییرات ساختاری را هم شامل می‌شود، تصریح کرد: کارگروه‌هایی در ساختار تشکیل شده است و سیاست‌ها و تنظیم بازار از تولید تا توزیع شکل جدیدی به خود گرفته است. برنامه ریزی تولید، تنظیم تا نظارت در واقع زنجیره کامل در برنامه جدید تحت پوشش است.

 

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اصلاح نظام قیمت گذاری و کنترل‌های پیشینی و پسینی در برنامه جدید دنبال می‌شود، گفت: سعی می‌شود قیمت‌ها با توجه به اهمیت کالا‌ها بر اساس کمترین دخالت تعیین شود.

 

صدیف بیک‌زاده با اشاره به اینکه دستورالعمل جدید با مطالعات میدانی انجام شده است و سعی می‌شود به صورت سیستمی کنترل و نظارت شود، افزود: تمام تولید کنندگان و اصناف با سیستم هوشمند در دسترس هستند و هر گونه افزایش قیمت رصد می‌شود.

 

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه حلقه اول یعنی تولید تا حلقه آخر یعنی توزیع به صورت هوشمند تحت نظارت بازرس‌ها هستند، ادامه داد: بحث خود تنظیمی و نظارت مردمی هم در این سامانه دیده شده است.

 

 

کد خبر 1111072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha