بيش از ۸۰ درصد سرقت‌ها به دليل غفلت مال باختگان اتفاق مي‌افتد

رئیس پلیس آگاهی استان کردستان با ارائه توصیه‌های پلیسی درخصوص پیشگیری ازسرقت وسایل نقلیه، گفت: بيش از ۸۰ درصد سرقت‌ها به دليل غفلت مال باختگان اتفاق مي‌افتد.

سرهنگ «عبدالله فاتحی» رئیس پلیس آگاهی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان در خصوص پیشگیری از سرقت موتورسیکلت و خودرو نکاتی را به شهروندان یادآورشد . اظهار کرد: موبایل، اسناد، مدارك، وجه نقد، دسته چك و ساير اشياء با ارزش و قيمتي را در معرض ديد و داخل خودرو قرار ندهيد.

 

وي افزود: شهروندان اتومبيل خود را به قفل مركزي، دزدگير و ساير لوازم بازدارنده مجهز کرده و هنگام تعويض چرخ يا برطرف کردن نقص فني اتومبيل در ابتدا از قفل بودن درب ها و بالابودن شيشه‌ها اطمينان حاصل کنند.

 

وی با بیان اینکه رعايت نكردن اصول ايمني از سوي كارخانجات توليد كننده‌ي آن نيز در سهولت سرقت موتورسيكلت تأثير بسزايي دارد تصریح کرد: قطعات موتورها به راحتي اوراق شده و در بازار فروش قطعات دسته دوم و سرقتي به فروش مي‌رسد.

 

 این مقام انتظامی در ادامه افزود: با اين حال نكته‌ي قابل تأمل در سرقت موتورسيكلت اين است كه بيش از 80 درصد سرقت‌ها به دليل غفلت مال باختگان اتفاق مي‌افتد، چرا كه اين غفلت و ناآگاهي نسبت به موارد ايمني است كه زمينه‌ي سوء‌‌‌استفاده سارقان را فراهم مي‌كند.

 

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان در پایان خاطر نشان کرد: پارك کردن موتورسيكلت‌ها در معابر عمومي، خود بستر ارتكاب سرقت را فراهم مي‌كند و افراد سودجو و فرصت طلب نيز كه شايد انگيزه‌ي ارتكاب سرقت را از قبل نداشته باشند، با مشاهده‌ي آن وسوسه شده و دست به سرقت مي‌زنند.

 

هشدارهای پلیس در پیشگیری از سرقت موتورسیکلت

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان نیز در رابطه با پیشگیری از سرقت موتورسیکلت با اشاره به نقش شهروندان در پیشگیری از وقوع جرایم بویژه سرقت موتورسیکلت گفت: راکبان موتورسیکلت، وسيله نقليه خود را با قفل و زنجير مناسب در پاركينگ هاي مخصوص پارک و از رها کردن آن درکنار خیابان خودداری كنند.

 

سرهنگ امیر هوشنگ حیدریان افزود: راكبان موتورسيكلت از متوقف كردن وسیله نقلیه خود در اماكن عمومي، حاشيه خيابان‌ها و مقابل منازل خودداري و در شرايط اضطراري آن را به افراد مطمئن بسپارند.

 

وی گفت: راکبان موتورسیکلت حتماً وسيله‌ي نقليه‌ خود را با قفل و زنجير مناسب در پاركينگ‌ هاي مخصوص پارک و از رها کردن آن درکنار خیابان خودداری كنند.

 

سرهنگ حیدریان تاکید کرد: مالکان موتورسیکلت در زمان پارک آن در حياط یا پاركينگ منزل نيز آن را به شيئي محكم و ثابت قفل و زنجير كنند و از پارک کردن آن در محيط‌هاي خلوت و تاريك كه زمينه را براي ارتكاب عمل مجرمانه فراهم مي‌كند، خودداری شود.

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان در پایان خاطر نشان کرد: شهروندان از خريد موتورسيكلت ‌بدون انتقال سند در دفاتر رسمي يا به اصطلا‌ح سوئيچي خودداري كنند و به هيچ وجه موتورهاي قولنامه‌اي و فاقد پلا‌ك را خريداري نكنند و در هنگام خريد، شماره‌ موتور و شاسي آن با اسناد مالكيت را مطابقت داده و از مخدوش نبودن اسناد اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 1111206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha