بهترین راه توبه و بخشش خداوند تبدیل سیئات به حسنات است

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: بهترین راه توبه و بخشش خداوند تبدیل سیئات به حسنات است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند بسیار ارحم‌الراحمین است اما این صفت از صفات خدا صفت دیگر او را نفی نمی‌کند.

وی افزود: اگر خداوند بخشش دارد غضب هم دارد. ارحم‌الراحمین بودن خداوند خصوصیت بسیار مهمی است اما برخی فریب آن را می‌خورند و فکر می‌کنند چون خداوند ارحم الراحمین است هر کاری می توانند انجام بدهند در حالی که چنین نیست. خداوند در کنار ارحم‌الراحمین بودن خشم و غضب خود را از دست نمی‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ویژگی دیگر رحمت خداوند این است که بسیار ساده شامل حال دیگران می‌شود و بسیار کار سختی نیست، در روایت است که خداوند می فرماید ای موسی بنده‌هایی هستند از زمین تا آسمان گناه کردند یعنی غرق در گناه هستند و من او را می بخشم، حضرت موسی(ع) عرض کرد چگونه می‌شود کسی را که زمین تا آسمان گناه داشته باشد و تو او را ببخشی، خداوند در پاسخ فرمود به خاطر اینکه این انسان با همین گناهکار بودن خود خصوصیتی دارد که من آن خصلت را دوست دارم و اگر با آن خصلت بمیرد من او را می بخشم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه بیچارگی بزرگی است که ما نتوانیم در طول عمر خود یک خصلت خوب در درون خود ایجاد کنیم، اظهار کرد: اگر خداوند خصلتی را خیلی دوست داشته باشد صاحب این خصلت کارهای دیگر هم نکرده باشد خداوند او را درست می کند.

 

وی با بیان اینکه خداوند وقتی بخواهد کسی را ببخشید در قرآن ۸ راه معرفی می کند، گفت: یک راه آن توبه است، یک راه آن تکفیر و پوشاندن گناه است، یک راه آن سوزاندن گناه است، یک راه آن تمحیص است، اما یک راه آن محو و اثبات است یعنی گناه را پاک کرده و یک چیزهایی می نویسد.

استاد حوزه علمیه افزود: اما یک راه آن تبدیل سیئات به حسنات است بهترین راه بخشش خداوند تبدیل سیئات به حسنات است؛ چراکه اگر ما گناه کنیم در صورت توبه فقط گناهان پاک می‌شود چیز دیگری در کنار آن نوشته نمی‌شود، خوب است که انسان با خداوند در توبه طوری باشد که هم گناهان پاک شود هم به جای آن حسن نوشته شود.

 

کد خبر 1111284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha