برنامه‌های روز قم باید به‌صورت بین‌المللی برگزار شود/ مسجد خیابان شهیدان برقعی تخریب نمی‌شود

سقائیان نژاد گفت: روز قم، فقط مخصوص شهرداری نیست و باید همه دستگاه‌ها و نهادها و مردم پای‌کار آمده و در گرامیداشت این روز اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «سید مرتضی سقائیان نژاد» امروز (یکشنبه 9 آبان) در نشست خبری با اشاره به‌روز قم گفت: این روز باید در سطح بین‌المللی مطرح شود و نباید به برگزاری برنامه‌های مختصر و سطح پایین برای این روز اکتفا کنیم.
 

شهردار قم ادامه داد: سفر حضرت فاطمه معصومه(س) به قم دارای برکات بسیاری است که باید این مسائل تبیین و همگان وظیفه‌دارند تا در این زمینه اهتمام داشته باشند.
 

وی بیان داشت: روز قم، فقط مخصوص شهرداری نیست و باید همه دستگاه‌ها و نهادها و مردم پای‌کار آمده و در گرامیداشت این روز اهتمام داشته باشند.


سقائیان نژاد بابیان اینکه برنامه‌های خوبی برای روز قم برگزار شد اما درخورشان آن حضرت نبود گفت: باید دبیرخانه گرامیداشت روز قم ایجادشده و در طول یک هفته برنامه‌ها برگزار و در سطح بین‌المللی و جهان اسلام، شناسانده شود.


شهردار قم با انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌ها برای برگزاری روز قم گفت:  دستگاه‌های فرهنگی برای گرامیداشت روز قم باید به میدان بیایند و اصحاب رسانه نیز مطالبه گری داشته تا یک روز مناسب با برنامه‌های گسترده را ایجاد کنیم.


وی گفت: اقدامات فرهنگی متنوعی در قم در حال انجام است و تلاش‌های بسیاری نیز در سازمان فرهنگی شهرداری صورت می‌گیرد و ما به دنبال این بودیم که معاونت فرهنگی در شهرداری قم ایجاد کنیم، اما وزارت کشور فعلاً مخالفت کرده است.


سقائیان نژاد ادامه داد: ساختار این سازمان باید تقویت شود و به همین منظور رئیس سازمان در جلسه شورای مدیران شرکت کرده و ما خودمان جایگاه آن را ارتقا داده‌ایم.


شهردار قم در خصوص احداث فرهنگسراها در قم گفت: موضوع احداث فرهنگسرا در قم کار درستی نیست، چراکه همه قم فرهنگسراست و باید از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی قم استفاده و در ارتقا جایگاه فرهنگی قم بکوشیم.


*مسجد خیابان شهیدان برقعی تخریب نمی‌شود

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت خیابان شهیدان برقعی گفت: اجرای این خیابان حدود 50 سال به طول انجامیده است و شهرداری در این دوره تصمیم گرفت که به‌سرعت پروژه را اجرایی و در اختیار همشهریان قرار دهد.


وی افزود: همین‌که شهرداری به فکر اتمام پروژه افتاد، به‌یک‌باره، موضوع ثبت تاریخی مسجد در مسیر این خیابان را مطرح کردند و البته تصمیم ما هم این است که مسجد تخریب نشده و بخشی که ثبت میراث شده است، دایر باشد.


سقائیان نژاد تأکید کرد: افرادی که در محل زندگی نمی‌کنند، کارشکنی می‌کنند و از سوی دیگر یکی از مشکلات ما چندصدایی در شهرداری و شورای شهر است و متأسفانه مردم نیز در این فضا دچار مشکلات می‌شوند، اما به مردم می‌گوییم که مسجد در مسیر حفظ‌شده ولی درعین‌حال مشکلی برای مردم هم نباید ایجاد شود.

 

*به دنبال گسترش شهر الکترونیک هستیم

شهردار قم در خصوص مشکلات مردم در خصوص مراجعه به شهرداری و معاونت شهرسازی گفت: در حوزه شهرسازی در کل کشور، صدور پرونده به‌صورت الکترونیکی نداریم و علت آن‌هم ساختار و اسناد تک‌برگی است که مشکلاتی را به بار آورده است.


سقائیان نژاد ادامه داد: حل مشکلات حوزه شهرسازی در دستور کار است و قدم اول ما نیز استفاده دقیق از سامانه سرای هشت است که ظرفیت آن باید به‌صورت کامل استفاده شود.


وی گفت: 70 مورد کار برای میز خدمت الکترونیک را ترسیم کرده‌ایم که باید انجام شود و شهرداری قم برنامه ویژه‌ای برای شهر الکترونیک در افق 1404 دارد.

 

*احداث خیابان عمار یاسر تا کوچه ممتاز امسال اجرایی می‌شود

شهردار قم در خصوص وضعیت پروژه عمار یاسر گفت: این پروژه نیز سالیان بسیاری است که کلنگ خورده است اما برای آزادسازی این مسیر باید 400 پلاک آن‌هم در وسط شهر خریداری شود که هزینه بسیار سنگینی را برای شهر دارد.


سقائیان نژاد افزود: سالی 100 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه می‌شود و از سوی دیگر توافق کردن با برخی از همشهریان به‌منظور آزادسازی مسیر هم مشکلات بسیاری دارد.


وی گفت: اما شهرداری در این مسیر در حال انجام کار است و تا پایان امسال تونل غدیر و ادامه احداث خیابان عمار یاسر تا میدان معلم و کوچه ممتاز اجرایی خواهد شد.

 

*جمکران جزو محدوده شهری قم است

شهردار قم در خصوص موضوع الحاق روستای جمکران به قم گفت: این روستا در تقسیمات کشوری دچار مشکلاتی بود اما کارها انجام و امروز رسماً آن روستا جزو منطقه پنج شهرداری قم است.


وی گفت: در آن منطقه احداث رینگ دوم مسجد مقدس جمکران را به طول 7 کیلومتر در دستور کارداریم و از سوی دیگر تعریض خیابان ظهور در دستور کار است.


سقائیان نژاد افزود: اجرای این دو پروژه تا حد زیادی وضعیت منطقه را ساماندهی کرده که البته نیازمند کمک دیگر دستگاه‌ها نیز هستیم.

 

*ایرادات نادرست به پروژه بلوار پیامبر اعظم(ص) قم

شهردار قم در خصوص وضعیت بلوار پیامبر اعظم(ص) گفت: این پروژه در سال 74 در دستور کار قرارگرفته اما هنوز طرح آن در شورای عالی معماری و شهرسازی دچار مشکل است.


وی گفت: برخی ایرادات به این بلوار گرفته می‌شود که نادرست است و شورای عالی معماری و شهرسازی نسبت به پیاده راه‌های احداث‌شده در مسیر هم ایراد گرفته است، درصورتی‌که این پیاده راه‌ها مسیری برای عبور زائران از حرم مطهر به جمکران و بلعکس است.


سقائیان نژاد گفت: در خصوص سرمایه‌گذاری در این پروژه مشکلی نیست و اجازه توقف را ندادیم و با اقدامات قانونی با کمک دیگر دستگاه‌ها در تلاش هستیم تا پروژه سرمایه‌گذاری به‌خوبی انجام شود.

 

*نمی‌خواهند باغ پرندگان در قم دایر شود

شهردار قم به موضوع بازگشایی و فعالیت باغ پرندگان در قم اشاره کرد و گفت: در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که عده‌ای نمی‌خواهند این باغ در قم دایر و همشهریان و مسافران از آن استفاده کنند و به همین دلیل بهانه‌های بی‌مورد می‌آورند.


وی گفت: در آخرین برخورد با ما، گفته‌اند که باید از این پرنده‌هایی که آنجا هستند، تست مولکولی یا پی سی آر گرفته شود که واقعاً جای تعجب دارد، مگر فقط این باغ در قم دایر شده و در دیگر شهرهای کشور شاهد باغ پرندگان نیستیم؟


سقائیان نژاد گفت: چرا نمی‌گذارند که فضاهای تفریحی در قم دایر شود و مردم قم با دیگر شهرهای کشور چه فرقی دارند؟ این هزینه در باغ پرندگان انجام‌شده و این بوستان بسیار زیبا ایجادشده است؛ چرا مردم قم باید محروم باشند؟

 

*در خدمت مردم قم هستم

شهردار قم در خصوص برخی شایعات مطرح‌شده گفت: بنده به شورای ششم هم گفته‌ام که اگر بخواهم شهردار باشم، فقط در قم این کار را انجام می‌دهم اما ممکن است به من در سطح ملی هم پیشنهادهایی شود که اگر این پیشنهادها صورت گیرد.


وی افزود: هیچ اتفاقی رخ نداده و در خدمت مردم قم هستم و افتخار می‌کنم و امیدوارم که با کمک همگان بتوانیم در شهر کریمه اهل‌بیت(ع) خدمت کنیم.

کد خبر 1111318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha