باید در کشورهای جهان اسلام یک اتاق فکر و هیئت اندیشه‌ورز با حضور علما و نخبگان تشکیل شود

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید در مناطق و کشورهای مهم جهان اسلام و در هر منطقه یک اتاق فکر و هیئت اندیشه‌ورز مرکب از علماء برگزیده و نخبگان آن منطقه تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی در گفتگوی اختصاصی با مرکز خبر این شورا، نگاهی آسیب شناسانه به گذشته و پیشنهادی برای حال و آینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ارائه کرد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی در سخنانی با ابراز تاسف از حوادث اخیر در کشور افغانستان اظهار داشت: هم اکنون هزاران نفر از برادران و خواهران مسلمان ما در کشور افغانستان در غم و اندوه جانگداز از دست دادن عزیزانشان عزادار هستند. نمازگزاران بی گناهی که در مسجد جامع قندوز و مسجد فاطمیه قندهار مظلومانه به خون غلتیدند و توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسیدند. من فکر می‌کنم روح رسول خدا(ص) با رأفت  و رحمتی که دارد اندوهگین و عزادار است. سلام و صلوات و برکات الهی و همه ملائکه الله بر ارواح طیبه آن شهدا،‌ همچنین صبر جمیل و اجر جزیل برای خانواده های داغدارشان مسئلت می‌کنم.


وی در ادامه ضمن تبریک انتخاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری، دبیر کل جدید، و همچنین انتخاب حجت الاسلام و المسلمین جناب قاضی عسگر به‌عنوان ریاست شورای عالی مجمع تقریب مذاهب، ابراز امیدواری کرد: با انتخاب این دو شخصیت ارزشمند و پر نشاط که چهره‌هایی درخشان باسابقه و باتجربه در ارتباطات علمی و فرهنگی به ویژه دغدغه‌مند در امر وحدت و تقریب مذاهب هستند، شاهد فصلی نوین و تحولی جدیدی در اقدامات عملی و ابتکارهای مفید برای نیل به اهداف عالی مجمع باشیم.

 

باید در مناطق و کشورهای مهم جهان اسلام و در هر منطقه، یک اتاق فکر و هیئت اندیشه ورز مرکب از علماء برگزیده و نخبگان آن منطقه تشکیل شود،  باید عوامل و موانع وحدت و تقریب را در آن منطقه بررسی، راهکارها و طرح‌هایی را برای مقابله با موانع و تقویت عوامل مثبت پیدا کنند و ارائه نمایند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در تاریخ اسلام از زمان رسول خدا تا امروز هر زمانی که مسلمانان با اتحاد و انسجام حول محور رهبری عادل و مومن و ملتزم به ارزش‌های بنیادی قرآن مانند عدالت و احسان بودند، عزت و عظمت و قدرت داشتند و تمدن ساز بودند و هر زمانی که دچار انحراف و تفرقه شدند. اشرافی گری، بی‌عدالتی، اختلاف طبقاتی، تفرقه و تنازع در بین آنها پدید آمد، حکومت‌های جائر و ظالم بر آنها مسلط شدند و بر اثر تفرقه و اختلاف همبستگی و قدرت مقاومت خود را از دست دادند حتی در قرون اخیر بیگانگان بر آنها مسلط شدند و بر اثر تفرقه و اختلاف دوران تلخ استعمار پدید آمد و بدبختی ها و گرفتاری‌های جوامع اسلامی روز به روز بیشتر شد. و متاسفانه بر اثر این دخالت‌ها و سلطه بیگانگان آثار و پیامدهای شوم این سلطه همچنان ادامه دارد.


وی ادامه داد: اینک بحمدالله دوران بیداری جهان اسلام فرا رسیده است و زمینه برای رشد و تعالی و بازگشت به احیای تمدن اسلامی فرا رسیده است، مسئولیتی سنگین بر دوش نخبگان و اندیشمندان و رهبران مسلمان و تشکل‌های اسلامی در هدایت و حرکت این نسل بیدار شده، وجود دارد.  
مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب در قم افزود: بدون شک یکی از نقطه‌های امید برای هدایت نسل جدید و مقابله با این دشواری‌ها و معضلات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. تجربه چند دهه گذشته این مجمع بسیار ارزشمند است و می‌توانیم با استفاده از این تجربیات طرحی نو در اندازیم.
وی پیشنهاد داد: باید در مناطق و کشورهای مهم جهان اسلام و در هر منطقه، یک اتاق فکر و هیئت اندیشه ورز مرکب از علماء برگزیده و نخبگان آن منطقه تشکیل شود، و باید عوامل و موانع وحدت و تقریب را در آن منطقه بررسی، راهکارها و طرح‌هایی را برای مقابله با موانع و تقویت عوامل مثبت پیدا کنند و ارائه نمایند.

 

مجمع جهانی تقریب بایستی اتاق فکری با حضور نخبگان و برجستگان جهان اسلام به منظور تجدید نظر برای مفهوم سازی جدید، گفتمان سازی و تغییر رویکردها و سیاست‌ها و شیوه‌ها و برنامه‌های خود تشکیل دهد و طرحی نو دراندازد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی اضافه کرد: لازم است یک هیئت اندیشه‌ورز مرکزی هم زیر نظر دبیرکل و شورای عالی مجمع تقریب مذاهب تشکیل شود تا با استفاده از نظرات و پیشنهادات همه نخبگان و همه هیئت‌های اندیشه‌وز که در همه مناطق تشکیل شده است، یک مجموعه ارزشمند از تجربیات و طرح‌ها و برنامه‌ها و پیشنهادها داشته باشیم. چه بسا لازم باشد بعد از چند دهه فعالیت در این مجمع تغییرات مفهومی یا رویکردی و یا تغییرات راهبردی در موضوع وحدت اسلامی و تقریب مذاهب ایجاد شود.
وی اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب بایستی اتاق فکری با حضور نخبگان و برجستگان جهان اسلام به منظور تجدید نظر برای مفهوم سازی جدید، گفتمان سازی و تغییر رویکردها و سیاست‌ها و شیوه‌ها و برنامه‌های خود تشکیل دهد و طرحی نو دراندازد.

 


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید دچار تکرار مکررات شویم، تصریح کرد: امروز در عراق، لبنان، سوریه، یمن، افغانستان در همه جا ردپای گروه‌های افراطی و تروریست‌هایی که از جانب بیگانگان و به خصوص قدرت سلطه جوی امریکا هدایت و پشتیبانی می‌شوند، به چشم می‌خورد.
وی تاکید کرد: اگر همه عالمان و نخبگان دلسوزان جهان اسلام، دست به دست هم دهند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای در یک جهاد تبیین مشارکت کنند، و جوانان جهان اسلام را آگاهی ببخشند، این گروه‌های افراطی نخواهند توانست با وعده بهشت و حور و کسب خشنودی رسول خدا، کسانی را وادار کنند که با عملیات انتحاری هم خود را به کشتن بدهند و هم برادران و خواهران مسلمان خود را آن هم در حال نماز به خاک و خون بکشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حقیقتاً دردناک است این چه جهالت و نادانی است که این گروه‌های تکفیری را فرا گرفته است. اگر یک جنبش اعتراضی همگانی در جهان اسلام با رهبری علما و اندیشمندان جهان پدید آید، می‌توانیم جهان استکبار را رسوا کنیم. چنانکه خود آنها گفتند داعش پرورش یافته و پدید آمده دست سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی امریکا است. اگر جوانان مسلمان از این حقیقت آگاه شوند قطعا تحت تاثیر  و فریب آنها قرار نمی‌گیرند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی در پایان اضافه کرد: به نظر بنده با تشکیل اتاق‌های فکر به راه‌حل‌های نوینی برای مقابله با آفت‌ها و آسیب‌های وحدت و تقریب جهان اسلام دست پیدا خواهیم کرد. بنابراین باید همت کنیم و در این راه سعی خود را تا آنجا که توان داریم، به کار گیریم و البته با خلوص نیت ان شاالله نصرت الهی و یاری خداوند یار همه ما خواهد بود.

 

 

کد خبر 1111351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha