برائت از دشمنان شرط ایمان است

حجت الاسلام فرحمند با تاکید بر اینکه مومن برائت از دشمنان را رد نمی‌کند بلکه مصداق را دچار تغییر می‌داند گفت: بحث وحدت با برادران اهل سنت جزء اصول ما است و ربطی به شرایط موجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان_ گیلان، رسول مکرم اسلام(ص) در طول زندگی شریفشان همواره به اتحاد مسلمانان و یک دست شدن جامعه اسلامی برای مقابله قدرتمندانه علیه دشمن اصلی، تاکید می‌کردند. از آنجایی که مقام معظم رهبری «دشمن شناسی» را یکی از نکات مهم بصیرتی می دانند، از این رو باید بدانیم کی، کجا و به چه کسی دشمن بگوییم. باید آگاه باشیم که دشمن اصلی کیست و چگونه باید با آن برخورد کرد.

 

امام رضا (علیه السلام) نیز فرموده اند:«كَمالُ الدّينِ وَلايَتُنا وَ البَراءَةُ مِن عَدُوِّنا»كمال دين در ولايت ما و بيزارى جستن از دشمن ماست. مستطرفات السرائر: ج۳، ص۱۴۹، در واقع باید دانست دینی که تبری نداشته باشد، اسلام ناب نیست. ما پیرو آن قرآنی هستیم که گفته است دشمنی و انزجار خود را نسبت به طاغوت‌ها ابراز کنید. ما دینی داریم که هم ظلم ستیز و هم عدالت خواه است. از آنجایی که عده ای به دنبال پیدا کردن بهانه بر سر اختلافات سنی و شیعه هستند تا سایر دشمنی های بدخواهان اسلام را از نگاه ها دور نگه دارند تا زودتر به مقاصد خود برسند گفت و گویی را با کارشناس دینی و مذهبی انجام دادیم.

 

حجت الاسلام «سعید فرحمند» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص توهین به بزرگان اهل سنت و بحث برائت اظهار کرد: ما مسئله برائت را در زیارت نامه ها نیز داریم و در روایات متعدد جزء شروط دینداری است و احدی نیست که بتواند آنرا رد کند.

 

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه باید چند مورد در این قضیه حل شود، بیان کرد: اول باید بدانیم که ما اسلام شناس هستیم یا مقلد، دوم اینکه وقتی حضرت آقا از عدم توهین به خلفاء اهل سنت می‌گویند، مطلق است یا مختص، سوم به‌دنبال مصداق یابی برائت باشیم و چهارم ببینیم که فایده هزینه برائت در چیست.

 

وی گفت: اگر ما مقلد هستیم و مرجع ما رهبری است باید بدانیم که ایشان در فتوایی حکم گونه که مصداق را هم مشخص کرده اند گفته اند که «توهین به بزرگان اهل سنت جز خطوط قرمز ما است».

 

این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اینکه در احادیثی که درباره برائت از دشمنان امیرالمومنین (ع) است، سوال پرسیده می شود که آیا اکنون اهل سنت دشمن درجه یک هستند یا استکبار، افزود: یک زمانی اهل سنت و استکبار همتراز همدیگر و مصداق برائت بودند ولی رهبری می خواهند بفرمایند الان در این برهه مصداق این استکبار و این دشمنی، اهل سنت نیستند و مصداق عوض شده است و ما دشمن درجه یک داریم.

 

فرحمند در ادامه با اشاره به احادیثی که در آن احادیث برائت از دشمنان امیرالمومنین(ع) را جزء اصلی دینداری خوانده است گفت: این احادیث درست هستند اما باید سوال پرسیده شود که این دشمنان در کل طول تاریخ یک گروه هستند!؟ یعنی ما در حال حاضر باید همان دشمنان ۱۴۰۰ سال پیش را لعن کنیم یا امکان تغییر مصداق وجود دارد. به نظر بنده این مصداق تغییر کرده و دشمنان درجه یک در حال حاضر مصداق دیگری دارند.

 

وی اضافه کرد: اگر مصداق برائت را پیدا کنیم دیگر اینگونه به قضیه ‌نگاه نمی‌کنیم زیرا  نمی شود دیندار و مومن بود ولی از طاغوت برائت و اجتناب نکرد.

 

فرحمند اظهار کرد: برائت از دشمن جز شروط دین ما است ولی اینکه طاغوت زمانه چه کسی است و اینکه باید فریادهایمان را بر سر چه کسی فرود بیاوریم را «دین شناس» و «ولی» تعیین می‌کند.

 

وی با بیان اینکه ما برائت از دشمنان را رد نمی‌کنیم بلکه مصداق را دچار تغییر می‌دانیم تصریح کرد: بحث وحدت با برادران اهل سنت جزء اصول ما است نه اینکه بخاطر شرایط موجود فعلا نیاز به وحدت داریم.

کد خبر 1111370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha