فعالیت های فراماسونری در کلوپ روتاری کرج!

اسدی آورده است: ساواک برای کنترل و نظارت بر برنامه ها و محتوای جلسات روتاری در ایران فعالیت متمرکزی داشته و کتاب کلوپ روتاری به روایت اسناد ساواک جلد دوم صفحه ۲۵۰ فعالیت‌های این تشکل در کرج اشاره می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « داود اسدی» در یادداشتی به این خبرگزاری آورده است: یکی از ابزار استعماری بیگانگان و شیوه های استثمار ملت ها توسط جریانهای سلطه و قدرت «تشکیلات فراماسونری»، سازمان های «روتاری» بوده که از دوران قاجار در ایران و پیشتر از آن در بسیاری از کشورهای اسلامی با شعارهای بشردوستانه و اهداف به ظاهر اخلاقی و خیرخواهانه فعالیت‌های خود را آغاز نمودند، برعکس تشکیلات های مخفی فراماسونری که در نقاط مختلف دنیا فعالیت می کنند ، کلوپ روتاری که در ابتدای قرن ۱۹ میلادی در شیکاگو موجودیت خود را اعلام کرد و با ایجاد حلقه های اتصال با قدرت های غربی از طریق نظام بین المللی و با کمک رجال سیاسی و سرمایه داران جریان نفوذ را در کشورهای دیگر دنبال کرد.

این پژوهشگر و البرزشناس افزود: اواخر سال ۱۳۳۲ بود که « دکتر کراس» عضو سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا «سیا» و  یکی از روتار ترین های آمریکایی برای تشکیل کلوپ های روتاری در ایران وارد عمل شد و به واسطه «هادی امیر ابراهیمی» ارتباط خود را با « دکتر جهانشاه صالح وزیر بهداری» و «سناتور مصطفی تجدد مالک و مدیرعامل بانک بازرگانی ایران» و« سناتور عباس مسعودی مالک و مدیر موسسه اطلاعات» برقرار کرد و این تشکل در ایران به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. مهمترین هدف این تشکل، حکومت متحد جهانی و در ادامه آن سلطه بر ملت ها بود. آن‌ها جلسات خود را در جاهای مختلف کشور چون اصفهان، آبادان، مشهد، تبریز ، شیراز تهران , برقرار و تشکیلات هر استان را بدین شکل راه اندازی می کردند.

 

اسنادی در ساواک به دست آمده است که از جلسات «کلوپ روتاری کرج» در هشتم آبان سال ۱۳۵۳ گزارش می کند و در آن سند به حضور افراد و اعضای تشکل، مهمانان جلسه و تصمیماتی که برای کنگره های کلوپ های روتاری در کشور گرفته می شود صحبت کرده است، در سند دیگری ساواک از برگزاری این جلسات در «رستوران گلشهر» حکایت می کند. ساواک برای کنترل و نظارت بر برنامه ها و محتوای جلسات روتاری در ایران فعالیت متمرکزی داشته و کتاب کلوپ روتاری به روایت اسناد ساواک جلد دوم صفحه ۲۵۰ فعالیت‌های این تشکل در کرج اشاره می کند. 

در یکی از این اسناد اشاره شده است که سرهنگ خسروانی مدیر عامل جمعیت شیر و خورشید و رئیس کلوپ روتاری کرج بوده و رئیس وقت بیمارستان کمالی کرج نیز در این تشکل حضور پیدا کرده است، رئیس وقت بیمارستان شیر و خورشید کرج، شهردار وقت کرج و تعدادی دیگر ( ذکر اسامی افراد به دلیل احتمال حضور و زندگی خانواده های این افراد نزد نویسنده محفوظ است ) از جمله کسانی بودند که در آن جلسه در ۲۰ شهریور ۱۳۵۳ حضور داشته اند. بعدها قهوه خانه ها در تداوم این جلسات تاسیس شدند. البته کارکرد های هر کدام از این روتاری ها در هر دوره ای نیز متفاوت بوده و لژ های مختلفی با کارکردهای مختلفی در این خصوص در ایران فعال بوده است . 

 

تعدادی از بهاییان از اعضای تشکل های روتاری در ایران بودند که در پیدایش و استمرار رژیم پهلوی نقش قابل توجهی داشتند و از جهاتی هم ارتباطات بسیار خوبی با سازمان سیا برقرار و اکثر فعالیت های آنها در « انجمن های ماسونی و شبه ماسونی» بود و رژیم پهلوی هم حمایت های خود را از این جریان و تشکل دریغ نمی کرد. یکی از چهره‌های فعال جریان بهائیت در ایران حبیب الله ثابت معروف به ثابت پاسال بود که دارای اصلیت یهودی اهل کاشان به عنوان صنعتگر و کارآفرین ایرانی به اعضای محفل بهائیان پیوسته بود و در راستای حمایت های محافل بهایی دودمان پهلوی رشد کرد. او همان کسی بود که در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از طریق چکی که برای حمایت مالی از طرفداران شاه ارائه کرد، توانست وفاداری خود را به شاه اثبات کند.

تاریخ پر رمز و راز سیاسی ایران در سده اخیر به ویژه ارتباط بسیاری از عناصر تاثیرگذار و فعال این جریان تاریخی در استان البرز و حضور شخصیتهای مختلف سیاسی در این استان فضای مطالعه پژوهش و تحقیق فراوانی برای محققین و علاقمندان ایجاد کرده است، شما را به مطالعه تاریخ البرز و رویدادهایی که بر آن گذشته است دعوت می کنم.

کد خبر 1111408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha