طلای سرخ در رویای پولدار کردن تولید کنندگان به خواب رفته است

طلای سرخ، این گران ترین ادویه جهان این روزها از خواب برخاسته و رخ به کشاورزان نشان داده اما رویش از شرمندگی کشاورزان به زردی گرائیده چراکه با همه ارزشمندیش نتوانسته سفره تولید کنندگانش را رنگین کند.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛ نوسان قیمت زعفران سال گذشته رغبت کشاورزان را برای توجه بیشتر به این محصول کم کرد، دلالان هم که پای ثابت قصه های تلخ تولید هستند. با همه قدر و قیمت این گُل، اما سود حاصل از آن در جیب کشاورز جا خوش نمی کند و هرسال یک چیز بهانه می شود تا حق به حقدار نرسد، یک سال نبود بازارچه و زمانی اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی و ... امسال به رغم پیگیری ها برای داشتن فصل برداشت بی دغدغه برای بهره برداران زعفران، اما باز هم گلایه ها پابرجاست. حالا که کشت این محصول به شهرهای دیگر استان هم رسیده و نگاه ها همه به سوی فاروج به عنوان شهر پیشرو و قطب تولید زعفران است.

 

 

اما درد دل های فعالان حوزه تولید و فرآوری این محصول در فاروج

 

«محمد حسین طیبی» که 35 هکتار از زمین های کشاورزی اش زیر کشت این محصول رفته است، گفت: ضعف مدیریت در بخش های مختلف تولید این محصول در شهرستان به چشم می آید که بخش فروش آن محسوس تر است.

 

وی افزود: دلالان خراسان رضوی تعیین کننده نرخ هستند و به هر قیمتی این محصول را از کشاورز می گیرند و بسیاری هم بصورت امانی فعالیت دارند.

 

وی بر ضرورت به روز رسانی نرخ زعفران در شهرستان تاکید کرد و گفت: تجربه های موثر در افزایش تولید بدون افزایش سطح زیر کشت به کشاورزان دیگر منتقل نمی شود و ضروری است در بخش های مختلف از الگوهای موفق استفاده شود.

 

یکی از صادر کنندگان این محصول هم گفت: روند کاشت، داشت و برداشت محصول سنتی است و خروجی آن کیفیت لازم را ندارد.

 

«برزگر» افزود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در حوزه میزان استفاده از کود و سموم در تولید محصولات کشاورزی دقیق هستند و بالا بودن مصرف کود و سم در تولید زعفران، از کیفیت آن کاسته و رغبت کشورهای اروپایی در خرید این محصول از تولید کنندگان ایرانی را کم می کند.

 

وی گفت: ضروری است در همه مراحل تولید این محصول، فعالیت های ترویجی براساس الگو های صحیح انجام شود.

 

وی راه اندازی بازراچه زعفران در شهرستان را حرکت مفید و موثری عنوان کرد و گفت: ظرفیت بازارچه با توجه به انتقال گُل دیگر شهرستان های استان به فاروج باید افزایش یابد.

 

برزگر با اشاره به اینکه نرخ بازار در مقایسه با رقم اعلام شده با نرخ تضمینی بیشتر است، بیان کرد: اینکه نرخ تضمینی به موقع اعلام شد اقدام خوبی بود اما با نرخ 300 میلیون ریالی بازار همخوانی ندارد و ضروری است دولت در رقم آن تجدید نظر کند.

 

«کریمیان» مدیرعامل یکی از شرکت های  فرآوری زعفران در فاروج هم گفت: تلاش ما نزدیک شدن به بازارهای هدف جهانی است.

 

وی افزود: در حال حاضر صادرات زعفران فاروج را به هفت کشور جهان انجام می دهیم و امیدواریم این روند توسعه یابد.

 

وی با اشاره به اینکه خریداران گُل و فعالان حوزه فرآوری این محصول نیازمند حمایت دولتی در زمان مناسب خود هستند، بیان کرد: زمان پرداخت تسهیلات به فعالان این عرصه تا بهمن ماه به طول می انجامد و این درحالیست که خرید گُل در آبان ماه است.

 

کریمیان با بیان اینکه در علم اقتصاد کسی که 20 درصد یک محصول را تولید می کند نقش مستقیمی در نرخ گذاری آن دارد، افزود: در شرایطی که کشور ما 90 درصد زعفران جهان را تولید می کند اما نقش پر رنگی در قیمت گذاری ندارد.

 

وی افزود: با حمایت دولت و مسئولان پایه صادرات زعفران کشور را اگر به سه هزار دلار برسانیم شاهد تحول در این حوزه خواهیم بود.

 

کوچکترین شهرستان استان قطب تولید محصول زعفران است

 

فرماندار فاروج گفت: درست است که فاروج به لحاظ سرزمینی و مساحت کوچکترین شهرستان استان است اما همین شهرستان قطب تولید زعفران و بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی در استان است.

 

«ابوالحسن نجفی حاج تقی» افزود: 17 تُن نگین طلای سرخ از سطح دو هزارو 560 هکتار مزارع زعفران فاروج به دست می آید.

 

فرماندار فاروج با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی بهتر برداشت این محصول در شهرستان انجام شده که نقطه عطف آن راه اندازی بازارچه زعفران بوده تا کشاورزان با دغدغه کمتری تولید خود را به بازار عرضه کنند، گفت: به رغم اینکه 7 واحد فرآوری زعفران در شهرستان فعال است اما ظرفیت این واحد ها با میزان تولید شهرستان همخوانی ندارد و فقط چهار تُن و 400 کیلو گرم محصول را پوشش می دهد و 13 تُن نگین به صورت فله ای به استان های دیگر عرضه می شود.

 

نجفی با بیان اینکه برای کاهش مشکلات بهره برداران این محصول نشست های بررسی مشکلات و پیگیری راهکارهای حل آن خیلی پیش از شروع فصل برداشت در شهرستان برگزار شد، افزود: سال گذشته با توجه به اینکه نرخ تضمینی خرید زعفران درست بعد از اتمام برداشت گل شهرستان اعلام شد، کشاورزان بسیار متضرر شدند که امسال در شهریور ماه پیگیر برطرف شدن آن شدیم.

 

وی گفت: امسال همزمان با آغاز برداشت محصول نرخ خرید تضمینی (20 میلیون و پانصد هزار تومان) اعلام شد که به بهره برداران در روند تصمیم گیری برای نحوه عرضه محصول خود کمک کرد.

 

فرماندار فاروج گفت: نشست تخصصی هم با یکی از شرکت های نو آورانه در حوزه این محصول برگزار شد که امیدواریم ثمرات آن به کام کشاورزان باشد.

 

زعفران می تواند نقطه عطفی برای فاروح باشد

 

یکی از فعالان و افراد موفق در حوزه زعفران گفت: زعفران محصول سخاوتمندی است که بهره برداران با استفاده از همه اجزای آن می توانند تولید کننده در بخش های مختلف باشند.

 

«احسان مصطفوی» مدیرعامل باشگاه فرانگران نوین و مبدع طرح ( او سی ای سی) افزود: حلقه مفقوده در حوزه تولید زعفران در فاروج تکمیل زنجیره تولید آن است که با تحقق آن همه فعالان این عرصه می توانند از ازمزایای تولید این محصول بهره ببرند.

 

وی که اولین کارخانه نوآوری زنجیره زعفران را در کشور اندازی کرده است، افزود: در همه حوزه های تخصصی بخش ها را فعال کردیم و امروز آمادگی ارائه این خدمات را به فاروج با توجه به اینکه در سال های آتی این شهرستان در حوزه زعفران حرف برای گفتن خواهد داشت را داریم.

 

وی راه اندازی انبارهای بورس در فاروج برای اینکه کشاورزان زعفران را سپرده کند و به قیمت روز در بازارهای بورس بفروشند و تبدیل شدن هر کشاروز به یک صادر کننده، فرآوری زعفران و تبدیل ضایعاتی همچون گل آن به کاغذ و چوب و...، استفاده دارویی از زعفران با توجه به تولید قرص ضد افسردگی از آن در آمریکا و عرضه 17 میلیون تومانی از آن را، از راهکارهای موثر در اقتصادی تر کردن این محصول عنوان کرد.

 

مصطفوی با اشاره به اینکه این محصول برای شهرستان در جذب گردشگر هم موثر است، بیان کرد: راه اندازی نحستین مزرعه الگویی با بکارگیری آخرین تکنولوژی های روز دنیا در سه حوزه کاشت، داشت و برداشت و استفاده از انواع این گل با توجه به وجود نوعی از آن که گل دهیش در بهار است می تواند به این حوزه رنگ اقتصادی بیشتری ببخشد.

 

وی راه اندازی موزه ژن زعفران را یکی دیگر از قابلیت های اقتصادی آن برای شهرستان عنوان کرد و گفت: 200 مدل ژن زعفران شناسایی شده  که در پردیس دانشگاه تهران در کرج نسخه اصلی آن نگهداری می شود و می توان آن را به فاروج منتقل کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در زمان افزایش گل دهی قیمت ها بسیار نزولی می شود، افزود: راه حل این مشکل راه اندازی سردخانه هایی است که تا یک ماه امکان نگهداری گل را دارند تا کشاورز مجبور به فروش ارزان محصول خود نشود.

 

پیش بینی تولید بیش از ۲۰ تُن نگین زعفران در خراسان شمالی طی امسال

 

مدیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از پیش بینی تولید بیش از ۲۰ تُن نگین زعفران از سطح مزارع این استان طی امسال خبر داد.

 

«عبدالله یوسفی» با اشاره به آغاز برداشت گل زعفران از سطح مزارع این استان گفت: ارزش مالی زعفران های تولیدی در استان طی امسال به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

 

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی از لحاظ سطح زیرکشت مزارع زعفران و تولید این محصول در کشور رتبه سوم را دارد، افزود: چهار هزار و ۲۰۰ هکتار سطح مزارع زعفران در خراسان شمالی است که دو هزار و ۵۰۰ هکتار از این مساحت در شهرستان فاروج قرار دارد.

 

یوسفی با بیان اینکه در مجموع ۹ مجوز فرآوری زعفران در استان صادر شده است، ادامه داد: از این تعداد هفت مجوز برای شهرستان فاروج است.

 

وی اظهارکرد: با ایجاد بازار تخصصی زعفران در فاروج توسط تعاون روستایی استان، خدمت مهمی تولیدکنندگان و تجار زعفران شده است به نحوی که به عنوان یک مرکز مبادلات تجاری در سطح کشور تلقی می شود و به ثبات بازار و تصمیم گیری های اساسی در این حوزه کمک می کند.

 

این مقام مسئول بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز به عنوان تکلیف قانونی که مجلس شورای اسلامی بابت خرید توافقی به آن محول کرد، اخیرا قیمت خرید حمایتی این محصول را اعلام کرده به طوریکه برای هر کیلوگرم نگین زعفران ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین نرخ شده و برای سایر بخش های دیگر زعفران ارقام دیگر را اعلام کرده است.

 

وی گفت: برای تجار و تولیدکنندگان نیز تسهیلات لازم نیز پیش بینی شده است به گونه ای که از طریق صندوق توسعه کشاورزی که مجری طرح نیز شناخته شده است و از طریق بانک های عامل منابع لازم پیش بینی شده است که به زودی متقاضیان برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت معرفی خواهند شد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: برای صادرات زعفران که این محصول یک محصول صادراتی است به طور ویژه از بازرگانان زعفران حمایت خواهد شد و به آن ها از محل بانک و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی تسهیلات ارائه می شود.

 

 

زعفران را به سرنوشت انگور مبتلا نکنیم

 

نماینده مردم فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: برای مبتلا نشدن زعفران فاروج به سرنوشت انگور به اتحاد و وحدت رویه در حوزه این محصول نیاز داریم.

 

«علی آذری» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: این محصول به تنهایی می تواند اقتصاد فاروج و روستاهای آن را متحول کند اما تحقق آن راهکارها و اتحادی را نیاز دارد که در شرایط فعلی آن را نداریم.

 

نماینده مردم شهرستان های فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به رغم دارا بودن سهم 90 درصدی در تولید زعفران جهان  اما تحقیقات علمی در خور بیانی در حوزه این محصول نداریم، گفت: زعفران محصول استراتژیکی است اما قدر این تولید را نمی دانیم.

 

آذری با اشاره به اینکه این محصول می تواند برای مردم امنیت شغلی ایجاد کند، گفت: تنوع حوزه های مصرف این محصول کاربردی بودن همه بخش های این گل، زمینه مناسبی برای پویا شدن اقتصاد شهرستان است.

 

وی با تاکید بر ضروت تشکیل انجمن و یا سمنی در حوزه این محصول در شهرستان فاروج افزود: پیگیری راه اندازی انبار بورس برای تبدلی شدن هر کشاورز به یک صادر کننده، راه اندازی مزرعه الگویی، معرفی یک برند برای تولیدات زعفران را از مسئولان شهرستان مطالبه کرده ایم.

 

آذری افزود: ظرف یک ماه آینده باید انجمن یا سمن زعفران شهرستان فاروج تشکیل شود تا کارها در این چهارچوب با استفاده از تجربه شرکت ها و انجمن های فعال در سطح استان های دیگر سرعت یابد.

 

وی گفت: با یکی از شرکت های فعال این محصول در خراسان رضوی توافق های انجام شده است تا این محصول در فاروج هویت یابد و به جایگاه واقعی خود در اقتصاد شهرستان برسد.

 

 

 

کد خبر 1111463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha