«جاده مرگ» چشم انتظار نگاه مسئولان

محور مواصلاتی جهرم - لارستان که به «جاده مرگ» مشهور شده همچنان در حال گرفتن جان هم وطنان است به نحوی که در همین یک هفته گذشته بیش از ۲۰ مصدوم و تعدادی کشته به همراه داشته است.

خبرگزاری شبستان- جهرم:

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شهرستان های لارستان و جهرم در لیست بحرانی ترین شهرستان های کشور از نظر افزایش تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی قرار گرفته اند.

 

محور مواصلاتی جهرم - لارستان که به «جاده مرگ» مشهور شده همچنان در حال گرفتن جان هم وطنان است به نحوی که در همین یک هفته گذشته بیش از ۲۰ مصدوم و تعدادی کشته به همراه داشته است.

 

۲ بانده نبودن محور مواصلاتی جهرم به لار و تردد زیاد در این محور واقع در کریدورحمل و نقل شمال به جنوب کشور، سبب شده که هر ساله تعداد زیادی حوادث رانندگی منجر به فوت در آن روی دهد.

 

 

افزایش تصادفات جاده ای در جنوب فارس

بر اساس بررسی‌های آماری در استان های هرمزگان و فارس، تنها در ۲ ایستگاه اورژانس جاده ای جهرم- لار و لار-بندرعباس میزان تلفات و فوتی های جاده ای در پنج ماه گذشته سال جاری به سه برابر همین مدت در سال گذشته رسیده است.

 

این در حالی است که محور مواصلاتی جهرم به لار به عنوان یکی از پرترددترین مسیرهای استان فارس و حتی کشور مطرح بوده و در سال ۹۸ و ۹۹ بیش از یک میلیون خودرو از این مسیر عبور کرده اند.

 

از جمله علل خطرناک بودن این مسیر، حجم بالای تردد کامیون ها بوده به طوری که میزان تردد خودروهای سنگین در سال ۹۹ از تردد خودروهای سبک بیشتر بوده که بدون شک مقصد بخش عمده این خودروها، بندرعباس، پالایشگاه‌ ها و گمرکات هرمزگان است.

 

همچنین حجم بالای تصادفات در این محور به نحوی بوده که پیش از همه گیری بیماری کرونا که تردد از این مسیر به مراتب بیشتر از اکنون است، شاهد تلفات و مصدومان بیشتر بوده ایم.

 

تاکید امام جمعه جهرم در تسریع اصلاح جاده مرگ

این مهم در حالی به دغدغه اصلی مردم جنوب استان فارس تبدیل شده که محور جهرم به لار به عنوان کریدور اصلی جنوب به شمال کشور مطرح بوده و در هفته های گذشته با شدت گرفتن میزان تصادفات و به تبع آن حجم بالای کشته ها و مصدومان، گلایه شهروندان این شهرستان ها را به همراه داشته است.

 

امام جمعه جهرم نیز در خطبه های این هفته نماز جمعه با گلایه از شدت تصادفات در این محور مواصلاتی گفته بود محور مواصلاتی جهرم به لار و بندرعباس متاسفانه مدت هاست تبدیل به جاده مرگ شده و تنها در هفته گذشته در این جاده مخوف هفت نفر کشته و 16 نفر مصدوم داشته است.

 

به گفته حجت الاسلام «محمدحسین مدبر»، این انتظار و توقع از مسئولان داریم که برای توسعه و بهسازی این مسیر مواصلاتی در اسرع وقت اقدام کنند.

 

امام جمعه جهرم با گلایه از اینکه چرا کسانی که بودجه ها در اختیارشان است نمی توانند برای این جاده اعتباری را اختصاص دهند، عنوان کرده که باید به عواقب این مرگ ها و متلاشی شدن خانواده ها اندیشید.

 

انتظار ۱۰ ساله

بر اساس آمارها، پروژه ملی احداث بزرگراه جهرم به لارستان از سال ۱۳۹۱ در قوانین بودجه سالیانه کشور و در ردیف طرح ‌های ملی تملک دارایی سرمایه ‌ای مدنظر قرار گرفته است.

 

آنگونه که «احمد دلاور»، معاون فرماندار ویژه لارستان گفته اگرچه طی سال‌های قبل تاکنون، محور شیراز به جهرم با تلاش و پیگیری ‌های مسئولان وقت به سرانجام رسید؛ اما پیشرفت بسیار کند محور جهرم به لار و بندرعباس به‌ویژه طی پنج سال اخیر از یک سو و مشاهده افزایش محسوس ترددها و به دنبال آن افزایش آمار تصادفات و فوتی‌ ها در این محور موجی از نارضایتی میان مردمان خونگرم جنوب فارس و هرمزگان به همراه داشته است.

 

این پروژه از سال های پیش و در چند قطعه در حال احداث بوده و بخشی از آن نیز به بهره‌ برداری رسیده است.

 

تکمیل جاده مرگ شاید تا سال ۱۴۰۱

حدود ۵۳ کیلومتر از این پروژه در محدوده اداره کل راه و شهرسازی استان فارس و ۱۰۵ کیلومتر در محدوده مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی لارستان است که پیش از این ۳۰ کیلومتر از محدوده لارستان ۲ بانده و به بزرگراه تبدیل شده و بقیه این محور نیز در حال اجرا است.

 

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی فارس، از ۵۳ کیلومتر بزرگراه جهرم به سمت لار، ۱۲ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و زیر بار ترافیک رفته و ۴۱ کیلومتر آن نیز در چندین قطعه در دست اجرا است که درصد پیشرفت این ۴۱ کیلومتر بیش از ۴۰ درصد بوده که امیدواریم در سال ۱۴۰۱ شاهد اتمام این پروژه و پس از آن، بهره برداری از تمامی مسیر بزرگراه شیراز-جهرم – لار –بندرعباس باشیم.

 

به اذعان «جعفر زاهدی»، ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۴۱ کیلومتر باقی مانده در حوزه راه و شهرسازی فارس نیاز است که امیدواریم به زودی تامین این اعتبار محقق شود.

 

در سفر استانی ۲۲ مهرماه دولت به استان فارس، یکی از محورهای مورد درخواست مردم و مسئولان شهرستان های جهرم و لار درخواست تکمیل بزرگراه جهرم-لار بود که در مصوبات سفر استانی دولت به فارس اجابت و بر شتاب‌بخشی به تبدیل ۵۰ کیلومتر دیگر از این مسیر به بزرگراه تاکید شد.

 

چشم امید به تخصیص بودجه

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این گفته بود پروژه بزرگراهی جهرم- لار-بندرعباس یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان و در کریدور شمال به جنوب است که اعتبارات مصوب این پروژه در سال جاری ۱۱۵ میلیارد تومان و طی ۲ سال گذشته اعتبار خوبی برای این پروژه هزینه شده است.

 

«محمدرضا رضایی کوچی» گفته در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، سرجمع ۴۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافت و ۱۵ میلیارد تومان نیز از محل هدفمندی یارانه‌ها به اعتبار این پروژه اضافه شده که به صورت کامل تخصیص یافته است.
 

به اذعان نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس ۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات توازن برای این پروژه در نظر گرفته که تا چند روز آینده مرحله اول آن یعنی ۲۰ میلیارد تومان تخصیص می‌یابد.
 

رضایی در عین حال عنوان کرده فعلاً درباره اعتبارات بند ط تبصره ۲ قانون بودجه نمی‌توان با قطعیت سخن گفت که تخصیص خوبی داشته باشد، اما از محل بند ط تبصره ۲ قانون بودجه نیز یکصد میلیارد تومان برای پروژه بزرگراه جهرم- لار-بندرعباس پیش‌بینی شده است.

 

همچنین در پی حوادث جاده ای در این مسیر مواصلاتی، نماینده مردم شهرستان لار در مجلس شورای اسلامی نیز در تماس با وزیرراه و شهرسازی خواستار تصمیم جدی این وزارت خانه برای اصلاح هر چه سریع تر این مسیر شده است.

 

افزایش تصادفات با تعلل در تکمیل جاده مرگ

«حسین حسین زاده» در این تماس ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در تکمیل پروژه ۲بانده‌شدن جاده جهرم - لار گفته مردم منتظر به ثمر نشستن پیگیر‌ی‌ها و جذب اعتبارات برای این پروژه هستند و هرگونه تلف شدن وقت در این رابطه منجر به وقوع سوانح دیگر و فوت بسیاری از هم وطنان می شود.

 

وی همچنین با اشاره به نامه رئیس‌ شورای شهر لار به وی که خواستار دیدار با وزیر شده بودند، خطاب به وزیر گفت: لازم است در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور نمایندگان مردم این منطقه با جنابعالی برگزار شود تا آنان ضمن برشمردن مصائب و داغ‌هایی که مردم در این سال‌ها تحمل کردند، گزارشی از پیگیری‌ها و روند جذب اعتبارات از جنابعالی دریافت کنند.

 

کسری بودجه داریم اما از سایر منابع تامین می کنیم

وزیر راه و شهرسازی نیز در این گفتگو با ابراز تاسف از حوادث پیش آمده، عنوان کرده از ابتدای دولت سیزدهم پیگیری‌های بسیاری با محوریت جنابعالی و با همکاری وزارتخانه انجام گرفته که پیش از سفر رئیس‌جمهور به استان فارس نیز در جلسه‌ای که با یکدیگر داشتیم، آن پیگیری‌ها را بررسی و امیدواریم در آینده نزدیک مردم ثمرات آن را مشاهده کنند.

 

«رستم قاسمی» خاطرنشان کرده متاسفانه پروژه ۲بانده شدن جاده جهرم - لار عقب‌ماندگی‌های بسیاری دارد و باتوجه به شرایطی که کشور دارد و با کسری بودجه روبروست با همراهی جنابعالی تلاش داریم از منابع مختلف، تامین اعتبار کنیم و پروژه را به‌سرعت به سرانجام برسانیم.

 

وی همچنین ابراز امیدواری کرده که در آینده‌ای نزدیک با اهالی جنوب فارس جلسه ای را برگزار و ضمن شنیدن دغدغه‌های آنان به ارائه گزارش انجام شده در خصوص این جاده و دیگر مسیرها می پردازد.

 

به گزارش شبستان، با توجه به اهمیت این مسیر مواصلاتی در حمل و نقل کالا و مسافر و همچنین قرار گرفتن آن از حدود ۱۰ سال پیش در قانون بوجه سالیانه کشور و روند کُند اجرای آن به نظر می رسد تکمیل هر چه سریع تر این مسیر مواصلاتی به عنوان پروژه ای نیمه تمام و مورد تاکید مسئولان باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1111498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha