همنشینی با خردمندان و دانشمندان و پرهیز از هوای نفس همراهی ملکوت اعلا را در پی دارد

آیت‌الله شبستری گفت: اگر انسان سه دستور همنشینی با خردمندان، همنشینی با دانشمندان و پرهیز از هوای نفس را رعایت کند با ملکوت اعلا همراه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ آیت‌الله محسن مجتهد شبستری پیش از آغاز درس خارج فقه حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی طی سخنانی اخلاقی گفت: امیرمومنان امام علی(ع) می فرمایند اگر انسان سه دستور همنشینی با خردمندان، همنشینی با دانشمندان و پرهیز از هوای نفس را رعایت کند با ملکوت اعلا همراه می‌شود.

وی درباره دستور اول عنوان کرد: دستور اول این است که انسان با خردمندان و عقلا مصاحبت و مجالست داشته باشد و با افرادی که از نظر عقلی ضعیف هستند تا حد ممکن مجالست نداشته باشد. در روایات زیادی انسان نهی شده است از اینکه با انسان سفینه رفیق شود چراکه سفیه به جای نفع به انسان ضرر می‌رساند، راه های نزدیک را دور می‌کند و عوارضی برای انسان دارد.

 

آیت‌الله شبستری ادامه داد: حضرت می فرمایند دستور دوم این است که با دانشمندان همنشینی کنید، وقتی شخص با انسان فاضل و اهل دانش همنشینی می‌کند به طور قطع از معلومات او چیزی به دست می‌آورد و ضرر که ندارد بلکه منفعت کسب می‌کند. همنشینی با دانشمندان سبب می‌شود که بر معلومات انسان افزوده شود لذا تاکید شده است هر مقدار می توانید با دانشمندان همنشینی کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستور سوم در بیانات امیرمومنان امام علی(ع) بیان کرد:‌ از هوای نفس پرهیز کنید و بر آن چیره شوید، در فرمایش دیگری امیرمومنان امام‌ علی(ع) می‌فرمایند از بیشترین چیزی که بر شما می‌ترسم پیروی از هوای نفس است، پیروی از هوای نفس انسان را به خطر می‌اندازد پس شخص باید سعی کند که بر هوای نفس خود چیره شود تا اینکه بتواند به درجات عالی عقل و رشد فضیلت انسانی برسد.

 

تولیت حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی اظهار کرد: از حضرت عیسی(ع) پرسیدند با چه کسی مجالست کنیم حضرت می فرمایند با کسانی که دیدن آنها شما را به یاد خدا می‌اندازد، در دستورات اسلام است که نگاه کردن به در خانه عالم ثواب دارد چرا که عالم دینی یادآور آخرت است و معنویت را به یاد انسان می‌اندازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیدن عالم ربانی سبب می شود شما به عمل نیک بیشتر ترغیب شوید، البته عالم با عمل نه کسانی که از عمل دور هستند. دانشمندان متدین سبب می‌شوند که مجالست با آنها انسان را به مقامات عالیه برساند.

 

کد خبر 1111578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha