پروین بهمنی به فرهنگ قشقایی و هنر این مرز و بوم  متعهد بود

پژوهشگرموسیقی ونوازنده با بیان اینکه پروین بهمنی نه تنها یک هنرمند ویک معلم بلکه برای همگی ما مادری مهربان ودلسوز بود، گفت:نگاه مهربان او به لطافت ابر بهار وکلام نافذش نشان از اعتقاد وتعهد بسیار والای او به فرهنگ ایل قشقایی و هنر این مرز و بوم داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان؛  «پروین بهمنی» مادر لالایی ایران و چهره برجسته پژوهش موسیقی قشقایی متولد 1328 در شیراز ، خواننده و پژوهشگر فرهنگ قشقایی است، او فارغ التحصیل دانشسرای تربیت معلم بوده و نشان درجه یک هنری (دکتری) از وزارت فرهنگ و ارشاد دارد و حالا اولین زن برگزیده مفاخر هنری تورک است بانوی موسیقی کشور شناخته و مقام بانوی برگزیده فرهنگی ترکان جهان را از آن خود کرد و مدرک افتخاری دانشگاه آتاتورک را بدست آورد. منظومه داستانی «اصلی و کرم»، «زندگی‌نامه هنرمندان قشقایی»، «زنان نامدار قشقایی»، کتابچه موسیقی «عاشیقلر» و آلبوم‌های «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه‌های عاشقی قشقایی»، «آوازهای قشقایی» و چند آلبوم دیگر، از جمله آثار تالیفی این هنرمند و پژوهشگر موسیقی است، با «شهرام صارمی»  نوازنده  و مدرس کمانچه و پژوهشگر حوزه موسیقی درباره پروین بهمنی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

پروین بهمنی  به عنوان پژوهشگر موسیقی چه نقشی در گردآوری لالایی های قشقایی داشتند؟

امروز سوم آبان سوگواره عروج پروین بانوی موسیقی ایران هستیم؛ عروج باورناپذیر هنرمند ارجمند و معلم گرانقدری که سال های سال عمر پر ارزش اش را به گردآوری و پژوهش در مورد لالایی های قشقایی پرداخته بود. پروین بهمنی نه تنها یک هنرمند و یک معلم بلکه برای همگی ما مادری مهربان و دلسوز بود، نگاه مهربان اش به لطافت ابر بهار و کلام نافذش نشان از اعتقاد و تعهد بسیار والای او به فرهنگ و هنر ایل قشقایی و این مرز و بوم داشت. سوگوار مادری هستیم که لالایی ها و نغمات اش تا ابد در سینه مادران جاودان خواهد ماند.

 

پروین بهمنی چگونه شخصیتی بودند؟

امروز سوگوار مادری هستیم که طنین آواز پر صلابت اش در جای جای ایران و جهان جاری است. یاد او تا زمانی که خورشید از پس قله دنا سر بر می آورد و تا وقتی ماهتاب دشت های قشقایی و فارس را روشن می کند در نغمه پرندگان در صدای جویباران و در هنگام کوچ درناها و در بهاران زنده است، خاطرات خوش با او بودن را بر روی صحنه های متعدد در سفرهای فراوان و در نشست های خانوادگی که با هم داشتیم و در لحظه لحظه زندگی ام هرگز فراموش نخواهم کرد.

کد خبر 1111586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha