خسارت هنگفت کرونا به واحدهای صنفی

شکریه با بیان اینکه شیوع کرونا به واحدهای صنفی در طول ۱۸ ماه اخیر خسارات هنگفتی را وارد کرده است گفت: با تمام مشکلات و چالش‌های پدید آمده اصناف نجیبانه روی پای خود ماندند.

«جلال‌الدین محمد شکریه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، خسارات وارد آمده به اصناف کشور در طول 18 ماه گذشته بر اثر شیوع بیماری کرونا را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در اسفند 98 بیش از 61 هزار میلیارد تومان تراکنش مالی اصناف کاهش داشته پیدا کرد و این تنها بخشی از چالش‌های وارده بود.

 

نائب رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه اصناف نجیبانه روی پای خود ماندند و با تمام فراز و نشیب‌های ناشی از اوج‌گیری مجدد بیماری به فعالیت خود در سطح بازار ادامه دادند عنوان کرد: اصناف در قبال خسارت‌های هنگفت و آسیب‌های فراوانی که بر اثر کرونا به آنان وارد شد، تسهیلاتی خاصی دریافت نکردند و به خوبی مورد حمایت قرار نگرفتند.

 

شکریه فشارهای اقتصادی از جمله افزایش اجاره مغازه را از جمله چالش‌هایی که اصناف کشور و استان گیلان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دانست و تصریح کرد: اجاره بهای واحدهای صنفی به شکل وحشتناکی رو به افزایش است و این در حالی است که اصناف در یکی دو سال اخیر متحمل بیشترین خسارت مالی شدند.

 

رئیس اتاق اصناف گیلان با تاکید بر اینکه بنیه اقتصادی اصناف کشش پرداخت هزینه‌های اجاره را ندارد ابراز داشت: عدم تخصیص بهینه منابع، ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی، افزایش روز افزون نرخ ارز، افزایش هزینه،های تولید، افزایش تأثیرگذاری نرخ خدمات دولت و مانند این‌ها از جمله عوامل مهم برهم زننده امنیت اقتصادی است.

 

وی وجود امنیت اقتصادی را مؤلفه مهم و زیرساختی برای توسعه و ایجاد تعادل در سطح بازار با هدف حمایت از مردم و کسب و کارها قلمداد کرد و بیان داشت: گرانفروشی و اعمال ضریب سود به شکل‌های مختلف در راستای رقابت بیشتر از جمله عوامل مهمی است که به بحث تفاوت قیمت کالاها و اجناس در بازار عرضه ارتباط دارد.

 

نائب رئیس اتاق اصناف کشور پایش‌ها و کنترل‌هایی که توسط‌ بازرسان سازمان صمت، تعزیرات حکومتی، اماکن و بازرسان نظام صنفی در بازار با هدف کنترل قیمت‌ها انجام می‌شود را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: تعداد و تنوع زیاد واحدهای صنفی قدرت رقابت بین واحدهای صنفی را افزایش داده بنابراین چیزی به نام احتکار در اصناف معنا و مفهومی پیدا نمی‌کند.

 

شکریه سال 98 را یک آزمون بزرگ برای واحدهای صنفی دانست و با اشاره به اینکه اصناف مثل همیشه در این آزمون سربلند شدند خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری هر چه بیشتر بازرسان و اصناف و ترویج رعایت مقررات و پروتکل‌های بهداشتی در سطح بازار و تمامی واحدهای صنفی بتوانیم از بحران شیوع کرونا عبور کنیم.

 

کد خبر 1111646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha