ایمن سازی فرهنگی و رسانه ای، لازمه حضور مصونیت بخش در فضای مجازی

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: از جمله مهم ترین الزامات حضور مصونیت بخش در عرصه فضای مجازی، ایمن سازی فرهنگی و رسانه ای است.

حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که یکی از اصلی ترین راه های نفوذ فرهنگی دشمنان به واسطه شبکه های اجتماعی و بستر فضای مجازی است، ابراز داشت: آن چه مهم است این که با توجه به شیوع استفاده از این ابزارهای نوین می بایست مراقب آسیب ها و آفت های آن نیز بود به ویژه آن که چندی پیش در خبرگزاری های رسمی مطرح شد که متاسفانه 80 درصد دوستی های میان دو جنس مخالف در این فضا به روابط نامشروع می انجامد.

 

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: نه تنها نفوذ فرهنگی که حتی در برخی موارد، نفوذ سیاسی و اقتصادی در یک جامعه به وسیله همین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و از این رو باید بسیار مراقب این مباحث بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: با این حال می بایست به این نکته هم توجه داشت که فضای مجازی خود می تواند به عنوان یک فرصت نوین جهت اطلاع رسانی درست و هدایت گری فرهنگی تلقی شود که به جای تخریب فرهنگ عمومی جامعه، اتفاقاً به اصلاح آن و رفع ایرادات کمک می کند.

 

وی با اشاره به این که ضریب تاثیرگذاری و نفوذ شبکه های اجتماعی بر مخاطبان بسیار بالاست، گفت: در سالیان اخیر غالباً ما با یک معضل فرهنگی و اجتماعی مواجه بوده ایم و بیش از آن چه این معضل متوجه عامه مردم باشد متوجه نخبگان جامعه است و آن هم این که از وقایع و حوادث فرهنگی به ویژه آنچه از طریق ابزارهای نوین ارتباطی پدید می آید عقب هستیم و لذا به همین خاطر قدرت پیش بینی ما نسبت به آن چه اتفاق می افتد ضعیف است.

 

پیروزمند افزود: همین عدم پیش بینی موجب می شود که قبل از هر چیز، خاستگاه اولیه که منشأ شکل گیری این رسانه هاست در جامعه ما به راحتی جا بیفتد و بعد ما تازه به فکر می اُفتیم که چگونه می شود جنبه تهدید آفرینی این ابزار نوین را کنترل کرده و فرصت سازی آن را بیشتر کنیم.


وی همچنین بیان داشت: از جمله مهم ترین راهکارها برای پیشگیری و برای پیشروی مثبت در عرصه فرهنگی آن است که ارتقای سواد رسانه ای را در سطح جامعه به ویژه در میان نسل جدید به طور جدی دنبال کنیم به این معنی که به این طریق استفاده ناشیانه و منفعلانه و غلط از رسانه ها و ابزارهای مجازی و شبکه های اجتماعی را به تدریج کاهش داده و حتی الامکان آن را به صفر برسانیم.

 

کد خبر 1111703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha