اشتغال روزانه ۵ هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی/۲۲۰ میلیارد برای توسعه زیرساخت‌ها  سرمایه گذاری شد

صفدری زاده گفت: تاکنون ۱۷۲ میلیارد تومان در سایت مرکزی و ۴۸ میلیارد تومان در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان برای توسعه زیرساخت ها سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مرتضی صفدری‌زاده» ظهر امروز (۱۰ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یکی از موتورهای محرک توسعه اقتصادی نقش خود را در استان ایفا می کند و متناسب بر شرایط فضای اقتصادی سعی دارد بهترین دستاورد را برای جامعه و توسعه صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان داشته باشد  و با توجه به گرایش خدماتی، صنعتی و تجاری میزبان سرمایه گذاران متقاضی برای حضور در عرصه فضای کسب و کار باشد.

 

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در ادامه گفت: علی رغم مباحثی که در تأمین آب و برق در سایت مرکزی بوده اما تاکنون درخواست متقاضیان سرمایه گذاری در استان بدون پاسخ رها نکردیم و تلاش شده است بیشترین خدمت برای میزبانی از آنان را انجام دهیم.

 

فعالیت ۳۴ واحد سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه ۳۴ واحد سرمایه گذاری در ۲ سایت این منطقه به بهره برداری رسیده است، افزود: ۱۴ واحد در سایت مرکزی و ۲۰ واحد نیز در سایت مرزی در بخش های مختلف صنعت و تجارت مشغول به فعالیت هستند که زمینه اشتغال ۸۹۰ نفر را فراهم کردند.

 

صفدری زاده بیان کرد: تاکنون ۱۷۲ میلیارد تومان در سایت مرکزی و ۴۸ میلیارد تومان در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان برای توسعه زیرساخت ها سرمایه‌گذاری شده است.

 

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در ادامه حجم سرمایه گذاری داخلی و خارجی اعلامی در این منطقه را ۶۷۲ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: روزانه حدود ۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در سایت مرکزی و مرزی منطقه ویژه اقتصادی مشغول به کار هستند.

 

سرمایه گذاری یخش خصوصی در خراسان جنوبی فعال تر شود

وی با بیان اینکه راهی جزء توسعه اقتصادی در کشور و استان با محوریت بخش خصوصی نداریم، تصریح کرد: باید بخش خصوصی دارای توان مدیریتی و تمکن مالی در استان خراسان جنوبی فعال تر شود.

 

صفدری زاده با تأکید بر اینکه در خراسان جنوبی مزیت های فراوانی نسبت به برخی از نقاط توسعه یافته کشور داریم، افزود: البته ممکن است در استان محددیت هایی نیز داشته باشیم اما نمی تواند توجیه ای برای عدم توسعه یافتگی خراسان جنوبی باشد.

 

به گفته وی مدیریت ارشد استان خراسان جنوبی با تشکیل ستاد توسعه خاوران در جذب بخش خصوصی توانمند تلاش می کند و اگر امروز می خواهیم به نقطه روشن‌تری برسیم باید بخش خصوصی پای کار اقتصاد بیاید. البته به لحاظ آماری در چندساله اخیر شاهد افزایش اشتغال و امنیت سرمایه گذاری در خراسان جنوبی بوده ایم. منطقه ویژه اقتصادی هم رسالت خود می داند که ضمن تقویت ارتباط با رسانه، به نوعی این استان را مأمن سرمایه گذاران ببیند.

 

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: از مزیت های استان هم مرزی با کشور افغانستان است و علی رغم شرایط بی‌ثبات و‌ تغییر حکومت در افغانستان توانسته ایم شرایط را کنترل و روند تجارت و صادرات کالا در سایت مرزی ماهیرود را همچنان ادامه دهیم.

 

آمادگی برای خرید محصولات استراتژیک استان

صفدری زاده خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر با رویکرد منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود و با همکاری مسئولان دستگاه های اجرایی توانسته ایم از مرز میلک و دوغارون که مرز مشترک با افغانستان دارند جلوتر باشیم و خوشبختانه مرز ماهیرود مورد اقبال تجار ایرانی و افغانستانی قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه چشم انداز منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی این است که در کمتر از ۴۸ ساعت مجوزها را صادر و میزبان سرمایه گذاران باشد، گفت: مرکز مبادلات تجاری منطقه ویژه اقتصادی آمادگی خرید محصول زعفران و زرشک را دارد و در ترسیم چشم‌انداز بحث فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی و معدنی استان در دستور کار است.

 

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای حضور سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی نداریم، تصریح کرد: انتقال خط توزیع برق۶۰ مگاواتی از پست بیرجند تا منطقه ویژه اقتصادی نهایی شده است و کمتر از هشت ماه آینده برای همیشه این مشکل حل می شود.

 

انتصاب موانع کسب و کار  فقط به خراسان جنوبی بی انصافی است

صفدری زاده با بیان اینکه موانع تولید و پیش روی فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی چیزی بیشتر از موانع سطح کشور نیست، تصریح کرد: فضای کسب و‌ کار در ایران باید بهتر از این وضعیت فعلی می بود و باید بپذیریم که موانع در فضای کسب و کار ایران وجود دارد اما انتصاب آن فقط به خراسان جنوبی بی انصافی است.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز حس باور حضور در فضای کسب و کار در برخی سرمایه داران استان وجود ندارد، عنوان کرد: عدم برخورداری از زیرساخت‌ ها نمی تواند خیلی مانع توسعه و سرمایه گذاری در خراسان جنوبی باشد البته اگر این زیرساخت ها فراهم باشد وضعیت بهتر خواهد بود.

 

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به سیاه نمایی های برخی از سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: انگیزه این افراد بیشتر امتیاز گرفتن از حاکمیت و کنترل رقیب پروری است.

 

صفدری زاده با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی برای ارتقای حضور بخش خصوصی در فضای کسب و کار استان، افزود: بیرجند مسیر توسعه یافتگی خود را پیدا کرد و برای رسیدن به تعالی نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

 

وی در پایان به تولید خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: خودروهای برقی ساخت بیرجند تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
 

 

 

کد خبر 1111759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha