فصل تحول فرهنگ

سیدمجید امامی با اشاره به وضعیت نامطلوب فرهنگی کشور از رویکردهای تحولی در دوره تازه فعالیت شورای فرهنگ عمومی خبرداد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور پیش از ظهر امروز سه شنبه یازدهم آبان ماه در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

امامی در این نشست با اشاره به وضعیت نامطلوب فرهنگی کشور به تشریح رویکردهای تحولی شورای فرهنگ عمومی کشور برای برون رفت از این وضعیت پرداخت.

 

وی با اشاره به لزوم بازآزایی تشکیلات فرهنگی کشور، از آغاز ساماندهی وضع موجود به سوی وضع مطلوب در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نقش برخی سازمان های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تغییر کند. از سوی دیگر در مواردی با موازی کاری عملکرد نهادهای زیرمجموعه مواجهیم که باید مورد بازبینی قرار گیرد. البته اکنون نمی توان از سازمان های و نهادهایی که نیاز به تحول دارند، نام برد چرا که حساسیت فراوانی به همراه خواهد داشت.

 

 

وی تاکید کرد: بخش زیادی از بودجه فرهنگی کشور در بوروکراسی موجود فرهنگی تلف می شود و ما که در دوره یازدهم شورای فرهنگ عمومی به دنبال تغییر و تحول در این وضعیت هستیم.

 

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه به اهمیت مردم گرایی در سیاست های پیش روی این شورا اشاره کرد و افزود: باید در حکمرانی کشور با مردم آشتی کنیم. مردم ولی نعمتان ما هستند که در رخدادهای بزرگ فرهنگی همچون محرم و نوروز بیش ترین نقش آفرینی را دارند. اگر حقیقتا به دنبال نحول فرهنگی در کشور هستیم، باید از ظرفیت مردم بیشترین بهره را ببریم.  

 

 

بخش دیگر سخنان سیدمجید امامی به موضوع خلا ایده در رویکردهای فرهنگی اختصاص داشت. وی در این باره گفت: باید بدانیم که در خلا ایده نمی توان تحول را رقم زد. ما با حجم بالای ابلاغیه ها از مرکز به سمت استان ها مخالفیم. چرخه فناوری های فرهنگی کشور باید بازسازی شود. مثلا اگر می گوییم پوشش بخشی از جامعه با ارزش های اسلامی سازگار نیست، عملا به معنای چالش های ما در حوزه چرخه و فناوری فرهنگی ماست.

 

 

امامی با یادآوری سازو کار حاکم بر شورای فرهنگ عمومی کشور در مرکز و استان ها گفت: شورای فرهنگ عمومی با حضور ۲۷ نهاد حاکمیتی، پارلمان بزرگ فرهنگی است که در همه استان های کشور فعالیت دارد و از این جهت از نثقشی بی بدیل برخوردار است.

 

تعامل شورای فرهنگ عمومی کشور با شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع دیگری بود که امامی درباره آن گفت: وزارت ارشاد عضو اثرگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این عضویت در دوره تازه همدلانه خواهد بود. ما در سیاست های کلی تابع شورای عالی فرهنگ عمومی هستیم، اما وظیفه تصدی گری، حمایت و نظارت که مربوط به اجراست بر عهده وزارت ارشاد قرار داده شده است.

 

 

کد خبر 1112126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha