واحدهای تولیدی داخلی توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند

محرابی با بیان اینکه واحدهای تولیدی داخلی توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند و باید حمایت شوند، گفت: سه واحد تولیدی در کشور داریم که توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز را در سطح کشور دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، افسانه محرابی، مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت شب گذشته (سه شنبه 11 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه واحدهای تولیدی داخلی توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند و باید حمایت شوند، گفت: سه واحد تولیدی در کشور داریم که توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز را در سطح کشور دارند.

 

وی با اشاره به اینکه در این زمینه چند طرح داریم اما بحث ضوابط سخت گیرانه قرنطینه ای برای مواد اولیه، حقوق ورودی برای واردات کاغذ، ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کاغذ و معافیت مالیاتی 9 درصد ارزش افزوده برای واردات، از جمله مشکلات است، گفت: تعدد مراکز تصمیم گیری موجب می شود که تصمیم گیری جامع نشود و تولید از این مسائل ضربه خورده است. کارخانه چوب و کاغذ مازندران می تواند 100 درصد کاغذ روزنامه مورد نیاز کشور و 44 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر را تولید کند.
 

 

محرابی با بیان اینکه میزان کاغذ مورد نیاز برای کتاب های آموزشی آموزش و پرورش کشور حدود 45 هزار تن است، گفت: این کارخانه به تنهایی می تواند کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش را تامین کند.

 


وی با اشاره به مشکلاتی که در سال های قبل برای این واحد تولیدی ایجاد شده بود، اضافه کرد: این واحد اکنون آمادگی کامل برای تولید ظرفیت کامل برای کاغذ چاپ و تحریر را دارد.


 

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت با بیان اینکه کشت گونه های سریع الرشد در قالب طرحی در وزارت جهاد کشاورزی در دست انجام است، گفت: این طرح از یک سال پیش آغاز شده و برخی زمین ها به زیر کشت این گونه ها رفته است.
 

 

محرابی با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت صمت؛ حمایت از تولید است، از سال 96 که موضوع مطالبه 303 هزار مترمکعب مطرح بوده به طور مرتب جلساتی برگزار شده است، حتی مصوبه ستاد تسهیل را برای انجام این مطالبه دارد ولی متأسفانه در وزارت جهاد کشاورزی همراهی نکردند، ادامه داد: از سال 96 که این موضوع در ستاد تسهیل مطرح بوده و تعهداتی مقرر شده بود که انجام شود ولی تاکنون صورت نپذیرفته است.
 

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تأمین مواد اولیه از طریق واردات انجام نمی شود؟ گفت: با ضوابط سخت گیرانه قرنطینه که از طرف سازمان حفظ نباتات وجود دارد و همچنین با توجه به این که چوب در بسیاری از صنایع تأثیر گذار می باشد و به عنوان ماده اولیه اصلی محسوب می شود انتظار داریم سازمان حفظ نباتات به این موضوع کمک کند.

 


وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات اعلام کرده که حتماً باید یک جایگاه قرنطینه وجود داشته باشد و گندزدایی شود، گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم از بنادر جنوبی واردات چوب داشته باشیم و قرنطینه را در آنجا انجام دهیم چون بیشتر واحدهای سلولوزی در شمال کشور قرار دارد؛ موضوع هزینه حمل موجب می شود که این موضوع توجیه پذیر نباشد بنابراین باید این کارها در استان های شمالی انجام شود؛ یعنی سه استان مازندران، گلستان و گیلان متقاضی بودند و حتی در منطقه ویژه اقتصادی استان مازندران سرمایه گذار هم برای جایگاه قرنطینه وجود داشت ولی با توجه به ضوابطی که وجود دارد حتی در بندر امیرآباد هم موافقت نشد و در نهایت منجر به این شد که در بندر گمیشان این جایگاه ایجاد شود و امور آن به استانداری گلستان واگذار شد؛ الآن حدود یک سال و نیم از این موضوع می گذرد و انتظار داریم هر چه سریعتر کار انجام شود.

 

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت با بیان اینکه کاغذ چاپ و تحریر در فهرست اقلام ارز 4200 تومانی تا ماه دوم سال 98 بود، گفت: از این تاریخ به بعد فقط به مقدار مشخصی برای وزارت ارشاد و چاپ و انتشارات حدود 80 میلیون دلار و مبلغی حدود 45 میلیون دلار هم برای آموزش و پرورش در نظر گرفتند و مقرر شد فقط برای این دو مجموعه با ارز 4200 تومانی کاغذ وارد شود.

 

کد خبر 1112260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha