توانمندی والدین در پازل تحولات آموزشی و اجتماعی

تحولات آموزشی و اجتماعی این سال ها علاوه بر اینکه نیازمند توسعه زیرساخت ها و توانمندسازی متولیان امر است، اما در این پازل تربیتی نقش والدین نامشخص و یا مغفول مانده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: پیچیدگی امروز جامعه به لحاظ توسعه سریع رسانه ای و دسترسی ساده به داده ها و اطلاعات، بر نظام آموزشی و تربیتی نیز اثر گذاشته و اگر برخی معتقدند دشمن نیز برنامه های متعددی را در این حوزه برای تحریف نیروی انسانی قرار داده، پس تلاش و برنامه ریزی برای هدایت فکری و عملی در مقابله با وضع نابسمان و ایفا نقش کارشناسی و دقیق در امور تربیتی اهمیت خاصی دارد.

 

آموزش آنلاین در این جریان فرصت را برای تغییر و تحول جدی تری در نظام آموزشی و تربیتی فراهم کرد و در حالی که این سال ها نه تنها فاصله از شبکه های اجتماعی و دسترسی به دنیای اطلاعات کنترل نشد، بلکه جمعیت بالایی از دانش آموزان و نوجوان به این فضا وارد و ناخداگاه و بر حسب نیاز آموزشی به این حوزه وارد شدند.

 

حجم بالای اطلاعات و کار بزرگ رسانه ای از طرفی، نوع حساسیت ها و نیازهای متفاوت امروز و دیروز و ضرورت های برنامه ریزی جدید در کشور همه در یک روند توسعه و شتاب بالایی در حال انجام است که باید شناگر توانمندی برای نجات خود و حمایت دیگران در این دریای بزرگ وجود داشته باشد.

 

در این باره متولیان امر، نظام آموزشی و برنامه ریزی باید همسو با سرعت بالای تغییر و تحولات خود را به روز کنند تا سرمایه انسانی در مسر واقعی قرار گیرد اما نقش خانواده کجای این نقشه راه قرار گرفته است؟

 

تحولات آموزشی و اجتماعی این سال ها علاوه بر اینکه نیازمند توسعه زیرساخت ها و توانمندسازی متولیان امر است، اما در این پازل تربیتی نقش والدین نامشخص و یا مغفول مانده است.

 

*توانمندسازی خانواده ها در مسائل تربیتی

 

استاد روانشناس دانشگاه اصفهان در پاسخ به این چنین وضعی گفت: با بروز و ظهور آموزش آنلاین و گسترش آن در کشور به لحاظ همه گیری بیماری کرونا، اتفاقات و حساسیت های برای جامعه بیشتر شد.

 

«سالار فرامرزی« ادامه داد: دانش آموز در شرایط آموزش آنلاین با حساسیت های روحی و نگرانی هایی مثل قطع اینترنت، ضرورت ارسال سریع تکالیف خود و دوری از دوستان برای مشور و بازی روبرو شده که در این وضع نوع برخورد خانواده ها و معلمان باید متفاوت از قبل باشد.

وی با اشاره به اینکه تحولات آموزشی به گونه ای در کشور رقم خورد که آمادگی آن وجود نداشت، تصریح کرد: باید جلسات آموزشی برای خانواده ها در راستای تقویت افکار عمومی و‌ آموزش مردم پیش بینی و اجرا شود.

فرامرزی اذعان داشت: وقتی خانواده نسبت به این دغدغه های امروز و روش جدید آموزشی بی خبر باشد و نسبت به نیازهای دوران نوجوانی و دغدغه های فکری بی تفاوتی ایجاد کند آنگاه سرنوشت این سرمایه انسانی به تباهی می رود که این موضوع نیازمند سرمایه گذاری آموزشی است.

 

*دغدغه والدین در فراگیری آموزش ها

 

برخی از خانواده ها که نسبت به کمبود آگاهی و دانش خود نسبت به مسائل اجتماعی با خبر هستند همواره خواهان دانش افزایی از مدارس در قالب جلسات آموزش خانواده بوده اند اما موضوع اینجاست که چه کسی باید نسبت به این موضوع تمرکز کند.

برگزاری جلسات آموزش خانواده در خصوص چنین نیازهایی ضرورت دارد و نظام آموزشی باید ترتیبی اتخاذ نماید که از کارشناسان مخصوص به آن بهره برده و خانواده دانش آموزان را توجیه کند.

 

«احمد پدرام» روانشناس خانواده با تاکید بر این مسئله گفت: پدر و مادر باید نوع رفتار با فرزندان را در گروه های مختلف سنی بیاموزند و نسبت به آن دغدغه داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی از مدارس با تغییر مدل آموزشی در دوران کرونا نشست های مشاوره ای و کارگاه های آموزشی برای نوجوانان و خانواده های آنان برگزار کردند که این موضوع در توانمندسازی آنان نقش داشته است.

 

*ارتباط کانون و مدارس برای آگاهی بخشی

 

طرح «مسجد و مدرسه» ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور که در تعامل با وزارت آموزش و پرورش امسال به صورت رسمی رقم خورده، اقدامی به جا برای چنین فعالیت های آموزشی و توانمندسازی است.

 

گرچه این جریان در قالب طرح مسجد، مدرسه و منزل در گذشته هم اجرا شده اما اگر هم افزایی بین بخشی ایجاد شود شاهد نتایج خاصی خواهیم بود چرا که اعضای کانون مسجد همان دانش آموزان مدارس و خانواده این نوجوانان هستند که ایجاد ترکیب آموزشی به قدرت و کیفیت کار کمک می کند.

کد خبر 1112364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha