فعالیت های فرهنگی  پروین بهمنی گسترده و چند وجهی بود/ لالایی خوانی یکی از علایق استاد بهمنی بود

آرش عزیزی که از نزدیک با پروین بهمنی آشنا بود فعالیت های فرهنگی و موسیقیایی این هنرمند را چند وجهی و گسترده خواند و گفت: او در بین مردم بیشتر با نام مادر لالایی ها شناخته شده در حالی که لالایی یکی از فعالیت های استاد بهمنی بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان؛  «پروین بهمنی» مادر لالایی ایران و چهره برجسته پژوهش موسیقی قشقایی متولد 1328 در شیراز ، خواننده و پژوهشگر فرهنگ قشقایی است، او فارغ التحصیل دانشسرای تربیت معلم بوده و نشان درجه یک هنری (دکتری) از وزارت فرهنگ و ارشاد دارد و حالا اولین زن برگزیده مفاخر هنری تورک است بانوی موسیقی کشور شناخته و مقام بانوی برگزیده فرهنگی ترکان جهان را از آن خود کرد و مدرک افتخاری دانشگاه آتاتورک را بدست آورد. منظومه داستانی «اصلی و کرم»، «زندگی‌نامه هنرمندان قشقایی»، «زنان نامدار قشقایی»، کتابچه موسیقی «عاشیقلر» و آلبوم‌های «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه‌های عاشقی قشقایی»، «آوازهای قشقایی» و چند آلبوم دیگر، از جمله آثار تالیفی این هنرمند و پژوهشگر موسیقی است، با « آرش عزیزی »   هنرمند و نوازنده تار و از اعضای  گروه موسیقی حاوا درباره پروین بهمنی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

شما از نوازندگان گروه موسیقی حاوا بودید و از نزدیک با خانم پروین بهمنی آشنا هستید و می دانید فعالیت های او صرفا موسیقی نبود و ابعاد گوناگونی دارد، از این منظر پروین بهمنی چگونه هنرمندی بود؟

صحبت کردن درباره استاد پروین بهمنی به دلیل گستردگی زمینه فعالیت های کاری شان  بسیار سخت است و در یک گفتگو کوتاه نمی گنجد باید به صورت کامل به فعالیت های او پرداخته شود  وتاثیر گذاری شان را بررسی کرد.  در اینجا به شکل مختصر اشاره ای به وجوه مختلف شخصیت و تاثیر فعالیت های ایشان خواهم کرد چرا که توضیح و تشریح کامل فعالیتهای استاد و تاثیر آنها در زمینه فرهنگ و موسیقی قشقایی مجالی گسترده تر می  طلبد. پژوهش در موسیقی قشقایی ، خوانندگی در موسیقی قشقایی ، تحقیق و گردآوری اشعار منظومه های ادبی قشقایی و تالیف کتاب هایی در زمینه فرهنگ و شخصیتهای برجسته  موسیقی قشقایی و همچنین عضویت در هیات مولف ۶ جلد کتاب در ترکیه جهت تالیف قسمت های مربوط به فرهنگ موسیقی قشقایی، تلاش برای حمایت از نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی به خصوص نوازندگان و خوانندگان ایل بزرگ قشقایی و ترویج و شناساندن موسیقی قشقایی در سطح کشور و جامعه بین المللی و همچنین تهیه و ارائه آثار صوتی قشقایی هم  به صورت اجراهایی با نوازندگان و خوانندگان جدید و نسل امروز موسیقی قشقایی  و هم به شکل جمع آوری آثار گذشته موسیقی قشقایی مانند موسیقی عاشقی برای ماندگاری این آثار به شکل اصیل خود برای نسل های بعد از جمله فعالیت های  مختلف استاد پروین بهمنی در زمینه های فرهنگی  است.

چرا خانم پروین بهمنی در میان این همه فعالیت فرهنگی در بین مردم بیشتر با نام مادر لالایی ها شناخته می شود ؟

پروین بهمنی در بین مردم و قشر فرهنگی بیشتر با نام مادر لالایی ها و خواندن لالایی شناخته شده است در حالی که مقوله خواندن آواز و لالایی یکی از فعالیت های استاد بهمنی بود؛   همچنین حمایت از اهالی موسیقی ایل قشقایی و ترویج موسیقی قشقایی و شناساندن فرهنگ قشقایی در بین  بین مردم از  اولویت های پروین بهمنی بود.

 خانم بهمنی نسبت به موسیقی قشقایی خیلی تعصب داشتند شما به عنوان کسی که در محضر ایشان با موسیقی قشقایی آشنا شدید شیوه آموزشی شان چگونه بود؟

از خصوصیات استاد بهمنی در زمینه اجرا و آموزش موسیقی قشقایی تعصب و حساسیت و پایبندی منطقی به اصالت های فرهنگی و موسیقایی ایل قشقایی بود که بارها و بارها در تمرینات گروه حاوا به سرپرستی خانم بهمنی برای اجرای کتسرت و فراگیری موسیقی قشقایی نزد ایشان،  من و بقیه اعضای گروه شاهد این حساسیت ها بودیم.

خانم بهمنی به عنوان یک پژوهشگر موسیقی چگونه به موسیقی قشقایی خدمت کرد؟

یکی از دغدغه های جدی استاد بهمنی پیگیری وضعیت هنرمندان پیشکسوت قشقایی و ارج نهادن به هنر و شخصیت این پیشکسوتان در فرصت های مختلف  با  برگزاری بزرگداشت ها و یادبودها  بود و  از طرفی فضایی را برای ارائه توانمندی های جوانان نوازنده و خواننده مستعد قشقایی فراهم کرد. در کنار اینها  خانم پروین  بهمنی  از سالهای دور  با دعوت از پیشکسوتان موسیقی و نسل جوان قشقایی در کنار هم در  جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی خارجی  باعث آشنایی مردم و اهالی فرهنگ با موسیقی با اصالت قشقایی شد.

خانم پروین بهمنی چگونه  توانستند موسیقی فراموش شده عاشقی قشقایی  را ثبت و ضبط و معرفی کنند؟

یکی دیگر از فعالیت های تاثیر گذار استاد بهمنی  تلاش برای ثبت و ضبط  موسیقی عاشقی قشقایی بود؛ برای تحقق این هدف به دنبال پیدا کردن  اجرا کنندگان موسیقی عاشقی و تشویق آنها به اجرای دوباره این نغمات عاشقی و ضبط  آنها بود که  این تلاش ها در کنار فعالیت های دیگر بزرگان و پیشکسوتان موسیقی قشقایی نتیجه مثبتی در جهت حفظ موسیقی عاشقی قشقایی داشت. من مدت زیادی با خانم بهمنی همکاری داشتم و در کنسرت ها و جشنواره های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا داشتیم و به واسطه این اجراها و تمرینات زمان زیادی را در کنارشون  بودم و  اگر اجرایی هم نبود باز این دیدارها و تمرینها و گفتگوها پابرجا بود و باعث نزدیکی و شناخت من از روحیات ایشان و فرهنگ قشقایی شده بود.

 شما از نزدیک خانم پروین بهمنی را می شناسید به لحاظ شخصیتی چگونه انسانی بود؟

از نظر زندگی شخصی و اخلاقیات و منش  پروین بهمنی هر چی در خاطرات من در این سالها هست فقط و فقط مهربانی با دیگران و ایثار و گذشت از خویشتن بود.به دفعات شاهد این بودم که بعد از اجرا در جشنواره ها و کنسرت ها از دستمزد خودشان صرف نظر میکردند تا امکان پراخت دستمزد بیشتر  به بقیه اعضا و اجرا کنندگان  فراهم  شود. 

نگاه پروین بهمنی به هنرمندان موسیقی نواحی بیشتر حمایتگری بود؟

خانم بهمنی همیشه از اینکه عده ای از پیشکسوتان موسیقی نواحی در شهرستان ها  در امر  معیشت دچار مشکل بودند  ناراحت و غمگین بودند و در حد توان شان در  هر فرصتی برای ارتقا این وضعیت  تلاش میکردند.

آیا  خانم بهمنی  در معرفی موسیقی اصیل قشقایی به جامعه  موسیقی غیر  قشقایی نقش داشت؟

 بسیاری از موزیسین های تهران که خارج از قومیت قشقایی بودند هم در این سالها به شکل مستقیم  با ارتباط با استاد پروین بهمنی با موسیقی قشقایی به شکل اصیل آشنا شدند و این موسیقی رو یاد گرفتند که این هم از نکات مثبت و تاثیر گذاری بود که در آینده ارزش این فعالیت ها  بیشتر مشخص می شود. این موارد قسمتی از فعالیت های استاد پروین بهمنی بود که فکر می کردم در زیر سایه عنوان مادر لالایی ها کمتر دیده شده باشند در حالیکه از اولویت ها و دغدغه های اصلی ایشان  بود و در این مجال کوتاه فرصت تشریح کلیه فعالیت های این هنرمند نبود؛ امیدوارم در فرصتی مناسب به شکل تخصصی وجامع نگاهی بر زندگی و آثار و فعالیت های استاد پروین بهمنی داشته باشیم.

 

کد خبر 1112394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha