مهارت در هنر موجب تعالی انسان می شود

قراملکی گفت: دانشجویان هنر باید دو دغدغه مهارت ها و خبرگی هنری، روش ها، شیوه ها، مهارت و قلق ها و دغدغه شاکله داشته باشند. اگر دغدغه شاکله داشته باشیم هنر ما ابزار قتل عام بشریت نمی شود و موجب تعالی و سرآمدی انسان می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، « فرامرز قراملکی» امروز چهارشنبه ( 12 آبان) در آیین افتتاح رویداد آینده روشن ویژه رتبه های برتر آزمون سراسری در گروه هنر بیان کرد: یکی از نیازهای مهم و متعالی انسان نیاز به هنر است،  
نیاز به هنر نیاز حیوانی ما نیست و نیاز انسانی ما است به همین دلیل هنر ره آورد حیوان ها  نبوده بلکه ره آورد انسان ها است.


رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از اضلاع تمدن انسانی و بشری هنر است؛ افزود:
ما از تمدن باستانی بشر در شکل های مختلف، همیشه گزارش از هنر داشتیم .هنر یک جور آفرینش گری است. اگر فیلسوفان ما می گفتند نفس انسان مثال باری تعالی است این مثال باری تعالی بودن نفس انسانی ابعاد مختلف دارد که یک بعد آن افرینش گری است.

 
وی گفت: خدا به ما دو قدرت  یکی در نیمکره چپ که توانایی اندیشیدین، شناختن، استدلال آوردن، تولید دانش کردن است و در نیمکره راست توانایی آفرینش گری داده است.  نعمت آفرینش گری را به ما داده است تا ما بتوانیم هنر بیافرینیم.

 

قراملکی بیان کرد: در توانایی اول می توانیم خود، محیط و هستی را بشناسیم. اما در توانایی دوم می توانیم بیافرینیم اما مهم این است که چه بیافرینیم. یکی از مصادیق بسیار مهم «قل کلن یعمل علی شاکله» آفرینش های هنری است، قران 1400 سال پیش از فروید و پیش از کشف سطوح بالاتر، رفتار نکته ای را به ما یادآور شده که ای پیامبر بگو این حقیقت را که هر کسی بر وقف شاکله اش عمل می کند.

 

وی افزود: شاکله ما پایه است و رفتارهای ما به نوعی روی آن پایه است، در این آیه ظرافت هایی وجود دارد و یکی ازظرفیت های این آیه این است، که بعمل به فرایند اشاره دارد. فرایند رفتار ما روش ها، ابزارها، شیوه ها و محصول همه بر پایه شاکله است.

 

رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی  با بیان اینکه آفرینش های هنری بر وقف شاکله است و به عبارتی
انسان هر جا بتواند خود را لو ندهد اما در آفرینش هنری خود را لو می دهد چون  آفرینش های هنری تابع شاکله انسان است؛ گفت: اگر ارزش هنری را میخواهیم جستجو کنیم و بگوییم ارزش های هنری از کجا برمی خیزد این ارزش ها ریشه در شاکله هنرمند دارد.


وی توصیه ای به دانشجویان هنر داشت و بیان کرد: دانشجویان هنر باید دو دغدغه مهارت ها و خبرگی هنری، روش ها، شیوه ها، مهارت و قلق ها و  دغدغه شاکله داشته باشند. اگر دغدغه شاکله داشته باشیم هنر ما ابزار قتل عام بشریت نمی شود و تعالی و سرآمدی انسان می شود و به این انسان گمشده در طبیعت یاری می شود.

 

قراملکی  افزود: لذا اهل هنر دو دغدغه مهارتی و تربیتی دارند چون اگر من شاکله خود را به دست نگیرم و با هنرمندی نیافرینم آن آفرینش های هنری برپایه چه چیزی استوار خواهد شد؟ پس اول هنرمند با هنرمندی تمام شاکله خود را زیبا بیافریند.


وی گفت: هنر مانند عروس زیبا است که دارای سه سطح زیبایی، ریبایی با زیور ها و آرایش های بیرونی، زیبایی کالبد، اندام، تن و بدن و زیبایی روح، شاکله و درون می باشد. هنر فقط زیبایی آرایشی و کالبدی نیست هنر اصیل و ریشه دار از زیبایی درون بر می خیرد و هنر یعنی تاثیر در بشریت لذا ما می توانیم به وسیله هنر هویت خو را به رخ بکشیم .

 

کد خبر 1112562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha