۱۳ آبان یادآور فداکاری ها و رشادت های دانش آموزان در مقابل رژیم شاه بود

خدابنده گفت: روز ۱۳ آبان یادآور فداکاری ها، رشادت ها و شجاعت های دانش آموزان برای پیروزی انقلاب در مقابل رژیم سفاک پهلوی است لذا باید در تاریح انقلاب اسلامی بازگو شود تا دانش آموزان نسل جدید با شجاعت ها و رشادت های دانش آموزان آن زمان آشنا شوند.

«قاسمعلی خدابنده» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد در خصوص اهمیت روز دانش آموز؛ با بیان اینکه روز دانش آموز در تقویم جمهوری اسلامی ایران در روز 13 آبان ماه ثبت شده است؛ گفت: سه رویداد تاریخی مهم در تاریخ انقلاب جمهوری اسلامی ایران در 13 آبان اتفاق افتاده که موجب شده این روز برای ما از اهمیت خاصی برخوردار باشد، تبعید امام راحل در سال 43، به شهادت رسیدن جمعی از دانش آموزان در دانشگاه تهران در سال 57 و تسخیر لانه جاسوسی توسط پیروان خط امام در سال 58 سه روبداد مهم است و با توجه به اینکه این رویدادها در شکل گیری تداوم و پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت این روز برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه ضمن تبریک این روز به دانش آموزان و گرامیداشت یادشهدای دانش آموز بیان کرد: همه ساله روز 13 آبان ماه راهپمایی گسترده در سراسر کشور برگزار می شود اما سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر کشور این مراسم از کمیت کمتری از نظر حضور دانش آموزان برخوردار است لذا روز 13 آبان تعداد محدودی از دانش آموزان از مناطق و نواحی مختلف شهر مشهد در سالن ورزشی شهید بهشتی گرد هم خواهند آمد و مراسمی به عنوان مراسم روز دانش آموز برگزار خواهند کرد.

 

وی با بیان اینکه این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد؛ افزود: سخنران اجتماع بزگ دانش آموزی در روز 13 آبان یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی خواهد بود.

 

خدابنده گفت: به دلیل تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 در تقویم جمهوری اسلامی ایران این روز را به عنوان روز ملی استکبار ستیزی نامگذاری شده بنابراین بخشی از برنامه های آموزش و پرورش معطوف به استکبار ستیزی خواهد بود. به همین منظور زنگ استکبار ستیزی 12 آبان در مدارس سراسر کشور که دانش آموزان حضور داشتند در ساعت 8 و30 دقیقه به صدا درآمد و به دانش آموزان اعلام شد، در روز 13 آبان سال 58 دانشجویان پیرو خط امام لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند و با تسخیر لانه جاسوسی هیمنه و ابهت آمریکا و استکبار جهانی را در منطقه و جهان درهم شکستند.

 

وی در خصوص اهمیت راهپیمایی روز 13 آبان و یادآوری این روز بیان کرد: مراسم 13 آبان با سه رویکرد متفاوت همه ساله برگزار می شود، از جمله بحث یادآوری انقلاب و نقش دانش آموزان در شکل گیری و پیروزی انقلاب است، دانش آموزان در ایام انقلاب در کنار سایر اقشار مردم در راهپیمایی، تجمعات، اعتراضات و تحسن ها شرکت داشتند.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در روز 13 آبان سال 57 دانش آموزان از نقاط مختلف تهران به سمت دانشگاه تهران به راه افتادند و در عرصه دانشگاه تهران توسط نیروهای سفاک پهلوی به گلوله بسته شدند و جمع زیادی از دانش آموزان شهید و مجروح شدند. در واقع این روز یادآوری فداکاری ها، رشادت ها، شجاعت ها و زحماتی است که دانش آموزان برای پیروزی انقلاب در مقابل رژیم سفاک پهلوی کشیدند لذا باید در تاریح انقلاب اسلامی بازگو شود تا دانش آموزان نسل جدید با زحمات، تلاش ها، شجاعت ها و رشادت های دانش آموزان آن زمان آشنا شوند.

 

وی با بیان اینکه روز 13 آبان برگ زرینی از تاریخ انقلاب اسلامی است؛ گفت: با توجه به توطئه های مختلفی که آمریکا در کشور ایران در رژیم گذشته داشت و به همه امور داخلی ایران از جمله امور نظامی، فرهنگی، اقتصادی و .. دخالت داشت با تسخیر لانه جاسوسی اسناد، مستندات و مدارکی به دست آمد که نشان از دخالت مستقیم آمریکا در امور داخلی کشور داشت و خود این تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان، هیمنه آمریکا را در منطقه و جهان در هم کوبید.

 

خدابنده بیان کرد: قطعا بازگویی تسخیر لانه جاسوسی و اقدام انقلابی دانشجویان پیرو خط امام که در آن زمان تسخیر لانه جاسوسی را امام به عنوان انقلاب دوم و بلکه مهمتر از انقلاب اول نامیدند، بسیار مهم است.

 

وی اظهار کرد: مهمتر از انقلاب اول به این دلیل است که ما در پیروزی انقلاب 22 بهمن سال 57 رژیم پهلوی را ساقط کردیم و هیمنه شاه را در منطقه و در کشور در هم شکستیم اما در 13 آبان سال 58 هیمنه آمریکا به عنوان استکبار جهانی و ابرقدرت هم در منطقه و هم در جهان درهم شکستیم و الان هم در منطقه به ویژه خاورمیانه آمریکا دیگر جایگاه قدیمی خود را نتوانسته به دست بیاورد و به آن جایگاه نیز نخواهد رسید و این شروع آن از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود .

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه این وقایع تاریخی باید برای دانش آموزان گفته شود و آن روحیه استکبار ستیزی همچنان حفظ شود؛ افزود: یکی از اصول های انقلاب بحث استقلال کشور در کوتاه کردن دست ابرقدرت ها مخصوصا استکبار جهانی بود که باید بازگو شود لذا برگزاری راهپیمایی در این روز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

وی در خصوص اینکه چرا در راهپیمایی ها ما مرگ بر آمریکا می گوییم؛ گفت: وقتی ما شعار مرگ بر آمریکا می دهیم مفهوم آن این نیست که همه آمریکاییها نابود شوند بلکه منظور این است که ما توطئه های آمریکا را مجکوم می کنیم و استقلال خود را از آن کشور در مسائل اقتصادی، سیاسی، نظامی و ... اعلام می کنیم و می گوییم ما خود تصمیم گیرنده برای کشور خود هستیم و اجازه دخالت به هیچ کشوری و آمریکا نمی دهیم و آمریکا بود و نبودش برای ما اهمیتی ندارد.  

 

 

کد خبر 1112684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha