امنیت منطقه گلیل، جمعیت پستانداران را افزایش داد

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: امنیت منطقه گلیل شیروان جمعیت پستانداران را افزایش داد.

«حمید فخرانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: طبق سرشماری آبان ماه سال جاری، جمعیت پستانداران در مناطق حفاظت شده گلیل و سرانی این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

 

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان بدون اشاره به تعداد و درصد افزایش جمعیت پستانداران در گلیل و سرانی عنوان کرد: در این سرشماری جمعیت قوچ و میش، کل و بز و سایر پستانداران به شکل مستقیم مشاهده و سرشماری شد.

 

فخرانی از دلایل افزایش برخی وحوش در گلیل و سرانی را میزان افزایش امنیت و حفاظت منطقه، گشت و کنترل محیط بانان و وجود شرایط مساعد توپوگرافی منطقه برای زیستگاه های گونه های جانوری قوچ و میش، کل و بز و پلنگ دانست و اضافه کرد: این دلایل باعث شده گونه های جانوری برای زیست به این سمت تمایل پیدا کنند.

 

وی تصریح کرد: در این سرشماری که به مدت دو روز ادامه داشت و دیروز به پایان رسید ۱۴ گروه به تعداد ۴۰ نفر پرسنل و همیاران محیط زیست مشارکت داشتند.

 

وی افزود: «گلیل و سرانی» موسوم به «کپه داغ» در شهرستان شیروان به عنوان سیزدهمین «زیست کره» کشور در ۲۰ مردادماه سال ۹۷ به تایید نهایی رسید و به نام جمهوری اسلامی ایران در اندونزی ثبت شد.

 


گلیل و سرانی سومین منطقه کشور است که پس از انقلاب اسلامی به عنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده است. منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.


گلیل و سرانی در ۶۰ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد. این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین «قوچ اوریال»، ۲۷ تیرماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

 

کد خبر 1112758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha