ایمان، امید و ادب لازمه رستگاری انسان از نگاه امام رضا(ع) است

انوشه به نقل از امام رضا(ع)، لبخند، ایمان، امید و ادب را لازمه رستگاری انسان برشمرد و گفت: هرگز از کسی که همیشه موافق شما است چیزی یاد نمی گیرید؛ موافقت، محصول آرامش دیگران و مخالفت، محصول دانش دیگران است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سیدمحمود انوشه» در جمع رتبه های برتر آزمون سراسری(گروه آزمایشی هنر) که در قالب رویداد «آینده روشن» در مجتمع سپید مشهد گردهم آمده اند، هنر را تجلی نیکی و هنرمند را فردی دانست که این جلوه را بروز و ظهور می دهد، در مثلث خدا، طبیعت و انسان که ارتباط دوسویه با هم دارند، تنها موجودی که قابلیت یافته تا رابطه معناداری میان این سه وجه ایجاد کند، انسان است؛ از سوی دیگر انسان در مثلث عقاید، علایق و منافع خود نیز در حال پردازش و مبارزه با ترس و خطر می باشد که اساس زندگی بشر را شکل داده و حاصل آن ایجاد عشق(شامل صمیمیت، تعهد و هوس) است.

 

این مشاور خانواده دایره هنر را پیوند دهنده سه وجه عشق و کانون این دایره را عشق ناب الهی دانست و با تأکید براینکه هنر فقط محصول عشق است، از دانشجویان هنرمند خواست آثار کانت، گوته و علامه شهید مطهری پیرامون هنر را مطالعه و جمع بندی کنند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه کانت و گوته، شعر را نهایت هنر می دانند، دانشجویان را به مطالعه دیوان اشعار امام خمینی(ره) توصیه و خاطرنشان کرد: شاعر کسی است که از عالم معنا به عالم واژه آمده است نه برخی که از عالم واژه به عالم معنا می روند و صرفا نام شاعر را یدک می کشند.

 

وی افزود: با نگاهی عمیق می توان عظمت شعر را در نگاه قرآن مشاهده کرد؛ چنان که امام خمینی(ره)، مثنوی معنوی را تفسیر قرآن می دانند؛ ابیات مولانا را بسیار با تأمل بخوانید چرا که به شکوفایی روحی کمک می کند. برای یک بار هم که شده، از زاویه غیرمغرضانه به ادبیات و عرفان خود و جهان بنگریم و ببینیم کدام یک به روح ما نزدیکتر است.

 

انوشه از نخبگان هنرمند خواست به رسالت و مأموریت خود به عنوان دانشجو توجه کنند و اظهار کرد: متأسفانه ما راه هنر را گم کرده ایم و امروزه نام هر چیزی را هنر می گذاریم در حالی که هنر چیزی جز تجلی دو واژه وصل و هجر و شادی و غم نیست؛ آنچه شما را فریب می دهد و به انحراف می کشد، این است که اصل را با بدل اشتباه بگیرید.

 

این روانشناس به نقل از مولانا، علت انحراف بشر را نه ناشی از میل او به باطل بلکه به دلیل اشتباه گرفتن حق با باطل دانست و افزود: امروز در حالی که ما خواب هستیم، شبکه های اجتماعی در ساخت هویت ها و ارائه روایت های کاذب از حقایق، موفق عمل می کنند و فیلم های صهیونیستی از جمله «محمد رسول الله(ص)» با بودجه های کلان و هنرمندانه ساخته می شوند تا پیامبر اسلام(ص) را مطابق آموزه های شیطانی خود روایت کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه علمی که به معرفت تبدیل نشود، ارزش ندارد و تنها دانش انسان‌گرا است که ظرفیت تبدیل به معرفت را دارد، افزود: ما در هنر هیچ کاری نکرده ایم؛ بعد از آن عظمت هنری که رزمندگان در جنگ تحمیلی به نمایش گذاردند، دیگر هیچ حرکتی برای تعالی هنر صورت نگرفته است و هر چه داشته ایم و داریم از همان زمان است.

 

انوشه آرامش را حاصل صلح انسان با خود، خدا، طبیعت و مردم و پرهیز از قضاوت دیگران دانست و خاطرنشان کرد: این صلح چهارگانه با فروریختن چهار دیوار علاقه، عناد، عقیده و عادت به دست می آید که برای آن باید تمام عمر با نادانی، ناتوانی، نگرانی و نیازمندی مبارزه کرد و اگر انسان مدام به این مبارزه مشغول باشد دیگر فرصتی برای قضاوت دیگران نخواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه به هر میزان برای تخریب دیگران زمان بگذاریم، به همان اندازه برای ساختن خودمان وقت کم می آوریم، یادآور شد: پذیرش و بخشش، اولین رمز موفقیت و بدبینی، اصلی ترین علت شکست است. بزرگترین توهین انسان به خود، مقایسه باطن زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران و بزرگترین خیانت او در حق خود، ترس از این است که مردم در مورد او چه فکری می کنند؛ با مردم زندگی کنید ولی برای مردم زندگی نکنید.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در انتخاب هایمان آزاد هستیم اما در عواقب حاصل از انتخاب ها نمی توانیم آزادانه عمل کنیم و در واقع هم محصول و هم مسئول انتخاب هایمان هستیم، به سیر تحقیقات میدانی خود پیرامون ادیان و مذاهب مختلف در جهان اشاره کرد و گفت: امروز قاطعانه می گویم اگر در دنیا از ابتدای آفرینش آن تاکنون یک معجزه اتفاق افتاده باشد، قرآن است؛ البته ترجمه های قرآن آنگونه که باید رسایی ندارد و تا به زبان عربی مسلط نباشیم، نمی توانیم به عمق مفاهیم قرآن پی ببریم.

 

انوشه به نقل از امام رضا(ع)، لبخند، ایمان، امید و ادب را لازمه رستگاری انسان برشمرد و افزود: هرگز از کسی که همیشه موافق شما است چیزی یاد نمی گیرید؛ موافقت، محصول آرامش دیگران و مخالفت، محصول دانش دیگران است و ما هم به آرامش و هم به دانش در کنار یکدیگر نیاز داریم.

 

وی به نقل از امیرمؤمنان علی(ع) تأکید کرد: هرگز نگذارید آگاهی از عیب هایتان شما را بترساند و بدانید هرگز زندگی دشمن شما نیست اما طرز تفکر شما می تواند دشمنتان باشد، به یاد داشته باشید اگر کسی می خندد لزوما بی غم نیست و اگر کسی می گرید لزوما افسرده نیست؛ هر کسی درس نخوانده است حتما جاهل و کم هوش نیست، هر کسی ماشین مدل بالا دارد حتما دزد نیست، هر کس معلول است لزوما ناتوان نیست، هر کس فقیر است لزوما گدا نیست و هر کس متهم است حتما محکوم نیست.

 

این مشاور و روانشناس، موفقیت برای انسان کم ظرفیت را مقدمه گستاخی او برشمرد و با تأکید براینکه بحران جامعه ما نه ندانستن بلکه توهم دانایی است، از دانشجویان نخبه خواست به خاطر قبولی در یک رشته خاص یا کسب یک رتبه خاص، دچار اظهارفضل و احساس دانایی نسبت به همه چیز نشوند چرا که ندانستن فقط یک قدم و دانستن های نادرست، هزار قدم انسان را به انحراف می کشاند.

کد خبر 1112921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha