دستور تخریب دیوار مزاحم کاروانسرای سمنان صادر شد

ضرغامی در قالب برنامه های نهمین سفر رییس جمهوری به استان سمنان، دستور تخریب دیوار مانع و مزاحم رویت کاروانسرای تاریخی این شهر را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛سید «عزت الله ضرغامی» در جریان بازدید از کاروانسرای شاه عباسی در مرکز شهر سمنان که قرار است از مالکیت اداره کل زندانها و اقدامات تامینی تربیتی استان سمنان به شهرداری سمنان برای تبدیل شدن به گذر فرهنگی تحویل شود، گفت: آزاد شدن بنای تاریخی از بند دیوارها نقش مهمی در جذب گردشگر و تقویت نشاط بین شهروندان دارد.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه می‌توان در بخشی که مربوط به ساختمان اداره کل زندان‌ها است یک حصار دور ساختمان این اداره کل برای تامین امنیت بنا ایجاد و کاروانسرا را آزاد کرد افزود: برای حل این مشکل با آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و وزیران مرتبط رایزنی خواهد کرد.

 

وی تصریح کرد: آزادسازی کاروانسرا در مرکز شهر سمنان خواسته مردمی  و آزاد شدن آن از بند دیوارها برای شهروندان دلگرم کننده است.

 

 کاروانسرای شاه‌عباسی واقع در میدان سعدی در مرکز شهر سمنان در گذشته یکی از املاک سازمان زندان‌های کشور بود و به عنوان زندان سمنان استفاده می‌شد.

 

از سال قبل زندان سمنان به خارج از شهر منتقل شد و در دومین روز از بهمن ۹۹، آیت الله رئیسی، رئیس وقت قوه قضاییه در سفر به استان سمنان حکم آزادی این کاروانسرا و واگذاری آن به شهرداری سمنان را صادر کرد.

 

کاروانسرای تاریخی سمنان به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی در شهر سمنان قرار دارد و دارای ۴۰۰ سال قدمت است که در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید.

 

بازدید وزیر میراث‌فرهنگی از بنای تاریخی عمارت بادگیر سمنان

ضرغامی همچنین امروز پنجشنبه ۱۳ آبان درادامه  جریان سفر رئیس جمهوری به استان سمنان از اثر بنای تاریخی عمارت بادگیر شهر سمنان بازدید کرد.

 

این بنای تاریخی با یک بادگیر بلند که از روی سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده به شماره ۱۷۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای مرمت و تبدیل این بنا به مرکز خدماتی بیش از ۱۵ میلیارد ریال هزینه کرده است.

 

بازدید وزیر میراث‌فرهنگی از بازارچه صنایع‌دستی سمنان

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  در ادامه جریان نهمین سفر استانی رئیس جمهوری از بازارچه در دست ساخت صنایع‌دستی شهر سمنان دیدن کرد.

 

وی ضمن تاکید بر حفظ زیبایی‌شناسی بازارچه دائمی صنایع‌دستی سمنان بیان کرد: ورودی این مکان  باعث انگیزه‌بخشی به مسافران و گردشگران برای بازدید از بازارچه خواهد شد.

 

ضرغامی با تاکید بر تولید انبوه و بسته‌بندی صنایع دستی گفت: باید برای این بازارچه در سطح بین‌المللی کار شود و نگاه بین‌المللی به آن داشته باشیم، همچنین بسته‌بندی و صادرات در همین‌جا انجام شود.

 

فرآیند ساخت بازارچه صنایع‌دستی سمنان اکنون وارد مرحله سوم شده است.

 

ساخت بازارچه صنایع‌دستی سمنان در دو گام گذشته شامل عملیات ایجاد فونداسیون و قسمتی از اسکلت سازه‌ای بنا اجرا شد و محصورکردن کارگاه و تکمیل اسکلت سازه‌ای بنا در گام جدید اجرا می‌شود.

 

این بازارچه در ورودی شهر سمنان قرار داردوساختمان بازارچه و فروشگاه صنایع‌دستی سمنان به عنوان یکی از طرح‌های حوزه اقتصاد مقاومتی در زمینی به وسعت ۵هزار متر مربع قرار دارد.

 

این طرح بر اساس یکی از نیازهای اساسی هنرمندان صنایع‌دستی استان سمنان تعریف شده و شامل سالن‌های فروش، بخش مدیریت، اداری، نمازخانه و انبار به همراه فضاهای پشتیبانی شامل بسته‌بندی و ارسال است.

 

۴هزار متر مربع از این فضا به شکل فضای باز برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و برپایی سازه‌های موقت و سیاه‌چادر عشایری و پارکینگ پیش‌بینی شده است.

 

بازدید ضرغامی از اثر تاریخی تپه چاله خندق و روند ساخت موزه سمنان

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اثر تاریخی تپه چاله خندق سمنان و روند ساخت موزه سمنان بازدید کرد.

 

تپه چاله خندق شاهجوق مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ۸۶۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

ساخت موزه بزرگ سمنان با حذف سازه نگهبان و تایید آزمایشگاه مکانیک خاک و صرفه‌جویی بیش از ۱۵ میلیارد ریالی ادامه دارد.

 

عملیات ساخت موزه بزرگ سمنان پس از ۱۶ سال وقفه از چند ماه گذشته بار دیگر آغاز شد.

 

موزه بزرگ سمنان از مهم‌ترین طرح های توسعه‌ای و اولویت‌دار این اداره کل و یکی از اساسی‌ترین مطالبات استان در حوزه گردشگری است.

 

پس از آزمایش‌های مکانیک خاک و بررسی دقیق پروژه موضوع حذف سازه نگهبان توسط آزمایشگاه مکانیک خاک تائید شد و این اقدام زمینه بیش از ۱۵ میلیارد ریال صرفه‌جویی در اجرای پروژه را فراهم کرد.

در حال حاضر عملیات اجرایی پروژه از سرگرفته شده و کارگاه ساخت فعال است.

 

موزه بزرگ سمنان واقع در خیابان شهید رجایی، جنب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در زمینی به وسعت هزار و ۲۰۰ مترمربع و با زیربنایی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در چهار طبقه ساخته می‌شود که شامل مخازن امن، آزمایشگاه‌های مرمت آثار تاریخی، سالن‌های نمایش آثار، گالری نمایشگاه‌های موقت و بخش اداری است.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این سفر به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری به شهرستان‌های سمنان و مهدیشهر خواهد رفت و از نزدیک با فعالان این عرصه دیدار و مشکلات آنها را جویا خواهد شد.

 

بازدید از طرح‌های عمرانی در حوزه گردشگری، بافت تاریخی و کارگاه‌های صنایع دستی از جمله برنامه‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به استان سمنان است.

 

بازدید ضرغامی از خانه تاریخی طاهری سمنان

ضرغامی همچنین در جریان نهمین سفر رئیس جمهوری به استان سمنان از خانه طاهری سمنان بازدید کرد.

 

این خانه در میان باغی بزرگ در سال ۱۳۴۶ هجری قمری ساخته شد و در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

در چند سال گذشته این بنای ارزشمند به همت بخش خصوصی مرمت و احیا شده است.

کد خبر 1112923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha