علامه «حسن‌زاده آملی» پیشتاز در عرصه ولایت‌مداری و اسوه اخلاق

علامه حسن‌زاده آملی در حمایت و پشتیبانی از انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه پیشتاز بودند و دلدادگی علامه به ولایت و امام و رهبری و انقلاب حد نداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان ساری، علامه حسن حسن‌زاده آملی متولد سال ۱۳۰۷، عارف، حکیم و فقیه معاصر است که در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب نیز تبحر داشت.

 

وی از جهت تسلط به علوم مختلف در بین علمای معاصر بی‌نظیر بود و به همین جهت ملقب به علامه ذوالفنون بوده است.

 

علامه حسن زاده آملی، اساتیدی همچون علامه طباطبایی، علامه شعرانی، مرحوم الهی قمشه‌ای و غیره داشت و شاگردانی هچون؛ آیت الله صمدی آملی! آثار متعددی شامل: قرآن هرگز تحریف نشده، اله‌ نامه، رساله‌‏اى در تضاد، رساله‌اى در علم، نهج الولایه، دروس اتحاد عاقل بمعقول، وحدت از دیدگاه عارف و حکیم و غیره از وی به چاپ رسیده است‌.

 

 به مناسبت چهلمین روز ارتحال علامه حسن‌زاده آملی، در گفتگویی با جمعی از شاگردان علامه به بررسی سوابق علمی و سیره اخلاقی و انقلابی آن سالک توحیدی پرداخته ایم.

 

«اسماعیل منصوری لاریجانی» یکی از شاگردان علامه با اشاره به اینکه یکسالی است که جلسات شواهد قرانی در شبکه قران برگزار می‌شود، گفت: انسان‌های بزرگ در اندیشه خود طلوع می کنند، هیچ وقت غروب ندارند و طلوع در طلوع است، کتاب گنجینه گوهر روان که استاد دوست داشت عصاره علوم و دستور عمل‌های سلوکی بود.

 

وی با بیان اینکه در هر شهری یک مدرسه علامه بزنید، تصریح کرد: با سیاسی محوری‌ها به جایی نمی‌رسیم، استان مازندران پایگاه علویان بوده است و در هر شهری اثار بزرگانی چون جوادی آملی وجود دارد.

 


«هادی عباسی خراسانی» یکی دیگر از شاگردان علامه با بیان اینکه درباره علامه صحبت کردن سخت است، خاطرنشان کرد: ایه شناسنامه معرفتی حضرت استاد در قران سوره نمل آیه 30 بوده است، مراحل سیر سلوک 30 منزل دارد، سیمرغ، سی جمعیت بیگانه ای که یکی می شوند.

 

وی با بیان اینکه علامه سیلمانی زاده، سلیمانی مشرب و رضوی مسلک است، عنوان کرد: خورشید مازندران و جهان که جمعیتی را به یک حق برساند، ایه 30 سوره نمل از حضرت استاد نقل می کند.

 

عباسی خراسانی با تاکید اینکه نسبت علامه به حضرت سیلمان داده شده است، خاطرنشان کرد: علامه سیلمان مشرب و مسلک بود، ما فقط در یک جا ایه کریمه بسم الله الرحمن الرحیم بعد از شخص امده و ان هم تنها در سوره نمل و بعد از حضرت سلیمان است، سلیمان زاده مشرب اش با رحمت رحمانیه و رحمت رحیمه بوده است، استاد مظهر رحمت رحیمی و رحمت رحمانی بوده و مسلک او مسلک سیلمانی است و او را به حضرت حضرت سیلمان نسب داده اند.

 

شاگرد علامه حسن زاده آملی، سیر سلوک علامه را رضویی خواند و خاطرنشان کرد: به لحاظ ادب و مسلک از حضرت امام رضا(ع)، است و سلوک رضویی سیر کرده، حضرت امام رضا(ع) را دیدند که بر روی زمین نشسته بود و آب دهانش را بر دهان ایشان ریخت .


«آیت‌الله حسن رمضانی» یکی دیگر از شاگردان علامه حسن زاده آملی گفت:عالم ربانی یعنی کسی که علمش او را به خدا رسانده است و محبوب مقبول اوست، عالم تفسیر، عرفان رضویی، علم به عرفان عملی عالم هستند و عالم ربانی چیز دیگر است، علم ربانی عالمی است که در رب خاص خود رسیده است، عالم خدا محور، خدا آشنا ، عالمی که همه چیز در رب خلاصه می شود.

 

وی ادامه داد: فرض کنید اخرین صفحه و سطر کتاب زندگیتان تمام شده است؛ ثم ماذا؟! بعد چه، چه به دست اوردیم؛ ایا با هر ورقی که زدیم حجابی برطرف شد، یا حجابی را افزودیم.

 

شاگرد علامه حسن زاده املی تصریح کرد: این آغاز راه است باید با زدن ورق حجاب برطرف کنیم و با هر ورقی حجاب کم کند تا به خدا برسید.

 

وی به دومین نکته از سالک توحیدی اشاره کرد و افزود: سالک کسی است که در مسیر سیر و سلوک الله می ماند و در این سر وسلوک به توحید دست می یابد، توحید مراحلی دارد و این است که اعتقاد معمولی و پیش پا افتاده توحید و عامیانه اش متلکم آن همه اعتقاد دارند، اما توحید ناب فقط در اهل معرفت است و جان توحید است، توحید وحدت وجود یک حقیقت یکپارچه توحید نابی است که فقط در اهل معرفت وجود دارد.

 

نقش بی بدیل حضرت علامه در پیروزی انقلاب اسلامی و همراهی با نهضت حضرت امام خمینی و تبعیت و حمایت از خط مقام عظمای ولایت و تعظیم شعائر و بزرگداشت ایام الله، ستودنی و ستایش برانگیز است.

 

به گزارش شبستان، علامه «حسن حسن‌زاده آملی» به سال ۱۳۰۷ در روستای ایرا از توابع بخش لاریجان آمل دیده به جهان گشود و در شامگاه سوم مهر ۱۴۰۰ در بیمارستان امام رضا (ع) آمل به علت عارضه بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

 

کد خبر 1113010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha