تعاملات فرهنگی در رویداد ساری۲۰۲۲ به صورت ویژه مورد توجه باشد

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: کشورها باید اصلاحات سیاسی را در کنار اصلاحات فرهنگی مدنظر قرار بدهند، سازمان اکو باید به تعاملات فرهنگی بیشتر توجه کند، آشنا شدن با فرهنگ کشور میزبان هدف انتخاب پایتخت گردشگری اکو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز(۱۳آبان) در نشست با «سروربختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو که  با هدف بررسی آخرین وضعیت میزبانی مازندران از پایتختی اکو در سال ۲۰۲۲ با عنوان رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ به ساری سفر کرده،  ضمن خوشامدگویی به پروفسور «سرور بختی تاجیکی» از کشور دوست و برادرمان تاجیکستان، بیان کرد: روز ۱۳ آبان سالروز شهادت جمعی از دانش آموزان و سالروز تبعید حضرت امام خمینی(ره) است و این مناسبت هم به‌عنوان انقلاب دوم که با تسخیر لانه جاسوسی رقم خورده معروف است و برای مردم و تاریخ کشور ما مهم است.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران افزود: ۱۴ آبان نیز به‌عنوان روز مازندران نامگذاری شده به‌خاطر یک حرکت و جریان تاریخی که در حال حاضر مجال توضیح آن نیست، سازمان اکو هم برای ما مهم است با آن نگاهی که سه کشور در ابتدا این سازمان را نامگذاری کرده و امروز به جمعیتی حدود ۵۰۰ میلیون نفر را در ۱۰ کشور در برمی‌گیرد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: ظرفیت‌های فرهنگی و تنوع استعدادهای گردشگری در این سازمان تحت عنوان اکو قابل توجه است اخیرا نیز کشور ما در سازمان همکاری‌های شانگهای که ۴۲ درصد جمعیت و ۴۰ درصد گردش مالی دنیا را در خودش دارد عضو شده است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه اکو برای ما مهم است، گفت: این سازمان اهداف تجاری گردشگری را در خود دارد باید یک نگاه طی این چند دهه به این سازمان داشته باشیم ببینیم به کدام اهداف رسیدیم، چرا که تنها دید و بازدید کفایت نمی‌کند اهداف باید عملی شود.

 

این مسئول تاکید کرد: انتظار ما بازنگری و توجه به میزان رشد است، در زمینه فرهنگی این ۱۰ کشور نقاط مشترکی از دین، مذهب، آداب و رسوم و زبان دارند که قابل توجه و مهم است.

 

وی اعلام کرد: حیات ما انسان‌ها به فرهنگمان وابسته است و با حیوانات که زندگی طبیعی دارند تفاوت دارد و  یک نوع بینش، تفکر، جهان بینی، سبک و سلوک خاص زندگی و آداب و رسوم داریم، این فرهنگ است که جامعه را تعالی می‌دهد پس توجه به بعد فرهنگی میان این کشورها بسیار مهم است، کارنامه سازمان در این حوزه باید دیده شود.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی عنوان کرد: برای شهر ساری اول خدا باید کاری کند و دوم کاری که خودمان انجام دهیم، مورد اول اختصاص مواهب طبیعی است که خدا در این باره کار خود را به نحو احسن انجام داده است پس در مورد آنچه مربوط به ما است باید تلاش کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به وجود تعامل موجود بین مسئولان در دولت فعلی، گفت: همدلی و توافق موجود است اما کار ما زیاد است، در مدت زمان باقیمانده باید در کنار کار خدا که نقش و نگارهای زیبایی را در مازندران به نمایش گذاشته طرح و برنامه خوبی به‌عنوان میزبان داشته باشیم تا به آن هدف راهبردی که اصل تاسیس این سازمان به آن وابسته است برسیم.

 

این مسئول بابیان اینکه فرهنگ متعالی جامعه را تعالی می‌دهد و توجه به این موضوع بسیار مهم است، اضافه کرد: هر شهر برای خودش فرهنگ بومی دارد، نباید در راستای تعامل فرهنگی در شکم فرهنگ دیگر حذف و تحمیل فرهنگی صورت بگیرد که به قیمت تخریب یک فرهنگ تمام شود، چرا که هر منطقه فرهنگ خاص خودش را دارد.

 

وی در پایان اذعان کرد: کشورها باید اصلاحات سیاسی را در کنار اصلاحات فرهنگی مدنظر قرار بدهند، سازمان اکو باید به تعاملات فرهنگی بیشتر توجه کند، هدف آشنا شدن با فرهنگ جدید کشور میزبان و در کنارش ایجاد فضای اقتصادی و تجاری جدید است.

کد خبر 1113016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha