کمبود  آب کشاورزی و نهاده‌های دامی، اقتصاد  شهرستان ورامین را در معرض نابودی قرار داده است

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود آب و نهاده‌های دامی برای دامداران و کشاورزان، اقتصاد شهرستان ورامین را در معرض نابودی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان ­های تهران، حسین نوش‌آبادی نماینده مردم شهرستان های ورامین،‌قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی مشکلات شهرستان ورامین که با حضور استاندار تهران در فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: فلسفه احداث سد ماملو، تأمین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز شهرستان‌های ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت است حال آن که بیش از 70 درصد از آب این سد به شرب تهران اختصاص یافته و 30 درصد باقیمانده سهم این 4 شهرستان است.
وی گفت: از میزان 30 درصد حق‌آبه اختصاص یافته، 15 درصد به پاکدشت و 15 درصد باقیمانده به سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا می‌رسد که  این امر عین بی‌عدالتی و تبعیض آشکار بین مردم ساکن در این بخش استان تهران است.
وی دسترسی به حمل و نقل ریلی را دیگر مطالبه مردمی یاد کرد و افزود: 15 سال پیش پروژه متروی ورامین با هدف دسترسی شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک به تهران به آغاز به کار کرد ولی در امتداد اجرای این پروژه، شهر گرمسار نیز به آن اضافه شد که این امر موجب گردید منابع مالی اندک تزریق شده، نتواند جوابگوی تکمیل آن شود.
نوش‌آبادی اظهار داشت: اعتبارات اختصاص یافته برای 40 کیلومتر مسیر پیشوا تا تهران بود ولی با اضافه شدن گرمسار با فاصله 120 کیلومتری تا پایتخت، سرنوشت 900 هزار نفر سکنه این سه شهرستان در برخورداری از حمل و نقل ایمن را تحت الشعاع قرارداد.
وی گفت: در دو سال گذشته 200 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شد ولی به دلیل طول زیاد این مسیر، نتوانست زمینه تکمیل آن را فراهم کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجه خارجه مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع تغییر ماهیت قطار شهری تهران- ورامین با رئیس جمهوری و شهردار تهران مطرح شده تا بار دیگر این پروژه مهم به عنوان مترو تثبیت و اجرایی شود.
وی از کمبود نهاده‌های دامی به عنوان مشکل مهم دامداران و کشاورزان ورامین یاد کرد و افزود: اقتصاد دشت ورامین بر پایه کشاورزی و دامپروری است ولی کمبود آب از یک سو و کمبود نهاده‌های دامی از سوی دیگر، اقتصاد این شهرستان را در معرض نابودی قرار می‌دهد.
 

کد خبر 1113053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha