نمایش توانمندی دستگاه‌های اجرایی رضوانشهر در هفته پدافند غیر عامل

۱۴ آبان ماه هفته پدافند غیر عامل در سراسر کشور پایان یافت و گیلان با اجرای ۲۰۰ پروژه کشوری در سراسر استان توانست در جایگاه استان‌های برتر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، استان گیلان همچون سال‌های گذشته در پدافند غیرعامل بسیار قوی عمل کرد و جایگاه خوبی در لیست استان‌های پیشرو و پیشتاز کشور را به خود اختصاص داد. شهرستان رضوانشهر به دلیلی برخورداری از یک موقعیت استراتژیک که گلوگاه ارتباطی بخش‌های مرکزی، غربی و شمالی استان و همچنین واقع شدن در مدخل شاهراه ارتباطی گیلان به استان اردبیل و کشورهای قفقاز و روسیه است، مانند سایر شهرستان‌های استان گیلان در اجرای برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل اهتمام ویژه‌ای از خود نشان داد.

 

جمعه(۱۴ آبان) هفته پدافند غیر عامل درحالی در رضوانشهر پایان یافت که این شهرستان در هفته ای که گذشت برنامه ها و مانورهای متعدد و بسیار متنوعی را برگزار کرد.

 

 * رژه خودرویی دستگاه‌های اجرایی

به مناسبت گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل در شهرستان رضوانشهر برنامه‌های متعدد و متنوعی برگزار شد که رژه خودروهای سبک و سنگین دستگاه های اجرایی عضو کارگروه پدافند غیرعامل شهرستان سرآغاز این برنامه ها بود.

دستگاه‌های اجرایی با این رژه خودرویی آمادگی خود را برای ارتقا ارایه خدمات به مردم به نمایش گذاشتند و از مقابل سپاه ناحیه به سمت فرمانداری رضوانشهر حرکت کردند.

 

 

هدف از این مراسم نهادینه سازی فرهنگ پدافند غیرعامل و نمایش آمادگی و توانمندی دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه در راستای پایداری و ارتقای کیفیت ارایه خدمات به مردم عنوان شد.

 

* مقابله با آلودگی های نفتی سواحل در رضوانشهر

از برنامه ها و مانورهای مهمی که در این هفته برگزار شد می توان به مانور مقابله با آلودگی های نفتی سواحل در رضوانشهر اشاره کرد. این برنامه با حضور فرماندار، جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای ساحلی رضوانشهر در روستای رودسر تازه آباد برگزار شد و هدف از اجرای آن تاکید بر ضرورت آمادگی کلیه دستگاه های ذیربط جهت مقابله با هر گونه تهدیدات زیست محیطی به ویژه آلودگی های نفتی سواحل عنوان شد.

 

 

 

* مانور پدافند غیرعامل در بخش مخابراتی

همچنین در یکی از روزهای هفته گذشته شهر رضوانشهر مانوری تحت عنوان « قطع برق واستفاده از ژنراتور برق اضطراری» در اداره مخابرات رضوانشهر را تجربه کرد. این برنامه که در راستای ارزیابی آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات مخابرات شهرستان برگزار شد آمادگی افراد را در عملیات فنی در مواقع بروز بحران به محک آزمایش گذاشت.

 

در این مانور، با قطع برق شهری مرکز تلفن شهری شهرستان، واحد تغذیه نیرو و انتقال، تجهیزات برق و باطری‌های مرکز از مدار خارج و سپس وارد مدار شد. این عملیات در کمال موفقیت و در کوتاهترین زمان انجام شد و ارتباطات بی وقفه به حالت عادی باز گشت و در برقراری ارتباطات تلفن ثابت مشکلی مشاهده نشد.

 

 

*محک نانوایی ها در بروز بحران

در چهارمین روز از هفته پدافند غیر عامل رضوانشهر مانور قطعی گاز در نانوایی‌های دوگانه سوز با حضور فرماندار رضوانشهر و اعضای کارگروه آرد و نان این شهرستان برگزار شد. این مانور سنجشی برای آمادگی نانوایی‌ها جهت ارائه خدمات در مواقع اضطراری و قطع گاز بود و میزان آمادگی نانوایی‌های دوگانه سوز در صورت بروز بحران مورد ارزیابی قرار گرفت.
 

با توجه به اینکه نانوایی ها در مواقع بحران های طبیعی و انسانی تامین کننده نیاز ضروری مردم هستند لذا انجام این مانور ضوروری می نمود. نانوایان باید تامین سوخت جایگزین در ارائه خدمات رسانی به شهروندان و مردم منطقه در مواقع بحرانی را در دستور کار خود قرار دهند و در مواقع بحران آمادگی کامل داشته باشند.

 

* بازدید از داروخانه های شهرستان

بازدید و بررسی میزان عملکرد داروخانه ها از دیگر برنامه اجرا شده به مناسبت پدافند غیر عامل در شهرستان رضوانشهر بود که در این بازدید نحوه خدمات دهی داروخانه ها به مردم ارزیابی شد.
 

بررسی آخرین وضعیت داروخانه ها در تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم از جمله ماسک،دستکش و مواد ضدعفونی از موارد مورد تاکید در این بازدید بود که به جهت بررسی وضعیت موجود (شیوع ویروس کرونا در جامعه) و مراجعات مردم جهت تهیه اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی صورت گرفت.

 

*نقش مهم پدافند غیر عامل در مصون سازی کشور در برابر تهدید ها

هفته پدافند غیر عامل که از هشتم آبان در کشور آغاز شده بود امروز در حالی در رضوانشهر پایان یافت که «محمود قاسمی » فرماندار این شهرستان در سخنرانی پیش از آغاز خطبه های نماز جمعه به نقش مهم پدافند غیر عامل در مصون سازی کشور اشاره کرد.

وی پدافند غیرعامل را یکی از پر اهمیت‌ترین موضوعات در عرصه دفاع عنوان کرد گفت : پدافند غیر عامل نقش مهمی در مصون‌سازی کشور، پیش‌بینی و پیشگیری از انواع تهدیدات دشمن دارد.

 

قاسمی تصریح کرد: اقدامات موثر در حوزه پدافند غیر عامل با فعالیت و تفکر بسیجی صورت گیرد تا از مصونیت کشور و آمادگی لازم دفاعی در مقابل دشمن اطمینان حاصل شود، بنابراین تفکر و کار بسیجی برای نظام، انقلاب و حاکمیت بسیار مهم است.

 

وی اظهار داشت: پدافند غیر عامل قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد چرا که ایمنی و امنیت همواره از دغدغه های اصلی انسان بوده و مردم همواره به دنبال یافتن راهی برای کاهش اثرات و عوامل تهدید کننده بوده اند. امروزه بهترین، جامع ترین و کم هزینه ترین راه مقاوم سازی هر کشور و جامعه ای در برابر تهدیدات استفاده از پدافند غیرعامل است.

 

قاسمی پدافند غیرعامل را مجموعه ای از اقدامات غیر مسلحانه یا غیر نظامی دانست که موجب کاهش آسیب پذیری در مقابل تهدیدات دشمن و افزایش بازدارندگی، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل اقدام های نظامی دشمن می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: امروز پدافندغیر عامل یکی از پر اهمیت‌ترین محورها در عرصه دفاع، مصون‌سازی کشور، پیش‌بینی و پیشگیری از انواع تهدیدات دشمنان، حفظ و حراست از سرمایه‌ها و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

 

فرماندار رضوانشهر که ریاست شورای پدافند غیر عامل شهرستان را برعهده دارد به کارکردهای مهم پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: مهمترین کارکردهای پدافند غیرعامل حفاظت از جان مردم، زیرساخت های حیاتی، استمرار ارائه خدمات در مواقع ضروری به شهروندان، تاسیسات و تجهیزات، پایدار سازی مدیریت عالی کشور و حفاظت از حملات سایبری کشور است.

 

وی تامین نیازهای مردم و تداوم شبکه های اطلاع رسانی، تداوم عدالت و مدیریت مردم با هدف ایمن سازی مراکز حیاتی حساس و مهم، توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص، ارتقاء قابلیت بقاء و حفظ کشور در شرایط بحران، کسب امنیت پایدار در توسعه و پایدار سازی زیرساخت های حیاتی کشور را از مهمترین اهداف پدافند غیر عامل دانست.

 

با توجه به اتفاقات اخیر و حملات سایبری به پمپ بنزین های کشور، بورس و سایر نقاط حساس و کلیدی اهمیت پدافند غیر عامل را صد چندان کرده است لذا مسئولان و متولیان امر باید با اجرای برنامه های متعدد و هدفمند آگاه سازی مردم را در دستور کار خود قرار دهند.

کد خبر 1113181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha