تلاشی از جنس جان بخشیدن/ ۲۲ نفر از مجازات قصاص رهایی یافتند

با تلاش بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان از ابتدای امسال تا کنون ۲۲ فقره پرونده اختلاف طایفه ای منجر به قتل به سازش ختم شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، احیای صلاحیت شورای حل اختلاف و توسعه ظرفیت صلح و سازش، از جمله اقدامات صورت گرفته در  دوره تحول در دستگاه قضایی است در همین راستا و به مناسبت فرا رسیدن ۱۸ آبان سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف، خبرنگار شبستان با حجت الاسلام حمید رضا بندانی رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت و گو کرده است.

*نقش صلح و سازش در احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی چند درصد است؟

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت:  به طور کلی، نقش صلح و سازش در احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی، بسیار پر اهمیت و برجسته است؛ در این زمینه تکلیف قانونی نیز وجود دارد؛ از جمله آنکه در «ماده ۱۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری» و «ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی» بر سعی و تلاش در جهت ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده تاکید دارد.
چند سالی است که مداوم بر ترویج فرهنگ مذاکره و تلاش برای اصلاح ذات‌البین ، توسعه فعالیت‌های شوراهای حل اختلاف و بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش توسط ریش‌سفیدان و متخصصان تاکید شده؛ امری که در مقوله کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها نقش پررنگ و برجسته‌ای دارد. امری که بیانگر توانایی و قدرت اعضای شورای حل اختلاف در نهادینه کردن فرهنگ سازش در جامعه است.

*آمار ورودی پرونده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان چه میزان بوده است؟

بندانی به ورود بیش از 29 هزارفقره  پرونده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان اشاره و گفت: از ابتدای امسال تا کنون 29 هزار و 603 فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان وارد شده است که از مجموع پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان 18 هزار و 992 فقره پرونده وارده حقوقی و 10 هزار و 611 فقره پرونده وارده کیفری بوده است.

همچنین از مجموع این پرونده ها 28 هزار و 235 فقره پرونده وارده شهری و هزار و 368 فقره پرونده وارده روستایی بوده است، از مجموع پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف 29 هزار و 528 فقره پرونده مختومه شده است.

*چه تعداد از پرونده های وارد به  شورای حل اختلاف به سازش ختم شده است

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از این تعداد پرونده 18 هزار و 162 فقره پرونده قابل صلح بوده که 6 هزار و 793 فقره پرونده مصالحه شده است و از ابتدای سال جاری تا کنون 115 نفر زندانی از زندان های استان سیستان و بلوچستان آزاد شده اند، همچنین با تلاش بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان از ابتدای امسال تا کنون 22 فقره پرونده اختلاف طایفه ای منجر به قتل به سازش ختم شده است، با سازش این 22 فقره پرونده اختلاف طایفه ای در استان، 22 نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافته اند که این نشان دهنده ظرفیت خوب استان سیستان و بلوچستان در فرضیه مهم صلح و سازش است.

*برای افزایش میزان صلح و سازش چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بندانی گفت: برای ترویج صلح و سازش در سطح جامعه، «ستاد صبر» که برگرفته از واژه های صلح، بخشایش و رضایت است، در دستگاه قضایی تشکیل شده تا در نتیجه آن موفقیت های بیشتری در حوزه حل و فصل اختلافات و اصلاح ذات البین محقق شود که در راستای منویات مقام معظم رهبری، مبنی بر حل و فصل دعاوی از طریق مصالحه ،گسترش فرهنگ صلح و آشتی و  توجه  به  تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر اهمیت صلح و سازش برای 971 نفر ابلاغ از استان سیستان و بلوچستان  ابلاغ همیاران شوراهای حل اختلاف  صادر شده است.

*تصویب لایحه شورای حل اختلاف چه نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت؟

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این امیدواری وجود دارد که با اقدام مجلس در تسریع برای تصویب لایحه شوراهای حل اختلاف، بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش برای مختومه کردن پرونده‌های ترافعی، نظام‌مندی و توسعه بیشتری یافته و از این طریق ورودی پرونده به دادسراها و محاکم کاهش یابد و از اطاله دادرسی پیشگیری و نهایتا رضایت‌مندی عمومی از دستگاه قضایی ارتقاء یابد.

کد خبر 1113189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha