تخریب‌ طبیعت و قصور برخی دستگاه‌ها عامل ایجاد حوادث غیرمترقبه در گیلان

تخریب‌ طبیعت، ساخت و سازهای غیرمجاز، صدور بدون ضابطه مجوزات و قصور برخی دستگاه‌ها از دیدگاه کارشناسان ذیربط مهم‌ترین عوامل ایجاد حوادث غیرمترقبه در گیلان محسوب می‌شود.

خبرگزاری شبستان _ رشت، مواردی نظیر تخریب‌ و دستکاری در روند طبیعت، انجام ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها، صدور بدون ضابطه مجوزات برداشت و یا قصور برخی دستگاه‌ها مهم‌ترین عواملی محسوب می‌شود که از دیدگاه کارشناسان ذیربط موجبات بروز حوادث غیرمترقبه در گیلان را فراهم کرده است.

 

8 تا 14 آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است، سازمان پدافند غیرعامل زیرمجموعه نیروهای مسلح محسوب می‌شود و از جمله وظایف آن دفاع در مقابل حملات نوین دشمن از جمله حملات سایبری، زیستی و پرتوی است. سازمان مدیریت بحران نیز در کنار سازمان پدافند غیرعامل وظیفه پیشگیری از بحران‌های احتمالی، مدیریت آن، کمک به آسیب‌دیدگان، کمک به تجهیز و نوسازی مناطق آسیب‌دیده را بر عهده دارد.

 

در حوزه پدافند غیرعامل سندها و دستورالعمل‌هایی در کشور وجود دارد که قطعا نحوه عملکردها و واکنش‌ها را برای همه مدیران و حتی مردم مشخص کرده است و در حقیقت این راهبردها و خط مشی‌هایی که وجود دارد در جهت حفاظت از تأسیسات، تجهیزات و جلوگیری از تلفات انسانی تدوین شده‌اند.

 

 

مقام معظم رهبری در مورد پدافند غیرعامل توصیه‌ها و سفارش‌های بسیار مهمی دارند و می‌فرمایند؛" پدافند غیرعامل یک اصل برای همیشه است و نباید با هیچ بهانه و توجیهی متوقف شود، امروز اهمیت پدافند غیر عامل قاعدتاً برای مسئولین بایستی شناخته شده باشد. از طرفی این موضوع را قبلا هم ابلاغ کرده‌ام و الان هم تأکید می‌کنم که تدابیر کارساز را در پدافند غیرعامل عملی کنید و از جمله چیزهای بسیار مهم، دفاع غیرعامل است آن هم به هر مقداری که مسئولیت و ماموریتش به شما محول می‌شود."

 

حوادث و رخدادهای جوی هر از گاهی بسته به وسعت و دامنه زمانی وقوع‌شان در زمره بحران‌های طبيعی قابل پيش‌بينی، مشکلات جدی را در روند زندگی بشر ايجاد می‌کنند و يکی از پرمخاطره‌ترين آن‌ها بارش برف سنگين منطقه جلگه ساحل‌ گيلان در بهمن 1392 است. سیل اخیر در مناطق غرب گیلان یا سیلاب‌های ویرانگر سال گذشته در تالش، انسداد کلیه محورهای اصلی و فرعی استان به علت بارش برف سنگین و یا از مدار خارج شدن جایگاه‌های عرضه سوخت استان به علت حمله سایبری از جمله تازه‌ترین حوادثی است که رخ داده و به موجب آن مردم با مشکلات و کمبودهایی مواجه شدند که قطع برق و گاز هزاران مشترک گیلانی در زمان بارش برف تنها یک نمونه آن محسوب می‌شود. 

 

*تخریب‌ طبیعت و ساخت و ساز غیرمجاز از علل اصلی وقوع سیلاب در گیلان

«علی قاسمی» در همین راستا با بیان اینکه جهت مواجهه با حوادث غیرمترقبه ابتدا باید آن مشکل را به خوبی بشناسیم و تبیین کرده باشیم عنوان کرد: دستکاری‌ها در طبیعت در بروز حوادث غیرمترقبه اثر بسیار بالایی دارد از طرفی اقدامات سازمان مدیریت بحران به تنهایی برای مقابله با بحران‌هایی که در استان با آن مواجه می‌شویم کافی نیست.

 

معاون عملیات سپاه قدس گیلان نقش پیش‌بینی‌هایی که از قبل حادثه انجام می‌شود را در کاهش آثار بروز حادثه مؤثر دانست و تصریح کرد: شیوه نقش‌آفرینی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و دستگاه‌هایی که باید به نوعی به مردم خدمات ارائه دهند و یا صدور برخی از مجوزها توسط همین سازمان‌ها باعث می‌شود نظم طبیعت به هم بخورد.

 

وی تغییر دبی یک رودخانه، تخریب‌ها، ساخت و ساز غیرمجاز، قطع و از بین بردن درختان و مجوزهایی که برای برداشت مصالح صادر می‌شود را یکی از علل اصلی وقوع بحران‌هایی مانند سیلاب در استان گیلان خواند و اذعان کرد: حتی اگر ما بهترین سامانه‌های هشدار بحران را هم داشته باشیم در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه متعدد نمی‌تواند کمک زیادی به ما داشته باشد.

 


* قصور برخی دستگاه‌ها حلقه‌ مفقوده نحوه مواجهه با حوادث غیرمترقبه در گیلان

«محمد علی ویشکایی» نیز مشکلات و موضوعاتی که بعدها می‌تواند استانی مانند گیلان را درگیر خود کند را از جمله مواردی که در پیش‌بینی‌های کلی و از پیش‌ تعیین شده سازمان پدافند غیرعامل مورد اشاره قرار گرفته است اعلام کرد و گفت: هر موضوعی که قابلیت تبدیل به تهدید را داشته باشد در کارگروه‌های پدافند غیرعامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان یکی از حلقه‌های مفقوده مهم در نحوه مواجهه با حوادث غیرمترقبه را قصور برخی دستگاه‌ها دانست و ابراز داشت: در اتفاقاتی مانند سیلاب‌ها که در گیلان رخ می‌دهد، منطقه‌ای وسیع نظیر تالش دچار چالش و مشکل می‌شود که برداشت‌های بی‌رویه در آن بخش یکی از دلایل عمده چنین حوادثی است.

 

ویشکایی با بیان اینکه مسئولیت هر کدام از کارگروه‌های تشکیل شده در اداره پدافند غیرعامل استان گیلان مشخص و تبیین شده است اضافه کرد: کارگروه تخصصی دفاعی، امنیتی و انتظامی، کارگروه امداد و نجات و کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک از جمله دوازده کارگروهی است که در اداره پدافند غیرعامل استانداری گیلان تشکیل شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه شورای پدافند غیرعامل با استفاده از این کارگروه‌ها با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه هر کدام از دستگاه‌ها ارتباط برقرار می‌کند یادآور شد: همه کارگروه‌ها باید جلسات مستمر و منظم خود را برگزار کنند و موظفند تمامی موضوعاتی که در حوزه آن‌ها پیش‌بینی شده است را قبل از وقوع هرگونه بحران رصد و پایش کنند.

 

خبرگزاری شبستان، در راستای برنامه‌ريزی مديريت بحران حوادث غيرمترقبه، يک برنامه جامع پيش‌بينی و ايجاد يک ساختار عملياتی مناسب دارای قابليت اجرايی در هنگام وقوع مخاطراتی مانند وقوع سیلاب، برف سنگین، زلزله و یا حملات سایبری در سطح ملی با هدف کاهش آسيب‌ها امری ضروری محسوب می‌شود.

 

کد خبر 1113225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha