فرهنگ مجموعه ای از باورها و اندیشه ها و توجه به نیازهای اساسی مردم است

احسانی گفت: فرهنگ مجموعه ای از باورها و اندیشه هاست و برای رسیدن به رفتار شایسته باید روی نگرش ها و باورها متمرکز شویم.

«احمدرضا احسانی» به مناسبت ۱۴ آبان ماه روز شورای فرهنگ عمومی در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: مقوله فرهنگ در جوامع مختلف به شکل های گوناگونی بروز و ظهور دارد که این امر ناشی از تفاوت در رفتارهاست.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: این که ما بتوانیم چه قلمرویی را ایجاد کنیم چه ارزش‌ها و هنجارهایی را تشویق کنیم چه ظرفیت‌هایی را به لحاظ ملی فراهم کنیم که چهره عمومی فرهنگ شکل بگیرد و در حد مطلوب و برگرفته از ارزش‌های الهی و اسلامی محقق شود، بستگی به عوامل زیادی دارد.

 

وی اظهار داشت: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که بدون اغراق باید گفت، رکن اصلی اجتماعی ما فرهنگ است، در مقایسه با اقتصاد و سیاست، که مقام معظم رهبری هم در تعابیرشان از این بعد، باعنوان فرهنگ مرکزی یاد کرده‌اند.

 

وی یادآور شد: اگر چه دولت‌ها به دلیل وظایفی که نسبت به مردم دارند معمولاً متمرکز در حوزه اقتصاد هستند و اقتصاد را به عنوان یک اولویت اصلی قرار می‌دهند، اما اقتصاد هم جدای از فرهنگ نیست، فرهنگ توجه به همه نیازهای اساسی مردم است.

 

احسانی ادامه داد:  برای رسیدن به رفتار شایسته باید روی نگرش ها و باورها متمرکز شویم.در کشور ما متولیان حوزه فرهنگ همواره در تلاش هستند تا با احترام به همه تفاوت ها و نگاه ها، نقاط مشترک را تقویت کرده و با آموزش، پرورش، تربیت ذهنی و اندیشه به توسعه فرهنگی جامعه کمک کنند و نهادی چون شورای فرهنگ عمومی در این زمینه نقشی بسیار اثرگذار دارد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: اگر ما به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و بیانات بسیار کلیدی و محوری که مقام معظم رهبری در این بیانیه داشتند، که به عنوان سند بالادستی برنامه‌های پنج ساله کشور مد نظر قرار می‌گیرد توجه کنیم، روشن است که ایشان افق برنامه‌ریزی را در کشور از چشم انداز بیست ساله به یک افق چهل ساله تبدیل کردند.

 

وی به شورای فرهنگی عمومی اشاره کرد و گفت: این شورا به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور از سال ۱۳۶۵ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و از آن زمان تاکنون منشأ تصمیم گیری های حائز اهمیت بسیاری بوده است.به همین دلیل روز ۱۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز شورای فرهنگ عمومی ثبت شده است.

 

 

کد خبر 1113267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha