حفظ دین اولین علامت جوانمردی و مروت است

آیت‌الله شبستری حفظ دین را اولین علامت جوانمردی و مروت دانست و گفت: از علائم جوانمردی و مروت نیکی و محبت همیشگی نسبت به برادران مسلمان است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی به سخنرانی پرداخته و گفت: از امام حسن مجتبی(ع) درباره مروت و جوانمردی سوال کردند حضرت فرمودند در ۶ چیز است.

وی در ادامه حدیث افزود: اولین علامت جوانمردی و مروت حفظ دین است که انسان هر کجا و تحت هر شرایط دین خود را حفظ کند.

 

آیت‌الله شبستری ادامه داد: جوانمرد در کشور اسلامی و غیر اسلامی دین خود را حفظ می‌کند. افرادی سالیان متمادی در بلاد غیر اسلامی زندگی می‌کنند از خوردن گوشت محروم هستند به خاطر اینکه ذبح اسلامی به دست نمی‌آورند و یا به سختی ذبح اسلامی به دست می‌آورند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: انسان جوانمرد تحت شرایطی احکام و دین خود را حفظ می‌کنند، به عنوان مثال افرادی هستند که در هنگام نماز هر کجا باشند سعی می‌کنند آن را اداء کنند که قضا نشود. گاهی در هواپیما یا محیط به گونه‌ای است که شاید او را مسخره کنند یا مسائل غیر متعارف را به او نسبت بدهند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال دیگر جوانمرد در برخی کشورها که برای آنها دیدن نمازخوان چیز عجیب است این فریضه اسلامی را ترک نمی‌کند و اینکه انسان در هر شرایطی احکام و دین خود را حفظ کند از جوانمردی است.

استاد برجسته درس خارج فقه در تبیین نشانه دوم جوانمردی، اظهار کرد: جوانمرد عزت نفس و مناعت طبع دارد. اگر مسلمان نیازی هم داشته باشد دست دراز کردن نزد دیگران و طلب حاجت را اقدامی بسیار مضموم می‌داند. از مردانگی و جوانمردی است که انسان با قناعت زندگی کند اما دست نیاز به سوی دیگران دراز نکند.

 

تولیت حوزه علمیه آیت الله ایروانی در تبیین نشانه دیگر جوانمردی، ابراز کرد: از دیگر علائم جوانمردی و مروت نرمش در رفتار و گفتار است. افرادی که با خشونت با مردم روبرو می‌شوند علامت جوانمردی ندارند، قهرمانان و پهلوانان در مقابل مردم بسیار متواضع هستند و در رفتار و گفتار با ملایمت برخورد می‌کنند. آنها به این دلیل که نیروی بازو دارند به مردم زورگویی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بر خلاف اخلاق انسانی است که انسان به زور اهداف خود را پیش ببرد، گفت: اسلام تاکید می‌کند که نسبت به دیگران با رفتار و گفتار ملایم برخورد کنید.

 

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه نشانه دیگر جوانمردی و مروت مداومت بر نیکی و احسان است، عنوان کرد: گاهی پیش آمدی رخ می‌دهد که انسان به کسی نیکی و احسان می‌کند اما اگر انسان بر نیکوکاری مداومت داشته باشد و حقوق دیگران را همواره در نظر داشته باشد از علائم جوانمردی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی دیگر از علائم جوانمردی و مروت دوستی و محبت به مردم است، ابراز کرد: جوانمرد نسبت به مردم محبت دارد. رسول گرامی اسلام(ص) همواره مسلمانان را به رفاقت و محبت نسبت به یکدیگر دعوت کردند که متحد و با جماعت باشند. اسلام مردم را از انفرادی بودن نهی کرده به وحدت و یگانگی دعوت کرده است. یکی از علائم مهم رابطه دوستی با مردم داشتن و همکاری با آنها در وحدت اجتماعی است.

 

کد خبر 1113288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha