طلبه بدون زندگی دینی در کار طلبگی موفق نخواهد بود

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه برادران مهم ترین تفاوت طلبگی با سایر اقشار اجتماعی را دین مداری و تهذیب نفس دانست و گفت: طلبه بدون زندگی دینی در کار طلبگی موفق نخواهد بود و طلبه خوب کسی است که قبل از طلبگی، آدم خوبی باشد تا بتواند تأثیرگذاری کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمد عالم‌زاده نوری» در نشست سفیران مکتب نور (از حضور تا ظهور) که با موضوع «بررسی هویت صنفی بانوان طلبه» و از طریق لایو مراسمات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: برای ورود به طلبگی ابتدا باید آن را بشناسیم و با وظایف آن آشنا شویم.

وی با اشاره به آیه 122 سوره توبه که خداوند می فرماید «و ماکانَ المُؤمِنونَ لِینفِروا کافَّةً، فَلَولا نَفَرَ مِن کلِ فِرقَةٍ مِنهُم طائِفَةٌ لِیتَفَقَّهوا فی الّدینِ وَ لِینذِروا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَیهِم لَعَلَّهُم یحذَرونَ»، افزود: طبق این آیه شریفه یکی از کارها و وظایف طلبگی تفقه در دین و شناخت دین، جهت هدایت مردم است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه برادران با بیان این که انسان همان گونه که در امور دنیوی نیاز به غذا، مسکن، پوشاک، امنیت و سلامت دارد، در امور معنوی نیز نیاز به دین، ارتباط با خدا، وحی، نبی و نیاز به اخلاق و معنویت دارد، ادامه داد: یکی از رسالت های طلبگی و حوزه علمیه همین است که دین را بفهمند، آن را تبلیغ کنند و به اجرا و اقامه دین در جامعه بپردازند تا نیازهای معنوی مردم برآورده شود.

وی با تأکید بر این که اجرا و تحقق دین باید در جان انسان‌ها و در سطح کلان جامعه صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: این از وظایف طلاب است که آموزه‌های موجود و زوایای پنهان دین را بفهمند، دین را تبلیغ کنند و از آن در برابر ناهنجاری ها و شبهات دفاع کنند تا دین در جان انسان‌ها و در سطح کلان جامعه محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری زندگی دین‌دارانه و حیات دینی را از پیش‌نیازهای موفقیت در طلبگی برشمرد و گفت: طلبه برای این که بتواند موفق باشد باید خودسازی کند، تهذیب و تزکیه نفس داشته باشد و به طهارت جان بپردازد.

وی مهم ترین تفاوت طلبگی با سایر اقشار اجتماعی را دین مداری و تهذیب نفس دانست و بیان داشت: طلبه بدون زندگی دینی در کار طلبگی موفق نخواهد بود و طلبه خوب کسی است که قبل از طلبگی، آدم خوبی باشد تا بتواند تأثیرگذاری کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه برادران در ادامه به اجتماعی افراد اشاره کرد و با بیان این که وظايف اجتماعي زن و مرد با هم متفاوت است، افزود: عمده وظايف اجتماعي زن در اجتماع كوچك خانواده و عمده وظايف اجتماعي مرد در اجتماع بزرگ یعنی جامعه است.

وی وظیفه اجتماعی و اصلی زن را شوهرداری، فرزندآوری، فرزندپروری و خانه‌داری عنوان کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز وظایف خانه را به حضرت فاطمه(س) و وظایف بیرون از خانه را به حضرت علی(ع) سپردند، «فَقَضَى عَلَى فَاطِمَةَ بِخِدْمَةِ مَا دُونَ الْبَابِ، وَ قَضَى عَلَى عَلِيٍّ مَا خَلْفَهُ. فَقَالَتْ فَاطِمَةُ: فَلَا يَعْلَمُ مَا دَاخَلَنِي مِنَ السُّرُورِ إِلَّا اللَّهُ بِإِكْفَائِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَحَمُّلَ رِقَابِ الرِّجَال‏».

 

کد خبر 1113289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha