بسیاری از موقوفات نابینایان تصرف شده است/ مدرسه دکتر خزائلی وقف نابینایان است

ژیانی تغییر نام مدرسه دکتر خزائلی را کاری غیر اخلاقی و غیر دینی دانست و گفت: حداقل اگر کاری برای نابینایان انجام نمی شود ، امکانات اندک شان واگذار نشود.

«رمضان ژیانی» در مورد مدرسه دکتر خزائلی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: افرادی در زمینه آموزش نابینایان و اعتلای حقوق آنها تلاش کردند و از علم، دانش و سرمایه مادی خود برای نابینایان هزینه کردند؛ حتی یکی دو نفر از خارجی ها در ایران برای نابینایان مدرسه تاسیس کردند که بعدها این مدارس از کاربری نابینایان خارج شد.

 

این فعال حوزه نابینایان با اشاره به اینکه مدرسه شهید محبی در تهران در سال 1342 توسط دکتر علوی تاسیس شد،بیان کرد: این مدرسه برای نابینایان وقف است. به بهانه کار خیر، این مدرسه را دو اسمه کردند و سپس یک بخش کوچک آن در اختیار نابینایان قرار گرفت. سرمایه های مادی زیادی صرف نابینایان شد که متاسفانه بعدها این ثروت ها که وقف شده بود، توسط سازمان های دولتی و غیر دولتی تصاحب شد.

 

وی با بیان اینکه دکتر خزائلی زحمت زیادی برای نابینایان متحمل شد، افزود: دکتر خزائلی یک مدرسه در خیابان ظهیرالاسلام تهران برای نابینایان با سرمایه خود ساخت و آن را در اختیار آموزش و پرورش استثنایی گذاشت به شرط اینکه فقط برای نابینایان استفاده شود. دانش آموزان زیادی از مدرسه دکتر خزائلی فارغ التحصیل شدند.

 

ژیانی عنوان کرد: چند سال پیش اداره آموزش و پرورش تصمیم به بازسازی مدرسه دکتر خزائلی گرفت. این مدرسه در یک نقطه تجاری قرار دارد. حدود یازده میلیارد خرج بازسازی این مدرسه شد. یک میلیارد تومان توسط یک خیر صرف بازسازی مدرسه دکتر خزائلی شد. این خیر شرط گذاشت که نام و لوگوی شرکت خود را بر روی مدرسه بزند. به نظر بنده این خیر، خیر نیست و کارش سودجویی است و می خواهد خودش را مطرح کند؛ حتی وی درخواست یک اتاق از مدرسه دکتر خزائلی را کرده است.

این عضو انجمن نابینایان خاطرنشان کرد: ما نابینایان زیادی داریم که در شرایط مالی خوب نیستند. واقعا ما نابینایان چه حق و حقوقی داریم؟ نابینایان نیز حق درس خواندن، آموزش دیدن و استفاده از امکانات را دارند اما متاسفانه آن امکانات اندکی هم که برای ما وجود دارد، تصاحب می کنند. مگر نابینایان فرزندان این مملکت نیستند؟

 

ژیانی اظهار داشت: ماجرای تغییر نام مدرسه دکتر خزائلی شبیه حکایت میخ طویله ملا نصرالدین است. ملا نصرالدین خانه ای داشت که آن را ارزان فروخت و شرط گذاشت که میخ طویله ای وسط آن ساختمان باشد و به آن سر بزند. او آن قدر گاه و بیگاه به میخ خانه سر زد که صاحبخانه کلافه شد و گفت من میخ را از تو می خرم. ملا هم قیمتی چندین برابر خانه برای میخ تعیین کرد. این حکایت تابلو و اتاق مدرسه دکتر خزائلی است که آن خیر می خواهد از آن خود کند. مدرسه دکتر خزائلی میراث فرهنگی نابینایان محسوب می شود.

 

وی تغییر نام مدرسه دکتر خزائلی را کاری غیر اخلاقی و غیر دینی دانست و افزود: این مدرسه وقف نابینایان شده است. برای ما نابینایان مبهم است که این آقای به اصطلاح خیر چه در سر دارد اما مطمئن هستیم که قصدش خیر نبوده است و می خواهد مدرسه را تصاحب کند و ممکن است کسانی با وی همدست باشند. بنده با مسئولان نوسازی مدارس صحبت کردم، مورد تهدید قرار گرفتم؛ حتی به من گفتند که کاری می کنیم که به زندان اوین بروی. در جواب گفتم بازنشسته و بیکارم و نمی ترسم. معلوم نیست چه کس یا کسانی پشت پرده هستند که می خواهند مدرسه ای که وقف نابینایان شده را تصاحب کنند. این مدرسه در یکی از بهترین نقاط تهران قرار دارد و دو هزار متر است. کتابخانه رودکی را نیز می خواستند با هزار بهانه از چنگ نابینایان درآورند که خوشبختانه موفق نشدند.

ژیانی بیان کرد: ما نابینایان نیز حق و حقوقی داریم و دولت وظایفی در قبال ما دارد. مراکز و ساختمان هایی که خیرین وقف نابینایان کردند در گذر زمان به بهانه های مختلف خریداری و صرف امور دیگر شده است و تمام اینها به ضرر نابینایان است.

 

این فعال حوزه نابینایان اظهار داشت: از تمام فرهنگیان و اهالی رسانه خواهش می کنم که صدای نابینایان را به گوش مردم و مسئولان برسانند. ما نیز حق و حقوقی داریم، حداقل آن امکانات اندکی که در اختیار داریم را از ما نگیرند. اهالی رسانه بی مناسبت و با مناسبت اطلاع رسانی کنند تا آنچه وقف نابینایان شده توسط سازمان ها تصرف نشود.

 

وی خاطر نشان کرد: شاید بسیاری از مسئولان نمی دانند که برخی از مراکز و سازمان ها از جمله مدرسه دکتر خزائلی وقف نابینایان شده است. ممکن است اطلاعات ناقصی به دست مسئولان رسیده باشد. از اهالی رسانه خواهش می کنم صدای ما را به گوش مسئولان برسانند. ثروت های زیادی وقف نابینایان شده است که در آنها دخل و تصرف شده است.

 

 

کد خبر 1113295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha