آموزش لازمه فعالیت در فضای مجازی است/ کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

سرهنگ رنجبرپور با اشاره به اهمیت آموزش در عرصه فضای مجازی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

خبرگزاری شبستان - البرز: مقوله آسیب های اجتماعی از مهمترین مسائل اجتماعی است که جامعه امروز با هدف تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و در جهت ایران ۱۴۴۰ نسبت به آن توجه دارد. به ویژه آنکه ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز با محوریت طرح « یاریگران» ویژه برنامه هایی را با هدف مقابله و پیشگیری از آسیب اجتماعی « اعتیاد» برپا کرده است، که این مهم با بهره مندی از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد و نهادهای مرتبط به ویژه نیروی انتظامی استان البرز جریان ساز برنامه فرهنگی در استان تلقی می شود. 

 

به همین منظور پای میز مصاحبه با « سرهنگ یدالله رنجبرپور » معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان البرز نشستیم تا نسبت به اهمیت آموزش در جریان امنیت و نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد آگاهی مان را ارتقاء دهیم. 

 

ضمن خداقوت نسبت به تلاش های ناجا در ایجاد امنیت جامعه در بخش نخست سوالات بفرمایید، از نگاه حضرتعالی چه راهکار و یا طرحی را برای بهره مندی از ظرفیت نیروی انسانی کانون های فرهنگی هنری مساجد در جریان ایجاد امنیت در سطح استان البرز می توان مورد نظر قرار داد؟

 

این ادعای شخصی بنده است و پای این ادعا هم ایستاده ایم اینکه شاید هیچ نهاد و یا ارگانی به اندازه نیروی انتظامی اطلاعات آمار کامل جرائم و آسیب اجتماعی را در اختیار ندارد. یکی از مولفه های مهم به منظور رسیدن به اهداف صحیح داشتن اطلاعات کافی است. زمانی که اطلاعات کافی باشد، هدف گذاری نیز دقیق می شود.

 

اگر هدف متعالی باشد برنامه ریزی خوبی برمبنای داده ها و اطلاعات می توان انجام داد. ما پتانسیل و استعدادهای خوبی در بدنه نیروی انتظامی داریم که هریک می توانند چندین کانون را در حوزه اجتماعی، جرائم و آسیب های اجتماعی و ... تحت پوشش داشته باشند، به شرط آنکه بستر آن فراهم باشد.

 

ما خودمان را قانع به این نکرده ایم که جایی به ما تکلیف کند و ما آن را انجام دهیم. خیر. ناجا به صورت خودجوش وارد عمل می شود. حتی همین روزها در جریان کرونا، ناجا زمانی که دید امکان آموزش حضوری نیست آمد و اپلیکیشنی با عنوان آموزش همگانی طرح ریزی کرد، که هر یک از شهروندان در منزل از همین هشدارها و آموزش ها استفاده کنند. در بحث آموزش نیز با آموزش و پرورش تفاهم نامه خوبی را منعقد کردیم، که برعکس تفاهم نامه های قبلی، آن را نهادینه کردیم. ورود کردیم به سامانه شاد که خانواده ها و دانش آموزان با آن درگیر بودند.

 

بستر فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز فرصت خوبی برای جریان سازی مقابله با آسیب های اجتماعی هستند و یکی از برنامه های پلیس فتا، رصد موضوعات اعتیاد به فضای مجازی که در آن خرید مواد مخدر انجام می شود است. که در این خصوص می توانند آموزش های لازم را با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد ارائه دهند. همچنین روسای کلانتری ها و مشاورها وزنه موثری برای اطلاع رسانی و آموزش با محوریت کانون های مساجد هستند.

 

طی سال گذشته بنابر آمار ارائه شده، قریب به 70 درصد از پرونده هایی که به دوایر مددکاری ارسال شده است به مصالحه منجر شده است. با شرایط آسیب های اجتماعی این برنامه ها می تواند بسیار مفید باشد.

 

 

بفرمایید، انعکاس روند فعالیت های ناجا از نگاه مردم و ارزیابی آنان مورد ارزیابی و احصاء قرار گرفته است؟ و این مهم تا چه اندازه در جریان سازی امنیت اثرگذار بوده است؟

 

رویکرد مجموعه مأموریتی ناجا این است که فعالیت های خود را به سمت هوشمندسازی پیش ببرد. بالغ بر یکصد خدمت هوشمند سازی شده را به مردم ارائه می دهیم. یکی از این خدمات سامانه ای که به مردم ارائه خدمات می کند، سامانه 197 است. قطع به یقین اقدامات ناجا از طرف معاونت اجتماعی ناجا به مردم ارائه می شود و یک پل ارتباطی میان رسانه ها و ناجا با هدف اطلاع رسانی به مردم شکل گرفته است. هر آنچه در سطح فعالیت های ناجا اتفاق می افتد و ما اجازه اطلاع رسانی اخبار و موضوعات آن هستیم در کانال های پرمخاطب و شبکه های صدا و سیما و گروه های خبری برداشت و کار می شود.

 

چنانچه مردم نسبت به این اخبار نقطه نظری داشته باشند به واسطه سامانه هوشمند 197 انعکاس می دهند و این اطلاعات از طریق بازرسی استان جمع آوری و به سمع و نظر مسئولان به منظور اقدام عملی و رفع موانع و مسائل ارسال می شود.

 

لازم می دانم این مطلب را عرض کنم که اقداماتی که در سلسه مراتب ناجا انجام شده است میزان رضایت مندی مردم شریف در خصوص عملکرد پلیس افزایش یافته است. یک نمونه به عنوان مثال بحث موضوع ترخیص خودرو است که سابق بر این مردم باید به صورت حضوری اسناد خود را برای ترخیص خودرو به ستاد ترخیص راهنمایی و رانندگی می بردند و پس از طی مراحلی مهر ترخیص می خورد. یعنی روزانه بیش از یک هزار و 500 نفر باید به دایره ترخیص مراجعه می کردند. در حال حاضر این موضوع میان 50 دفتر پلیس + 10 که سامانه ای در نهایت طرح ریزی شد با عنوان « پلیس من» که این سامانه را به صورت اپلیکیشن می توانند انجام دهند. مراحل پس از بازبینی و تأیید نهایی پلیس راهور، تیک ترخیص خودرو را می زنید و برای تحویل خودرو به مرکز ستاد ترخیص مراجعه می کنید.

 

منطقه ای مانند ملک آباد با توجه به همجواری با زندان قزلحصار، شهیدی با عنوان شهید اصغر الیاسی را تقدیم کرده است همچنین در شهرستان نظرآباد شهید دیگری با نام شهید کارگر برزی تقدیم انقلاب اسلامی و کیان نظام اسلامی شده است، بفرمایید، متناسب با طرح ایران 1440 برآورد حضرتعالی از آسیب های اجتماعی استان البرز و نقش تربیت خانواده ها با وجود مسائل حاشیه نشینی چگونه است؟

 

تحلیلی که به شخصه از موضوعات حاشیه نشینی دارم باید بگویم که حاشیه فقط آنجایی نیست که کنار شهر واقع شده باشد و در آن معضلات و مشکلات وجود داشته باشد به واقع هر آنجایی که از آن نقطه عطف توجه مدیریت شهری برداشته شده باشد، حاشیه است.

 

همان ملک آباد و روستاهای اطراف نظرآباد و ساوجبلاغ شهدای شاخص و خانواده های مذهبی پایبندی دارند، ولی متأسفانه نگاه ها به این مناطق نگاه های خوبی نیست و این اشتباه است که تمام توجه مان را به  مشکلات این مناطق معطوف کنیم.

 

زمانی که در مناطق حاشیه نشین فراخوان می دهیم که قرار به آموزش است، شاهد حضور پرشور و با احترام مردم از اقشار مختلف هستیم ولی در مناطق مرفه که فراخوان می زنیم برای آموزش می بینیم اندک نفرهایی هستند که حاضر می شوند و دلیل آن مسائلی است که اهمیت بسزایی دارد. زمانی که در مناطق حاشیه نشین میان دانش آموزان قرار می گیریم متوجه اشتیاق و علاقه آنان برای فهمیدن هستیم. حتی پس از آموزش نیز به دنبال بیان مشکلات و مشاوره هستند. به واقع بسیاری از خانواده های ارزشی و متعهد در مناطق کم برخوردار و به عبارتی حاشیه نشین زندگی می کنند. متناسب با این امر می توان گفت اینکه شاهد ظهور افراد نخبه و شهدایی صاحب نام و شاخص از مناطق کم برخوردار با وجود مشکلات متعدد هستیم جای تعجب نیست. 

 

اقداماتی که در زمینه آموزش می توان انجام داد به نوبه خود فواید و برکات بسیاری در جریان ایجاد امنیت و کاهش آسیب های اجتماعی دارد. این لباسی که برتن کرده ایم لباس خدمت است و مردم به این لباس سبز احترام می گذارند و خدمت به مردم باعث افتخار نیروهای ناجا است.

 

پیش از این جرائم و آسیب های اجتماعی را دسته بندی می کردیم، که پنج آسیب اولویت دار داریم که شخص خود بنده بنابر تجارب یک زمانی روی اعتیاد به عنوان برجسته ترین آسیب تأمل داشتیم ولی امروزه اولویت دارترین آسیب اجتماعی را «فضای مجازی » می دانم. ضروری است در این حوزه آموزش های لازم داده شود. فضای مجازی بستری از اطلاعات بی انتها است. ولی مطالب مختلفی در آن وجود دارد که آموزش لازم برای آن باید داده شود. به این معنا که این فضا با اطلاعات و داده های فراوان بدون راه بلد و راهنمای آموزشی نمی تواند در اختیار افراد قرار گیرد. 

 

 

 

 

کد خبر 1113312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha