مشارکت ۱۷ پره صیادی گیلان در تکثیر و رهاسازی بچه ماهی

مدبری ضمن اشاره به مشارکت ۱۷ پره صیادی گیلان در امر تکثیر بچه ماهیان و رهاسازی آن‌ها در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر گفت: تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان دریای خزر ۲۰ درصد رشد پیدا کرد.

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اظهار داشت: با وجود همه محدودیت‌های مالی، کمبود منابع اعتباری و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا با سه مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی که در گیلان وجود دارد و با تلاش شبانه‌روزی همه نیروها، امسال در امر تکثیر و بازسازی شاهد رشد 20 درصدی بودیم.

 

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه حدود 177 میلیون قطعه از انواع بچه‌ماهیان استخوانی و خاویاری به رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد عنوان کرد: امیدواریم با این مقدار بچه ماهی که رهاسازی آن انجام شد در دو سال آینده بتوانیم شاهد صید چهار یا پنج هزار تن ماهی توسط جامعه صیادان استان گیلان باشیم.

 

مدبری در پاسخ به این پرسش که برای امر تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان چقدر از ظرفیت صیادان و شرکت‌های پره صیادی استان گیلان استفاده می‌شود گفت: شیلات گیلان علاوه بر تکثیر مصنوعی که جزو وظایف اصلی و استراتژیک آن محسوب می‌شود در دو سال اخیر توانسته با کمک جامعه صیادی تعداد 10 میلیون قطعه از انواع بچه ماهیان سفید را تکثیر و رهاسازی کند.

 

وی با تاکید بر اینکه امر تکثیر، بازسازی و رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر با مشارکت 17 پره صیادی و مجموعه شیلات استان گیلان انجام شده است اذعان کرد: از دیگر نکات بسیار مهم این بخش این است که مشارکت جامعه صیادی بسیار خوب بوده و این مشارکت می‌تواند نقش ارزنده‌ای در بازسازی ماهیان بومی دریای خزر داشته باشد.

 

مدیرکل شیلات گیلان از پرداخت مبالغی به شرکت‌های پره صیادی که در امر تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان با شیلات به شکل مشارکتی همکاری می‌کنند خبر داد و ابراز داشت: شرکت‌های پره در فصولی که صید و صیادی انجام نمی‌شود در این کار مشارکت می‌کنند که این امر کمک می‌کند تا فعالیت پره‌های صیادی اقتصادی‌تر شود.

 

مدبری در مورد موضوع ممانعت منابع طبیعی و محیط‌زیست از تکثیر طبیعی و مشکلاتی که در این راستا برای شرکت‌های پره صیادی مشارکت کننده به وجود می‌آید هم توضیحاتی داد و خاطرنشان کرد: با توجه به رایزنی‌هایی که با منابع طبیعی و محیط زیست انجام دادیم هم‌اینک مشکلی برای تکثیر طبیعی برای جایگاه‌های صید پره نداریم.


 

کد خبر 1113506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha